The Study on the Hollywood Film Costume of Fashion image in 1930s

1930년대 할리우드 영화의상의 패션이미지에 관한 연구

  • 송영경 (세종대학교 패션디자인학과) ;
  • 임영자 (세종대학교 패션디자인학과)
  • Published : 2007.11.30

Abstract

This study is purposed to analyze the characteristics of different images of Hollywood movie costumes centering on the costumes of actresses who are the fashion leaders creating fashions especially focusing on those in 1930s. The scope of this study covers the movie costumes selected from the movies ranging from 1930 to 1939 centering on the Hollywood movies produced and released by large movie distributors and the movie costumes of heroins that exerted great influences on the culture and clothing history of 1930s were examined. As for the methods of study, visual data and image data including movies were collected through related dissertations, articles in journals, internet sites relating to movies and photos and we have analyzed each of the characteristics of the movie costumes appearing in each image. The result of this study is as follows. Firstly, ethnic images were the reflection of orientalism that was popular in the fashion of the age with the purpose of highlighting the exotic appearances of the actresses and were the cases where the characters of the actresses had to be expressed in ethnic styles due to the spatial backgrounds of movie works. Secondly, glamorous images were highlighting the appeals of plump breasts, shoulder lines and the bodies constricted in the middle and the Hollywood movie costumes in 1930s. The smooth and flowing silhouettes of the heroins of the age were mainly long and slim patterns and female's images were expressed by highlighting the beauty of leg lines or especially by halter neck evening dresses that exposed backs and covered breasts. Thirdly, mannish images reflected tough images of males in order to further highlight the reality of the characters of the heroins of the age pursuant to the emergence of the opinions advocating the equality between men and women.

