Variables Associated with School-Related Adjustment of Technical High School Students

공업계 고등학교 학생들의 학교생활 적응과 관련 변인

  • Received : 2007.10.30
  • Accepted : 2007.12.12
  • Published : 2007.09.30

Abstract

The purposes of this study were to measure the school-related adjustment level of technical high school students, and to determine the relationship between school-related adjustment and its related variables. The study was carried out through questionnaire survey method. The population sample for the study constituted 553 completed questionnaires from purposive sample of 600 first grade technical high school students. A survey questionnaire was developed by researcher, which consisted of 28 scales. Both descriptive and inferential statistics were employed for data analysis. Major findings of this study were as follows: First, school-related adjustment level of technical high school students was average. In sub-variables of school-related adjustment, 'compliance with the rule' was the highest, and 'relation to teacher' was the lowest. Second, five related variables were found to be a significant relationship with school-related adjustment level of technical high school students. They were 'orientation for freshman', 'student's department hope', 'teacher activity for student learning improvement', 'teacher support for student school life', 'parent's interest about school life'. Third, after multiple regression analysis, the proportion of the variance in school-related adjustment of technical high school students was about 42.2%. School-related adjustment of technical high school students was most explained by 'teacher activity for student learning improvement'.

이 연구의 목적은 공업계 고등학교 학생들의 학교생활 적응도를 구명하고, 이와 관련된 변인들과의 관계를 구명하는데 있었다. 이 연구의 모집단은 공업계 고등학교에 재학하고 있는 고등학교 1학년 학생들이며, 조사 대상으로는 지역적 안배를 고려하여 총 600명의 공업계 고등학교 1학년 학생을 선정하였다. 자료 수집은 2007년 9월 28일부터 10월 13일까지 우편 조사를 통하여 이루어졌고, 최종분석에는 회수된 자료 중 불성실 응답을 제외하고 553부가 활용되었다. 이 연구의 결과는 다음과 같았다. 첫째, 공업계 고등학교 학생들의 전체적인 학교생활 적응정도는 보통이며, 학교생활 가운데 학교규칙과 교우 관계에 있어서는 비교적 잘 적응하고 있다. 그러나 학교수업, 전공적응, 교사와의 관계에 있어서는 아직 적응을 못하고 있다. 둘째, 공업계 고등학교 학생들의 전체 학교생활 적응은 학생들의 중학교 때 현재 학과를 희망했는지 여부, 신입생 적응교육, 학습증진을 위한 교사 활동, 학교생활을 위한 교사 지원, 학교생활에 대한 학부모의 관심과 상관이 있다. 그러나 성별, 가족구조, 가정의 경제수준은 학생들의 전체 학교생활 적응과 상관이 없다. 셋째, 공업계 고등학교 학생들의 전체 학교생활 적응은 학습증진을 위한 교사 활동, 학교생활을 위한 교사 지원, 중학교 때 현재 학과 희망 여부, 학교생활에 대한 학부모 관심, 신입생 적응교육에 의해 설명되며, 이 가운데 학습증진을 위한 교사 활동이 공업계 학생들의 학교생활 적응을 가장 잘 설명하고 있다.

