DOI QR코드

DOI QR Code

An analysis of Earth Science Items and Achievement in TIMSS 2003

TIMSS 2003 지구과학 영역 문항 및 성취도 분석

  • Published : 2007.08.31

Abstract

This study examined students' achievement of Earth science in the Trends in International Mathematics and Science Study (TIMSS) that was conducted with 46 participating countries in 2003 and analyzed average percent-correct items for Earth science were analyzed in terms of subcategory, item type and cognitive domain. In addition, items showing a gender difference and a big difference in the test scores of Korean and international students were analyzed. Korean students performed higher than the international average, especially in the astronomy-related topic and in the cognitive domain of 'reasoning and analysis'. In an analysis of the five items that Korean students scored lower than the international average, Korean students performed not so well in demonstrating what they understood with drawings and writings. Korean female students showed a difficulty more than male students did in multiple-choice items that asked recalling of factual knowledge and demonstrated lack of confidence in the items that they have not learned yet. Based on the result content organization of Earth science curriculum and ways to improve teaching and loaming methods were recommended.

본 연구에서는 2003년도에 46개국에 참여한 TIMSS 2003 연구에서 지구과학 영역의 성취도를 주제별, 문항 유형별, 인지영역별로 분석하였다. 또한 문항 수준에서 국제평균과의 정답률 차이가 큰 문항과 남녀 정답률 차이가 큰 문항을 분석하였다. 우리나라 학생들은 모든 유형별로 국제평균보다 유의하게 높은 정답률을 나타내었고, 인지 영역별로는 우리나라 중학생들은 지구과학 영역에서 천문학 관련 주제 및 추론과 분석 영역에서 강세를 나타내었다. 우리나라의 정답률이 국제평균 정답률보다 낮게 나타난 5개 문항을 분석한 결과, 우리나라 중학생은 이해하고 있는 내용을 그림이나 도식으로 표현하는 데 미숙함을 알 수 있었다. 우리나라 여학생들은 사실적 지식을 묻는 선택형 문항에서 남학생들 보다 정확한 정보를 회상해 내는 데 어려움을 겪고 있으며, 학습하지 않은 내용에 대하여 어려워하는 경향이 남학생보다 크다는 것을 추정할 수 있다 연구 결과를 토대로 우리나라 교육과정의 지구과학 내용 구성과 교수학습 방법 개선에 대한 제언을 제시하였다.

Keywords

References

  1. 김주훈, 홍미영, 이미경, 정은영, 곽영순, 심재호, 이창훈, 최원호, 박순경, 2006, 고등학교 과학과 선택 중심 교육 과정 개선 방안 연구. 한국교육과정평가원, RRC 2006-7, 391 p
  2. 박정, 정은영, 김경희, 한경혜, 2004, TIMSS 2003 공개문항 분석자료집. 한국교육과정평가원 연구자료 ORM 2004-27, 294 p
  3. 신동희, 박정, 2002, 국제 비교 연구에 나타난 우리나라 학생들의 지구과학 성취도: 성 차이를 중심으로. 한국지구과학학회지, 23(3), 207-220
  4. 이미경, 곽영순, 민경석, 채선희, 최성연, 최미숙, 나귀수, 2004a, PISA 2003 결과분석 연구. 한국교육과정평가원, RRE 2004-2-1, 326 p
  5. 이미경, 홍미영, 정은영, 2004b, TIMSS-R 과학 성취도에서의 성 차이. 한국과학교육학회지, 24(6), 1235-1244
  6. 이범홍, 김주훈, 이양락, 홍미영, 이미경, 이창훈, 신일용, 심재호, 곽영순, 2005, 과학과 교육과정 개선 방안 연구. 한국교육과정평가원, RRC 2005-7, 327 p
  7. 정은영, 2005, TIMSS 2003에서 우리나라 중학생들의 생물 영역 성취도 분석. 한국생물교육학회지, 33(3), 277-290
  8. 홍미영, 이미경, 정은영, 곽영순, 2006, TIMSS 2003 성취 수준에 따른 우리나라 중학생들의 과학 성취도 분석. 한국과학교육학회지, 26(2), 246-257
  9. 한국교육과정평가원, 2004, 남.여학생의 학력 차이, 무엇이 문제인가? 세미나 자료집. 한국교육과정평가원 연구 자료 ORM 2004-5, 165 p
  10. Hamilton, L.S., 1998, Gender Differences on High School Science Achievement Tests: Do Format and Content Matter? Educational Evaluation and Policy Analysis, 20 (3), 179-195 https://doi.org/10.3102/01623737020003179
  11. Martin, M.O., Mullis, I.V.S., Gonzalez, E.J., and Chrostowski, S.J., 2004, TIMSS 2003 International Science Report: Findings from IEA's Trends in International Mathematics and Science Study at the Fourth and Eight Grades. TIMSS & PIRLS International Study Center, 468 p
  12. Weinburgh, M., 1995, Gender Differences in Student Attitudes toward Science: A Meta-Analysis of the Literature from 1970 to 1991. Journal of Research in Science Teaching, 32 (4), 387-398 https://doi.org/10.1002/tea.3660320407

Cited by

  1. International Comparison of Cognitive Attributes using Analysis on Science Results at TIMSS 2011 Based on the Cognitive Diagnostic Theory vol.35, pp.2, 2015, https://doi.org/10.14697/jkase.2015.35.2.0267
  2. The Analysis of Relationship between Science Contents and Cognitive Domain of Students in Elementary Schools Through Multiple Choice items of TIMSS 2011 vol.35, pp.3, 2015, https://doi.org/10.14697/jkase.2015.35.3.0487