A Study on the Operation Activation for Specialized High Schools in Chungcheongbuk-do

충청북도 전문계 고등학교 운영 활성화 방안 연구

  • Lee, Sang-Hyuk (Technology Education Dept. of Korea National University of Education) ;
  • Jee, Soon-Duk (Gyeongbuk Moseo Middle School)
  • Received : 2007.10.30
  • Accepted : 2007.12.12
  • Published : 2007.09.30

Abstract

The purpose of this research was on the operation activation for specialized high schools in Chungcheongbuk-do, and conducted a survey of chief teachers of Practical Art Subject and heads of each subjects in 32 specialized high schools in district about the system reform of vocational high school, promotion of characterization for each subject, modification of curriculum, reinforcement of direction guide, of which results were analyzed. Also, another survey of small and middle businesses was conducted to investigate the demand for human resources for industrial businesses in Chungcheongbuk-do and specialized abilities required by companies. Through the study, the reform of operation activation for specialized high schools in Chungcheongbuk-do were suggested as follows. First, Specialized high schools should more focus on educating application of a computer and the basic abilities in foreign language at the request of industry. Second, If more than 80% of vocational high school graduates go to junior colleges or universities, specialized high schools should reform their operation like general high schools. Third, Specialized high schools should expand the operation of customized curriculum for neighboring industry to raise employment rate. Fourth, Specialized high schools in Chungcheongbuk-do should reform their courses which can provide students with fundamental knowledge to work in industry related to BT and IT, as Osong medical complex and Ochang IT industrial complex are expanding gradually. Fifth, Employees in companies should be applied as guest teachers, and the principal should have a right to autonomy to operate their own curriculum. Sixth, 5 years rotation system for public schools should be revised to more than 10 years rotation system for special subjects in specialized high schools. Therefore, teachers will have ownership of the school by the revised system.

이 연구는 충청북도 내 전문계 고등학교의 제반 문제점을 파악하고 도내 기업체의 요구 사항을 반영하여 전문계 고등학교 운영 활성화 방안을 제시하는 데 목적이 있다. 도내 32개 전문계 고등학교 실과부장과 학과장을 대상으로 전문계 고등학교 학과 특성화 추진, 교사 교육, 교육과정 개편, 진로 지도 강화 방안 등에 대하여 설문지 조사를 실시하여 분석하였다. 또한, 충청북도 내 산업체의 인력 수요, 산업체에서 요구하는 직업 능력 조사를 위하여 중소기업을 대상으로 설문 조사를 하여 분석하였다.이 연구를 통하여 충청북도 전문계 고등학교 운영 활성화 방안을 다음과 같이 제시한다. 첫째, 산업체의 요구에 따라 전문계 고등학교 교육은 외국어 기초 능력과 컴퓨터 활용 능력에 더욱 치중하여 교육해야 한다. 둘째, 인근 산업체와 맞춤형 교육과정 운영을 더욱 확대 실시하여 취업률을 향상시켜야한다. 셋째, 전문계 고등학교 졸업생 중 80% 이상이 2년제와 4년제 대학에 진학할 경우 전문계 고등학교를 일반계 고등학교로 개편 운영하는 방안을 고려해야 한다. 네째, 오송 의료 단지와 오창 IT 공업 단지의 확장에 대비하여 BT, IT 관련 산업체에서 일할 수 있는 기초 지식을 갖출 수 있는 학과로 개편 운영해야 한다. 다섯째, 산업체 직원을 초빙 교사로 활용하고 학교장에게 교육과정 운영의 자율권을 주어야 한다. 여섯째, 공립학교 5년제 교사 순환 근무제를 전문계 고등학교 특성화학과에서는 10년 이상 근무로 바꾸어 그 학교의 주인 의식을 갖도록 해야 한다.

Keywords

References

  1. 강원도교육청(2006). 강원도 실업계고교 종합발전방안2006-2008
  2. 경기도교육청(2005). 경기도 산업구조변화에 대비한 실업교육 대응전략 및 운영방안 연구, 경기도 우수실업계고 연구용역보고서
  3. 과학기술정책연구원(2002). 지역 혁신을 위한 지식 클러스티 실태 분석
  4. 교육인적자원부(2005). 직업교육체제 혁신방안 세부 시행 계획
  5. 교육인적자원부(2006). 실업계 고등학교의 활성화 보도 자료(2006. 2. 8)
  6. 교육혁신위원회(2005). 교육과정 . 교과서 현대화 정잭 제안서
  7. 교육혁신위원회(2005. 5). 직업교육체제 혁신 방안. 대통령자문교육혁신위원회
  8. 김진덕, 이근우(2003. 12). 충북지역 산업인력 실태분석 및 개선방안, 충북개발연구원
  9. 대한공업교육학회(2002). 21세가 산업구조 변화에 따른 공업계열 교육과정 운영의 연계 협력 방안. 대한공업교육학회 공동연구팀
  10. 서울특별시교육청(2004). 서울시 공업교육 발전 방향 및 실천 방안 연구. 서울특별시교육청 연구용역보고서
  11. 오상봉 외 10인(2005). 한국산업의 발전비전 2020. 산업연구원
  12. 이무근(1993). 직업교육학 원론. 서울: 교육과학사
  13. 이상혁(2006). 충청북도 실업계 고등학교 운영 체제 개편 방안 연구. 정책연구 과제
  14. 제주도교육청(2005). 제주도 실업계고교 운영 제제 개편 및 발전방안 연구
  15. 충북테크노파크 전략산업기획단(2005. 2). 충북 지역특성가반의 전략산업 토착화를 위한 산업 클러스터 모형연구
  16. 충청북도(2000). 제 3차 충청북도 종합계획
  17. 충청북도(2003). 차세대성장동력산업 충북지역순회 포럼. 산업자원부
  18. 충청북도(2006). 바이오토피아 충북 건설을 위한 2006년도 주요 업무계획
  19. 충청북도 . 한국산업기술재단(2003. 12). 차세대 성장동력산업,충북지역순회 포럼 발표자료
  20. 충청북도교육청(2005). 충청북도 직업교육 중 . 장기 발전 방안. 충청북도교육청교육정책연구
  21. 충청남도교육청(2001). 충청남도 지역 실정에 부합하는 실업계고등학교 육성방안
  22. 행정자치부(2005). 각 시도별 재정 자립도
  23. 현대경제연구원(2004). 지역별 지식 혁신 능력 추이와 클러스터 전략