The Development of Evaluation Model for the Bus Service

버스서비스 평가모형의 개발

Lee, Hee-Seung;Lee, Soo-Il;Won, Jai-Mu
이희승;이수일;원제무

  • Published : 20070500

Abstract

High oil prices and traffic congestion have led to increasing relevant policies and interests in the use of public transportation. The bus service, one of the typical means of public transportation, has shown lower customer satisfaction compared to the subway and, moreover, the service's qualitative and quantitative evaluations are not sufficient. Therefore, this study has developed an evaluation model for bus service in order to consider the two service evaluation items, using structural equation methods. The algorithm can measure the customer satisfaction levels according to bus types as well as the importance of evaluation items and present total service satisfaction, making possible evaluation by bus routes as well as various bus types.

Keywords

References

  1. 교통개발연구원(2001) 시내버스 운송사업조정의 기준 및 방법
  2. 김대웅 외 2인(2000) 도시 버스교통 평가지표의 개발과 통합화 방법에 관한연구
  3. 김태호(2001) 버스정류장간 총 통행시간 모형을 이용한 버스 쌍 현상분석에 관한 연구
  4. 이상용(2001) 시내버스노선체계평가를 위한 정량적 지표의 설정 및 적용
  5. 이수범(2000) 퍼지계층분석법을 이용한 시내버스 서비스평가방법
  6. 조현철(1999) LISREL에 의한 구조방정식 모델, 도서출판 석정
  7. 허준외 1 인(2000) AMOS를 이용한 구조방정식 모형과 경로분석, 고려정보사업
  8. 허준, 최인규(2000) AMOS를 이용한 구조 방정식 2. 기존 연구의 한계점모형과 경로분석, SPSS아카데미
  9. Attanuccl, J.P. and Jaeger, L. (1979) Bus Service Evaluation Procedures
  10. Berm, H. (1995) Bus Route Evaluation
  11. FHWA (1996) Traffic Control System Handbook
  12. La Vie du Rail et des Transpot (2000) Le Palmares 2000 des Transport