Developing an Agricultural Safety and Health Training Program Based on ISD Model

ISD 모델에 기초한 농업인 안전교육 프로그램 개발

Kim, Jin-Mo;Lee, Taek-Sun;Lee, Kyung-Suk;Kim, Kyung-Ran;Kil, Dea-Hwan;Kim, Hyo-Cher;Lee, Chan
김진모;이택선;이경숙;김경란;길대환;김효철;이찬

  • Published : 20070900

Abstract

The purpose of this study was to develop a agricultural safety and health training program based on ISD Model. We set up 5step(Analysis, Design, Development, Implementation, Evaluation) model for developing the program. After analyzing environment, learner and task, four modules(① Safety and Health Mindset, ② Musculoskeletal System Disorders, ③ Agrichemical Poisoning Prevention, and ④ Using Farm Machines Safely) and 10 lessons were designed. We developed teaching materials and supplement materials for the Agricultural Safety and Health Training Program based on need analysis and program design. Teaching materials consisted of the learner`s and instructor`s. The developed program was examined by expert groups and the weak points were revised through professional workshop. Finally, we tested the Agricultural Safety and Health Training Program at agricultural safety and health model village and fixed the program by reflecting the test results.

이 연구의 목적은 ISD 모델에 기초하여 농업인 안전교육 프로그램을 개발하는데 있으며, 이를 위해 분석-설계-개발-실행-평가의 다섯 단계로 구성된 개발모형을 설정하였다. 구체적인 프로그램 내용을 개발하기 위해 환경분석, 학습자분석, 과제분석을 실시하였고, 그 결과를 반영하여 ‘안전의식 함양’, ‘근골격계질환’, ‘농약중독예방’, ‘농기계 안전 사용’의 4개 모듈과 10개의 레슨을 설계하였다. 요구분석 및 설계 결과를 바탕으로 농업인 안전교육 프로그램의 교재/보조자료/매체를 개발하였다. 교재의 경우, 학습자용과 강사용을 구분하여 개발하였다. 개발된 프로그램 및 운영체제에 대한 검토 및 보완을 위한 전문가 협의회를 개최하여 프로그램 시연회를 실시한 후 교육프로그램을 수정, 보완하였다. 그 후, 농작업안전시범마을의 농업인을 대상으로 농업인 안전교육 프로그램을 시험 운영하였고, 그 결과를 반영하여 농업인 안전교육 프로그램을 완성하였다. 또한 이상의 프로그램 개발 과정을 통해 나타난 논점을 토대로 향후 교육 프로그램 개발을 위한 시사점을 제공하였다.

