DOI QR코드

DOI QR Code

Korean Wave, Korean Drama, and Women's Fandom

한류와 한국 드라마, 그리고 여성의 팬덤

  • Shim, Doo-Bo (Department of Broadcasting and Communications, School of Culture and Communications, Sungshin Women's University)
  • 심두보 (성신여자대학교 문화 커뮤니케이션학부 방송커뮤니케이션학과)
  • Published : 2007.09.29

Abstract

This paper aims to find the reasons for Korean television drama being popular in Asia. In particular, the author argues that the role of women's Korean drama fandom is important in the popularity of Korean television drama. What is the role of fandom? How is the gender identity related to women's television viewing? What is the communicative process between the Korean drama producers and fans? What problems does the Korean Wave face recently? These are the questions dealt with in the paper.

본 논문은 한류현상의 중심에 놓여 있는 한국 TV 드라마의 국내외적 위치를 살펴보고, 한류, 특히 TV 드라마가 성장할 수 있었던 원인을 열렬한 팬덤에서 찾고 있다. 논문은 팬덤을 연구함으로써 자본주의적 문화산업의 상품을 소비자가 어떤 방식으로 소비하고 타협하며, 이로부터 의미를 찾아내어 자신들의 문화, 즉 대중문화로 재생산하는지의 과정을 이해할 수 있다고 주장한다. 구체적으로는 여성의 팬덤을 관점으로 삼아 한국 드라마가 어떤 과정을 거쳐 팬덤을 형성해 왔고, 국내외적으로 여성의 장르로서 자리매김을 하게 되었는지, 팬덤의 역할은 무엇인지, 한국 드라마는 최근의 트렌드 - 남성 시청자에게 주로 소구하는 사극(史劇) 제작의 트렌드 - 에 따라 남성의 장르로 진화하고 있는지 등의 문제를 살펴본다. 그리고, 한류가 기본적으로 국제간 문화교류라는 점에 비추어 소프트파워(soft power)로서의 한류가 직면하고 있는 문제점을 짚어본다.

Keywords

References

  1. 고재열 (2005) '한류의 미래' 그것이 알고 싶다, 시사저널 1월 6일자, pp. 72-76
  2. 김영호. (2007) 역류하는 한류, 문화일보 2월 26일자 30면
  3. 김예란 (2004) 수동적 시청자에서 문화척 소비자로. 신문과 방송 2월 호 pp. 75-79
  4. 김지현 (2006) 잊혀진 제국 고구려, 사극으로 부활하다. 무비위크. 6월 28일자 pp. 92-94
  5. 김호석 (2005) 한목인 기질이 소프트 경쟁력원. 중앙일보. 1월 6일자 p. 5
  6. 문화관광부 (2003). 2003 언론보도자료. 9월 25일. 서울: 문화관광부
  7. 박은경 (2003). god, 스타덤과 팬텀. 서울: 한울
  8. 박지영 (2002) 스타 파워가 '한류의 힘'. 중앙일보. 8월 23일자, p. 19
  9. 원용진 (2000) 텔레비전 비평론. 서울: 한울
  10. 유광종, 김현기 (2005) '혐한류' '항한류' 왜 생기나, 중앙일보. 10월 21일자 p. 5
  11. 윤석진 (2004) '캔디렐라' 따라 울고 웃는다. 시사저널 9월 30일자. p 114
  12. 이명호 (2004) 욘사마 신드롬파 아줌마의 힘. 시사저널 12월 23일자 p. 97
  13. 최형규 (2007). http://articlejoins.com/article/article.asp?Total_ID= 2775222
  14. 허진. (2002) 중국의 한류 현상과 한국 TV 드라마 수용에 관한 연구. 한국방송학보 16(1): 496-529
  15. 히라타 유키에. (2005). 한국을 소비하는 일본-한류,여성,드라마 서울:책세상
  16. Brown, M. E. (1990). Television and Women's Culture, London: Sage
  17. D'Acci. J. (1994). Defining women. Chapel Hill: University of North Carolina Press
  18. de Certeau, M. (1984). The practice of everyday life. Berkeley: University of California Press
  19. Fiske, J. (1987). Television culture. London: Methuen
  20. Fiske, J. (1989). Understanding popular culture. London: Unwin Hyman
  21. Fiske, J. (1990). Introduction to communication studies. London: Routledge
  22. Gillespie, M. (2005). Media audiences. London: Open University Press
  23. Hall, S. (1981). Notes on Deconstrncting the 'Popular'. in Samuel, R.,(ed.) People's History and Socialist Theory. Loudon: Routledge and Kegan Paul
  24. Jenkins, H. (1992). Textual poachers. New York: Taylor & Francis
  25. Lacan, J. (1973). The four fundamental concepts of psycho-analysis.London: Penguin Books
  26. Lee, S. (2005). Genre analysis of Korean television dramas popular in Asia. Asian Communication Research 2(1), 48-69
  27. Li, X. (2005). S. Korea rides high on soft power. The Straits Times. Nov. 30, pp. 1-2
  28. Mcl.uhan, M. (1995). Essential McLuhan. Eric McLuhan and Frank Zingrone (eds.) New York: Harper Collins
  29. Newcomb, H.M. and P.M. Hirsch (1983). Televisiou as a cultural forum: Implications for research. Quarterly Review of Film Studies 8(3), 45-55 https://doi.org/10.1080/10509208309361170
  30. Ong, A. (2005, Dec. 20). A show of courage. The Straits Times. p. 11
  31. Ridgeway, C. (1992). Gender, interaction and inequality. London: Springer-Verlag
  32. Schatz, T. (1981). Hollywood genres. Bostou: McGraw-Hill
  33. Shim, D. (2006). Hybridity and the rise of Korean popular culture iu Asia. Media, Culture & Society 28(1), 25-44 https://doi.org/10.1177/0163443706059278
  34. Storey, J. (2006). Cultural Theory and Popular Culture: An Introduction. Athens: University of Georgia Press

Cited by

  1. The New Korean Wave in China: Chinese Users' Use of Korean Popular Culture via the Internet vol.10, pp.3, 2014, https://doi.org/10.5392/IJoC.2014.10.3.047