The effect of after school sports activities on the physical fitness of mentally disabled adolescents

방과 후 체육활동이 정신지체 청소년의 체력향상에 미치는 효과

Lee, Kyoung-Kwan;Baek, Seong-Ik;Park, Tae-Seop;Shim, Jae-Hee
이경관;백성익;박태섭;심재희

  • Published : 2007.01.31

Abstract

The purpose of this study is to find out the effects of after school sports activities on the physical fitness of mentally disabled adolescents and to improve their basic physical abilities and functions so that they could adequately cope with P.E. classes. To examine the effects of after school sports activities, a program of sports activities was implemented for seven(mild disability-3, and severe disability-4) 11th graders at C high school in Cheongju-si, Chungbuk. It can be said that the program of sports activities has a positive effect on the improvement of quickness, flexibility of the mentally disabled adolescents. But, it can be said that the program of sports activities does not have any effect on the improvement of muscular endurance, agility, endurance of the mentally disabled adolescents. Therefore, it can be said that the program of sports activities has a positive effect on the improvement of flexibility of the mentally disabled adolescents.

Keywords

References

  1. 교육인적자원부(1998). 교육부고시 1998-10호에 따른 유치원 교육과정 해설. 서울: 대한교과서
  2. 김종택, 박형준(1996). 남자 청소년 체력발달의 경향분석. 서울대학교 체육연구소논집, 12(1), 35-40
  3. 김승국(2001). 특수교육학. 서울: 양서원
  4. 김주학(2000). 남자중.고등학생의 체력발달에 관한 경향분석. 서울대학교 체육연구소논집, 21(2), 13-20
  5. 박봉섭(2003). 게임중심의 운동놀이 활동이 정신지체아의 체력요인과 사회적응행동에 미치는 효과. 현장특수교육연구보고서
  6. 박상수(2003). 집단놀이 활동 및 스포츠가 정신지체아의 대인관계 향상에 미치는 영향. 미간행석사학위논문. 건국대학교 교육대학원
  7. 유인식(2000). 체력향상 프로그램이 정도 정신지체아의 체력에 미치는 영향. 미간행 석사학위논문. 우석대학교 교육대학원
  8. 조인수(2002). 특수교육학. 서울: 교육과학사
  9. 최영하(1999). 정신지체아의 교육이론과 방법. 경북: 대구대학교출판부
  10. 최중옥(2002). 정신지체아교육. 서울: 양서원
  11. 체육청소년부(1992). 학생 체력검사 제도개선 연구
  12. 한국장애인복지체육회(1998). 특수체육총론, 서울: 태근문화사
  13. 허상규(2004). 농구운동 프로그램의 적용이 정신지체 중학생의 체력향상에 미치는 효과. 미간행석사학위논문. 고신대학교 교육대학원
  14. Raric, L., & Widdop, J. H. (1970). The physical fitness and motor performance of educable mentally retarded children. Exceptional Children, 36, 509-520 https://doi.org/10.1177/001440297003600704
  15. Safrit, M. J., & Wood, T. M. (1989). Measurement Concepts in Physical Education and Exercise. illinois: Human Kinetics Books
  16. W.H.O. (1967). Exercise Test Relation Ratio Cardiovascular Function. Report of a WHO. meeting, Genova
  17. http://blog.naver.com/xkti1012/130006419041