Keywords

References

  1. 강종철, 장성록. (2004). 산업안전보건교육의 인센티브 모델에 관한 연구. 한국안전학회지, 19(4), 129-134
  2. 김병성, 전해정. (1995). 경상남도 농촌지역의 농기계손상에 관한 조사연구. 한국농촌의학회지, 20(1), 67-75
  3. 김진군, 최민호, 김재호. (1997). 농업인 교육과정 개발 모형의 설정. 한국농촌지도학회, 4(1), 257-268
  4. 김진모, 김진군, 마상진, 전영욱, 이진화, 주현미. (2006). 농어업인 교육정책 혁신. 농어업.농어촌 특별대책위원회
  5. 노동부. (2004). 2003 산업재해 원인분석. 인용: 2005. 7. 1. http://www.molab.go.kr/
  6. 농촌자원개발연구소. (2002). 농촌생활지표조사보고서. 인용: 2004. 9. 10. http://www.rrdi.go.kr/2002_work/farm_society/sub1/jipyo_data_contents.asp?curr_y_code=2002&lp_part_code=LPP003&lp_code=LP000559#LP000559
  7. 박대식, 김순화. (2001). 농촌 노인들의 농부증에 관한 연구. 노인간호학회지, 3(3), 111-120
  8. 박동현, 윤명환, 지용구, 최영준, 이주환. (2004). 농업기계 안전지침 및 농업기계 사용자 요구사항의 분석. 대한산업굥학회-한국경영과학회 2004 춘계 학술대회 자료집
  9. 박성균 외 9인. (1999). 일부 농촌주민의 농약중독 관련 요인에 관한 조사연구. 대한산업의학회지, 11(2), 196-205
  10. 산업안전관리공단. (2003). 2003년도 산업재해원인조사. 인용: 2005. 7. 1. http://www.kosha.net/kosha/info/industry/healthdb1_01.jsp?sNodeId=1620&category2NodeId=3027&mode=view&sNodeName=재해사례/통계정보&category1Name=산업재해원인통계%20&category2Name=산업재해원인통계보고서&contentId=275769&gotoPage=1
  11. 안옥선. (2000). 농부증 실태 및 관련요인. 농촌생활과학, 21(3), 37-43
  12. 오인경, 최정임. (2005). 교육 프로그램 개발 방법론. 학지사
  13. 이경민 외 8인. (2002). 일부농촌지역의 농약사용실태 및 농약중독 요인 조사. 대한보건협회학술지, 28(4), 323-333
  14. 이경숙, 김경란, 김효철, 김경수. (2005). 한국의 농작업 재해실태 및 연구동향. 농업인의 삶의질 향상을 위한 농작업재해 예방전략 개발 국제심포지움 자료집, 81-104
  15. 이명근. (1992). 효과적 교수설계를 위한 교수, 학습변인 탐구. 서울: 연이사
  16. 이무근. (1997). 직업농업교육과정의 계획 및 운영. 이용환 외, 농업교육학 개론, 서울대학교출판부, 85-121
  17. 이무근. (2003). 직업교육학 원론, 제 3판. 서울: 교육과학사
  18. 정문식. 정문호. (1986). 일부 농촌지역의 농약중독 태도에 관한 연구. 한국환경보건학회, 12(1). 15-24
  19. 통계청. (2005). 산업재해통계. 인용 2005. 7. 3. http://kosis.nso.go.kr/cgi-bin/sws_999.cgi
  20. Campball, C. P. (1996). Education and Training for Work(Vol. 1): Planning Programs. Technomic Publishing
  21. Dick, W., Carey, L. (1990). The Systematic Design of Instruction, 2nd ed. Glenview, Illinois: Scott, Feresman and Company
  22. Dick, W., Carey, L. & Carey, J. (2005). The Systematic Design of Instruction, 6th ed. Glenview, Illinois: Scott, Feresman and Company
  23. Gagne, R. M. (1987). Instructional Design Technology: Foundation. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates, Inc.
  24. Gagne, R. M., Briggs L. J. (1974). Principles of instructional design. New York: Holt, Rinehart & Winston
  25. Kaufman R. A., English, F. W. (1979). Needs assessment : Concept and Application. Englewood Cliffs, New Jersey : Educational Technology Publications
  26. Kaufman R. A., Rojas A. M., Mayer H. (1993). Needs assessment a user's guide. Englewood Cliffs, New Jersey : Educational Technology Publications
  27. Knowles, M. S. (1970). The Modern Practice of Adult Education: Andragogy versus Pedagogy. New York: Association Press
  28. Merrill, M. D. (1983). Component Display Theory. In Reigeluth, C. M. (1983). Instructional Design Theories and Models: An Overview of Their Current Status. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates, Inc.
  29. Reigeluth, C. M. (1983). Instructional Design: What is it and Why is it?. In Reigeluth, C. M. (1983). Instructional Design Theories and Models: An Overview of Their Current Status. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates, Inc.
  30. Reigeluth, C. M., Curtis, R. V. (1987). Learning Situations and Instructional Models. In Gagne, R. M. (1987). Instructional Design Technology: Foundation. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates, Inc.
  31. Schott, F. (1992). The Contributions of Cognitive Science and Educational Technology to the Advancement of Instructional Design Theory. Educational Technology Research and Development, 40(2), 55-57
  32. Seels, B., Glasgow, Z. (1990). Exercises in Instructional Design. Columbus: Merrill Publishing Company
  33. Sevenson, R. A., Rinderer, M. J. (1992). The training and development strategic plan workbook. New Jersey : Prentice-Hall
  34. Tennyson, R. D. (1992). An Educational Learning Theory for Instructional Design. Educational Technology, 32(1), 36-40
  35. Tyler, R. W. (1971). Basic Principles of Curriculum and Instruction. Chicago: University of Chicago Press
  36. Wilson, B., Cole, P. (1991). A Review of Cognitive Teaching Models. Educational Technology Research and Development, 39(4), 47-64 https://doi.org/10.1007/BF02296571
  37. Witkin, B. R. (1995). Planning and conducting needs assessment. Thousand Oaks, CA : Sage Publication