Keywords

References

  1. 권현진 (1994). 영화의상의 표현성에 관한 연구-아마데우스를 중심으로-. 숙명여자대학교 대학원 석사학위논문, p. 1
  2. 이혜성 (2005). 영화에 나타난 20세가 서양여성의 화장과 헤어스타일에 관한 연구 -1920년대부터 1960년대를 중심으로-. 원광대학교 대학원 석사학위논문, p. 78
  3. 권현진 (1994). 영화의상의 표현성에 관한 연구-아마데우스를 중심으로-. 숙명여자대학교 대학원 석사학위논문, p. 5
  4. 이정희 (1997). 영화예술에 나타난 의상이 유행에 미친 영향. 복식, 31(2)
  5. 조은영 (1996). 영화의상을 중심으로 대중패션의 분석. 대구카톨릭대학교 대학원 석사학위논문
  6. 정세희 (2000). 영화의상에 나타난 젠더(Gender)정체성: 1930년대부터 1990년대 까지를 중심으로. 숙명여자대학교 대학원 석사학위논문
  7. America's Greatest Legends: the American Film Institute's list of the 50 greatest American screen Legends. 자료검색일: 2007, 2. 3, 자료출처: http://afi.com
  8. Eberle Hannelore, Herman Hermeling, Marianne Hornberger, Dieter Menzer, Werner Ring. (1998). Clothing Technology, Verlag Europa-Lehrmittel: Berlm. P. 244
  9. Menes Valerie & Amy de la Haye. 김정은(역) (2003). 20세기 패션. 서울: 시공사, p. 94
  10. 백영자, 유효순 (1991). 서양의 복식문화. 경춘사, p. 328
  11. 정흥숙 (1997). 서양복식문화사. 교문사, p. 373
  12. Giannetti Louis, 김학용 (역) (1992). 영화: 형식과 이해. 서울: 새물결, p. 7
  13. 이정자 (1985). 영화의상의 의미와 역할에 관한 연구. 홍익대학교 대학원 석사학위논문, p. 21
  14. 유태순, 조은영 (1988). 영화의상이 대중패션에 미친 영향. 대구카톨릭대학교 사회과학 연구소. 사회과학연구, p. 174
  15. Elizabeth hurlock (1976). The psychology of Dress: An Analysis of Fashion and its Motive. NY: Arno Press, p. 142
  16. 강현두 외 (1997). 현대 대중문화의 형성-1920-30년대 헐리우드. 서울대학교 언론정보연구소, 34호, p. 80
  17. 성수광 (1997). 의류학개론. 교문사, p. 46
  18. Regine & Peter W. Engelmeier(eds) (1997), p. 19
  19. 양숙희, 한수연 (2007). 영화의상에 나타난 사치성에 관한 연구-할리우드 황금기 영화의상을 중심으로-. 복식, 57(4), p. 83
  20. Christine Gledhill 박현미 (역) (1999). 스타덤: 욕망의 산업 1. 서울: 시각과 언어, p. 144
  21. 이상률 (1993). 스타. 서울: 문예출판사, p, 176
  22. 월간 멋 (1991). 멋(6), p. 147
  23. 조영아 외 3인 (2007). 샵마스터. 시대고시기획, p. 98
  24. 한성지, 김이영 (2007). 패션디자인. 교학연구사, p. 220
  25. 장애란 외 2인 (2003). 패션코디네이션. 예학사, p. 32
  26. David Bond. op. cit, p. 48
  27. Haye. A. (1988). Fashion Book. London: A Macdonald Orbis Book, p. 45
  28. 자료검색일 2007. 8. 1, 자료출처 www.allposter.com
  29. 자료검색일 2007. 8. 1, 자료출처 www.allposter.com
  30. 자료검색일 2007. 8. 1, 자료출처 www.seeing-star.com
  31. 자료검색일 2007. 8. 1, 자료출처 www.mdle.dom/Classic Films
  32. 자료검색일 2007. 8. 1, 자료출처 www.mptv.com
  33. Berry Sarah (2000). Screen Style: Fashion and Feminity in 1930s Hollywood, Minneapolis: University of Minnesota Press, p. 134
  34. Epstein Beryl (1970). Fashion is Our Business. New York: Book for Liberaries Press, p. 146
  35. Webster's 3rd New International dictionary of English Language (1981). Springfield, Mass.: G&G Merriam, p. 962
  36. Rubinstein, Ruth P.(1995). Dress codes: Meaning and massages in American culture. Boulder: Westview Press, pp. 115-7
  37. Buckley, Reka C. V. and Gundle, Stephen (2001). Flash Trash: Gianni Versace and the theory and Practice of Glmour. in Bruzzi, Stella and Gibson, Pamela. C. Fashion Cultures: Theories, Experimentations, and Analysis. New York, NY : Routlege, p, 331
  38. Buckley, Reka C. V. and Gundle, Stephen (2001). Flash Trash: Gianni Versace and the theory and Practice of Glmour. in Bruzzi, Stella and Gibson, Pamela. C. Fashion Cultures: Theories, Experimentations, and Analysis. New York, NY : Routlege, p, 39
  39. Rosa, joseph(2004). Fabricating affluence. in Rosa (Ed). Glamour: Fashion+industrial design+architecture. San Francisco Museum of Modern Art in association with New Haven, CT: Yale University Press, p. 16
  40. 채금석, 이화정 (2002). 밀리터리 패션에 나타난 성적 이미지 연구. 복식, 52(1), p. 112
  41. Baudot, Francous (1999). Fashion: The Twentieth Century. NY: University Press, p. 104
  42. 박주희, 김민자 (2005). 1930년대 할리우드에 나타난 글래머스타일에 관한 연구. 복식. 55(6), p. 129
  43. 자료검색일 2007. 8. 1, 자료출처 www.mdle.dom/Classic Films
  44. 자료검색일 2007. 8. 1, 자료출처 www.seeing-star.com
  45. 자료검색일 2007. 8. 1, 자료출처 www.seeing-star.com
  46. 자료검색일 2007. 8. 1, 자료출처 www.mdle.com
  47. David Bond. op. cit, p. 44
  48. 한성지, 김이영 (2007). 패션디자인. 교학연구사, p. 221
  49. 조영아 외 3인 (2007). 샵마스터. 시대고시기획, p. 112
  50. 정칠선 (1999). 현대패션에 반영된 듀얼리즘에 관한 연구. 세종대학교 대학원 석사학위논문, pp. 3-4
  51. Mulvey, Kate & Richard, Melissa (1998). Decades of Beauty: the Changing Image of Women. 1980s-1990s. London: Octopus publishing Group Ltd., p. 84
  52. Haskell, Molly (1987). From Reverence to Rape: The Treatment of women on the Movies (2nd ed), Chicago & London: The University of Chicago Press, p, 112
  53. 정소영 (2005). 헐리우드 스타의 패션 아이콘 -1930년대-1950년대 여성 스타를 중심으로-. 이화여자대학교 대학원 박사학위논문, p, 70
  54. Maeder, Edward. op, cit, p. 82
  55. Losck Ingrid. 이재원 (역) (2002). 여성들은 다시 가슴을 높이기 시작했다. 서울: 한길아트, p. 193
  56. 정소영 (2005). 헐리우드 스타의 패션 아이콘 -1930년대-1950년대 여성 스타를 중심으로-. 이화여자대학교 대학원 박사학위논문, p, 93
  57. 자료검색일 2007. 8. 1, 자료출처 www.stanford.edu/~brooksie/Marlene/Dietrich.HTML
  58. 자료검색일 2007. 8. 1, 자료출처 www.stanford.edu/~brooksie/Marlene/Dietrich.HTML