Curriculum related to education on preventive and public health dentistry in dental hygiene schools of South Korea

전국 치위생(학)과의 예방치학 및 공중구강보건학 관련 교과목 교육현황 조사

Shin, Sun-Jung;Bae, Soo-Myung;Kwon, Kyung-A;Ryu, Da-Young;Son, Jung-Hee;Um, Mi-Ran;Choi, Yong-Keum;Park, Deok-Young
신선정;배수명;권경아;류다영;손정희;엄미란;최용금;박덕영

  • Published : 2007.06.30

Abstract

Objectives: The objective of this research is to summarize the status of education for dental hygienist on subjects related to preventive dentistry and public health dentistry. Methods: Survey was done by questionnaire through nation-wide dental hygiene schools. Questionnaire items were related to information on preventive dentistry and public health dentistry education including topic course name, allocated semesters, credit and the major of the professor who teaches the subject. Forty-eight out of 51 schools responded. Results: Out of 127 average credits of dental hygiene, preventive dentistry related courses were about 4% (5.4 credits) and public health dentistry related courses were about 8% (10.6 credits). There were an average of 4 full-time professors, and among them, 3 professors were dental hygienists in 3-year-course dental hygiene schools and 4 professors were dentists in 4-year-course dental hygiene schools. About 80 percent of professors were having academic degree which is not related to preventive or public health dentistry. Conclusion: In order to meet the needs of increasing social needs for dental hygienists to perform preventive and public health dentistry, there is a need for standardization and strengthening of related courses. And also, there are needs for enhancing communication between professors in charge of related course and academic institutions. Supplementary education can be the one of those enhanced communication.

Keywords

References

  1. 박일순. 치과위생사 전문성 강화를 위한 교육과정 연구 [박사학위논문]. 천안:단국대학교 대학원;2004
  2. 유자혜, 조영식, 정원균, 권호근. 한국의 보건소 근무 치과위생사의 공중구강보건사업 수행업무실태와 대학교육간의 연관성. 한국치위생학회지 2005;5(4):165-170
  3. 의료기사 등에 관한 법률시행령법[일부개정 2004. 03.17. 대통령령 18312호];제 2조 (1항) 의료기사. 의무기록사 및 안경사의 업무범위 등
  4. Wilkins EM. Clinical practice of the dental hygienist. 8th ed. Philadelphia:Lippincott Williams & Wilkins;1999:3
  5. 대한치위생과교수협의회. 치위생과 교과과정 (3년제)분석 및 전공심화과정 신설을 위한 표준교육과정 개발제안 보고서. 대전:대한치위생과교수협의회;2003:5-13
  6. 보건복지부. 2007년도 구강보건사업안내, 서울보건복지부;2007:3-50
  7. 한국치과위생사교육협의회. 대학 치위생과 학습목표. 서울: 고문사;2001:165-258
  8. 한국보건의료인국가시험원. 2006년도 제34회 임상병리사. 물리치료사. 치과위생사 국가시험 합격자 공고. [online] http://www.kuksiwon.or.kr 검색 일자 2007.01 ,02
  9. 정세환. 새로운 구강진료분담인력 개발방안에 대한 구강의료 인력의 견해조사 연구보고서. 서울:대한치과의사협회;2003: 33
  10. 안용순, 신선정, 정세환, 이영수, 임도선. 치과의원에서 근무하는 치과위생사와 간호조무사의 업무 및 이직현황 비교분석. 대한구강보건학회지 2006;30(3):44-56
  11. 이영수, 정세환, 이규식. 구강병 예방진료 일부항목의 건강 보험 급여를 위한 재정추계 연구. 대한구강보건학회지 2003; 27(4):539-551
  12. 마득상, 김백일, 김영남, 박덕영, 박용덕, 신호성 외 1 인. 치과건강보험 급여확대 우선순위 선정을 위한 합리적 방안 연구보고서. 강릉;강릉대학교 산학협력단;2006:3-69
  13. 대한치위생과교수협의회. 학과장 회의자료. 대전:대한치위생과교수협의회;2006
  14. 남현주. 치위생과 교과과정 분석 [석사학위논문]. 서울 중앙대학교 사회개발대학원;2000
  15. 복혜정. 치위생과 교과과정에 관한 조사연구 [석사학위논문]. 경산:대구한의대학교 보건대학원;2006
  16. 김창숙. 우리나라 치위생과 교육과정의 지향방향에 관한 연구. 치과연구 2004;55(6):57-66