Contents Analysis of Plants Education in Practical Arts Textbook of Elementary School

초등학교 실과 교과서의 식물교육 내용 분석

Kim, Jae-Ho
김재호

  • Published : 20070900

Abstract

The purpose of this study is to analyze the contents of plants education in practical arts textbook of elementary school in Korea. To achieve the purpose of this study, collecting from 1st curriculum to 7th curriculum, developing contents analysis framework and analyzing the contents of plants education in practical arts education of elementary school. The results of this study were as follows: First, number of agriculture related content units were 151(29.3%) totally in practical arts textbooks that from 1st curriculum to 7th curriculum. But, in 7th curriculum, that ratio was only 18.2%. In 7th curriculum, plants-related contents were only four unit that raising flowers, raising vegetables, raising trees, and indoor decoration. So, contents of 7th curriculum were very not enough to achieve the goal of plants education. Second, plants education related contents in 7th practical arts textbook were very insufficient. So, plants education could not be achievable of the goal in present curriculum. Third, variation of contents and species was very large in plants education as curriculum period. To improve these problems, the recommendations that systemization of plants education contents, research of plants education level according to school level, include plants education in every grade, participation and collaboration of various experts in writing practical arts education textbook were suggested.

이 연구는 제1차 교육과정으로부터 제7차 교육과정에 이르기까지 초등학교 실과 교과에 반영된 식물교육 관련 내용을 분석하는데 그 목적이 있으며, 이를 위해 ① 식물교육 영역에 따라 실과 교과서의 내용 분석, ② 초등학교 실과 교과서에 나타난 식물의 종류 분석, ③ 추후 실과 교과서 내용 개정에 필요한 시사점 도출을 주요 연구내용으로 수행하였다. 식물교육 내용 분석 틀에 의한 분석 결과, 식물교육 관련 내용은 그 비중이 점점 작아져 제 7차 교육과정에서는 매우 낮은 비율을 차지하고 있었다. 이는 농업관련 내용의 비중이 매우 적은 것에 기인하는 바가 큰 것으로 나타났다. 제7차 교육과정에서는 관련 소단원이 꽃가꾸기, 채소가꾸기, 나무가꾸기, 실내꾸미기의 4개에 그치고 있어 그 내용이 다른 교육과정에 비해 매우 부족하였으며, 일부 교육이 필요한 내용이 포함되지 못하고 있는 것으로 보인다. 또한, 식물교육 영역의 내용이나 식물의 종류가 교육과정기별로 편차가 매우 심한 것으로 나타나고 있었다. 이를 개선하기 위하여 식물교육 내용 체계화, 학교급별 식물교육 수준에 대한 연구, 모든 학년에 일부라도 식물교육의 내용 포함, 실과(기술․가정) 교과서 집필 과정에서 다양한 전문가의 참여와 협력 등의 제언을 하였다.

Keywords

References

  1. 교육부. (1998). 실과3. 대한교과서주식회사
  2. 교육부. (1998). 실과4. 대한교과서주식회사
  3. 교육부. (1998). 실과5. 대한교과서주식회사
  4. 교육부. (1998). 실과6. 대한교과서주식회사
  5. 교육부. (1998). 초등학교교육과정해설(IV). -수학, 과학, 실과-. 서울별시인쇄공업협동조합
  6. 교육인적자원부. (2002). 실과5. 대한교과서주식회사
  7. 교육인적자원부. (2002). 실과6. 대한교과서주식회사
  8. 교육인적자원부. (2007). 실과(기술.가정) 교육과정(교육인적자원부 고시 제 2007-79호 [별책 10])
  9. 김광웅(1995). 사회과학연구방법론. 박영사
  10. 김영석(2000). 사회조사방법론. 나남출판
  11. 김영희, 류청산, 서우석, 최유현. (1999). 실과교육탐구. 형설출판사
  12. 김영희, 류청산, 최유현, 이철현, 서우석.(2000). 실과교육학: 내용편. 도서출판 엘리트
  13. 곽상만. (1988). 실과교육론. 갑을출판사
  14. 류청산. (2003). 초등학교 식물 환경과 학생들의 인성의 관계. 실과교육연구, 9(2). 1-13
  15. 문교부. (1961). 실과5. 대한문교서적주식회사
  16. 문교부. (1961). 실과6(남자용). 대한문교서적주식회사
  17. 문교부. (1961). 실과6(여자용). 대한문교서적주식회사
  18. 문교부. (1964). 실과4. 국정교과서주식회사
  19. 문교부. (1964). 실과5. 국정교과서주식회사
  20. 문교부. (1964). 실과6. 국정교과서주식회사
  21. 문교부. (1974). 실과4. 국정교과서주식회사
  22. 문교부. (1974). 실과5. 국정교과서주식회사
  23. 문교부. (1974). 실과6. 국정교과서주식회사
  24. 문교부. (1983). 실과4. 국정교과서주식회사
  25. 문교부. (1983). 실과5. 국정교과서주식회사
  26. 문교부. (1983). 실과6. 국정교과서주식회사
  27. 문교부. (1986). 실과4. 국정교과서주식회사
  28. 문교부. (1986). 실과5. 국정교과서주식회사
  29. 문교부. (1990). 실과6. 국정교과서주식회사
  30. 방기혁. (2000). 초등 실과교육에서 교양 농업교육 내용의 변천과 전망. 한국실과교육학회지, 13(2). 13-34
  31. 브리태니커 백과사전. http://www.eb.com
  32. 송해균, 정성봉, 류청산, 서우석. (1998). 초등실과교육학. 교육과학사
  33. 이무근. (2004). 직업교육학 원론. 교육과학사
  34. 이수정, 진의남, 전세경, 김영환, 김순주. (2006). 실과(기술.가정) 교육과정 개정 시안 수정.보완 연구. 한국교육과정평가원
  35. 이용환 외 7인. (1997). 농업 교육학 개론. 서울대학교출판부
  36. 이춘식, 최유현, 유태명. (2001). 실과(기술.가정) 교육목표 및 내용체계 연구 I. 한국교육과정평가원
  37. 이춘식, 최유현, 유태명. (2002). 실과(기술.가정) 교육목표 및 내용체계 연구 II. 한국교육과정평가원
  38. 임병기(1990). 농업과 학습지도법. 대광문화사
  39. 전국교육대학교실과교육연구회. (1999). 개정 실과교육. 교육출판사
  40. 전국교육대학교실과교육연구회. (2001). 실과교육론. 양서원
  41. 정남용. (2003). 외국의 사례를 통한 농업관련 단원의 학교 현장 적용방안. 실과교육연구학회지, 9(1). 43-58
  42. 정성봉. (1999). 실과.기술가정 교육과정론. 교학사
  43. 정성봉. (1999). 실과교수학습. 교학사
  44. 최유현. (1998). 실과교육연구. 형설출판사
  45. 최유현. (2001). 실과교육학연구. 형설출판사