Journal of Korean Home Economics Education Association (한국가정과교육학회지)
- Volume 19 Issue 4
- /
- Pages.37-56
- /
- 2007
- /
- 1225-1488(pISSN)
An Analysis on the Curricula and Recognitions of the Home Economics Teachers who were the Participants of the First-Grade Home Economics Regular Teacher Qualification Program
중등 가정과 1급 정교사 자격 연수 프로그램 운영 실태 분석 및 연수 참여자의 인식
- Lim, Il-Young (The Doctorial students of Home Economics Education in Dept, Korea National University of Education) ;
- Kweon, Li-Ra (The Doctorial students of Home Economics Education in Dept, Korea National University of Education) ;
- Lee, Hye-Suk (The Doctorial students of Home Economics Education in Dept, Korea National University of Education) ;
- Park, Mi-Jin (The Doctorial students of Home Economics Education in Dept, Korea National University of Education) ;
- Ryu, Sang-Hee (Cheongju National University of Education)
- Published : 2007.12.31
Abstract
The purpose of this study is to provide basic resources to the first-grade Home Economics Regular Teacher Qualification Program (FGHERTQP) in order to improve its operation plans. For the study, the three methods were carried out: an analysis on the curricula of FGHERTQP over six years since 2000, a questionnaire asking their satisfaction degrees and needs on the programs which was answered by the home economics teachers who were the participants of FGHERTQP, and several statistical analyses such as a descriptive-test, a
본 연구는 가정과 1급 정교사 자격 연수 프로그램의 발전적 운영 방안을 마련하기 위한 기초 자료를 제공하는데 목적이 있다. 이 목적을 위해 2000년 이후부터 실시되었던 6년간의 가정과 1급 정교사 자격 연수 프로그램을 분석하고, 연수에 참여한 가정과 교사를 대상으로 연수 전반에 대한 만족도와 요구 사항을 설문 조사하였다. 설문내용은 연수자의 일반적 사항, 참여한 연수에 대한 만족도, 자격 연수 프로그램에 대한 요구 사항으로 구성되었다. 수집된 자료의 통계 처리는 SPSS Win ver 10.0을 사용하여 기술통계와 카이검증, t-검증, 그리고 일원분산분석을 실시하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 가정과 1급 정교사 자격 연수는 최근 6년간 5개 연수 기관에서 총 10회 실시되었다. 개설된 전공 영역의 과목뿐만 아니라 강좌 수(11개
Keywords