Keywords

References

  1. 교육인적자원부. (2007a). 공업 계열 전문 교과 교육과정. 저자
  2. 교육인적자원부. (2007b). 교육통계 연보. 저자
  3. 교육학사전편찬위원회. (1992). 교육학대사전. 교육출판공사
  4. 국립국어연구원. (1999). 표준국어대사전. 두산동아
  5. 김경숙. (1999). 자아개념과 학교적용간의 상호 관계 분석. 홍익대학교 석사학위논문
  6. 김기홍. (2000). 실업계 고교 업학생 감소 대응 및 진로정보 체제 구축 방안 연구. 한국작업능력개발원
  7. 김남희. (2005). 공업고등학교 학생들의 효과적인 진로 지도 방안 연구. 전남대학교 석사학위논문
  8. 김동호. (2004). 공업고등학교 학생들의 입학동기와 진로결정 과정에 관한 연구. 조선대학교 석사학위논문
  9. 김미진. (2004). 실업계 고등학교 학생이 지각한 자신에 대한 타인의 평가와 자아존중감 및 학교생활적응. 창원대학교 석사학위논문
  10. 김순옥. (2005). 학부모의 교육 지원활동과 아동의 학교생활적응의 관계. 춘천교육대학교 석사학위논문
  11. 김종진. (2001). 고등학교 가숙사 학생들의 스트레스 수준과 학교적용의 관계. 공주대학교 석사학위논문
  12. 김해정. (2003). 실업계 고등학교 학생의 학교적응 유연성에 영향을 미치는 요인에 관한 연구. 숭실대학교 석사학위논문
  13. 김현일. (2002). 공업고등학교 학생들의 입학동기에 따른 만족도 조사연구. 경가대학교 석사학위논문
  14. 김현진. (2001). 농업계 고등학교 학생의 귀인성향과 학교작용과의 관계. 서울대학교 석사학위논문
  15. 두산동아. (2007). 두산세계대백과사전. 저자
  16. 문경종. (2004). 공업고등학교 학생들의 진로의식과 작업관에 관한 연구: 광주광역시를 중심으로. 조선대학교 석사학위논문
  17. 문용린. (1996). 종합 적응능력 진단 검사. 교육과학연구소
  18. 민병수. (1991). 학교생활적응과 자아개념이 학업성적에 마치는 영향. 홍익대학교 석사학위논문
  19. 민영순. (1997). 교육심리학. 문음사
  20. 박문균. (2004). 고등학교 학생들의 학교생활 적응에 관한 연구. 관동대학교 석사학위논문
  21. 박장환. (1996). 공업고등학교 학생의 학교생활 부적응과 관련된 요인분석. 한국교원대학교 석사학위논문
  22. 서동주. (2000). 중고등학교 학생의 권위수용 수준과 학교생활 적용의 관계에 대한 연구. 전북대학교 석사학위논문
  23. 오영순. (2005). 공업 고등학교 학생들을 위한 생활지도 및 상담에 관한 연구. 경희대학교 석사학위논문
  24. 원호택. (1999). 인간관계와 적용 : 삶을 위한 심리학. 서울대학교 출판부
  25. 유상철. (1982). 고등학교 학생들의 학교에 대한 태도 연구. 동국대학교 석사학위논문
  26. 유윤희. (1994). 학교생활.불안.학업성취간의 관계분석. 고려대학교 석사학위논문
  27. 유재승. (2000). 출석 불량학생과 정상학생의 가정환경,자아정체감 및 학교생활 적응 비교. 충북대학교 석사학위논문
  28. 윤석주. (2001). 정상 및 결손 가정 아동간의 학교 관련 태도와 자아개념의 차이. 전남대학교 석사학위논문
  29. 이경룡. (1987). 결손가정 중학생의 부적응 향상에 관한 연구. 동아대학교 석사학위논문
  30. 이기호. (1999). 초등학교 학생들이 지각한 담임교사 특성과 학교적용과의 관계. 충남대학교 석사학위논문
  31. 이미라. (2001). 청소년의 학교생활 적용에 영향을 미치는 사회지지체계에 관한 연구. 대구대학교 석사학위논문
  32. 이상필. (1991). 학교생활 적용수준에 따른 학업성적 및 행동특성의 차이 분석. 홍익대학교 석사학위논문
  33. 이은영. (2006). 학부모의 교육지원활동과 학업성취도 및 학교생활적응과의 관계. 춘천교육대학교 석사학위논문
  34. 이인재. (2003). 인문계 고등학교 담임교사의 지도성과 학생의 학교생활적응과의 관계. 강원대학교 석사학위논문
  35. 이재철. (1994). 결손가정과 정상가정 학생간의 학교적용 몇 개인 신념의 관계에 관한 연구. 인하대학교 석사학위논문
  36. 이정순. (1996). 학생의 가정문화와 문화습성에 따른 학교생활 적용에 관한 연구. 한국교원대학교 석사학위논문
  37. 이학식, 김영. (2002). 한글 SPSS 10.0 가이드. 법문사
  38. 이향. (2005). 중학생이 지각한 사회적 지지와 학교생활 적응과의 관계. 서남대학교 석사학위논문
  39. 이현정. (2007). 학생의 환경적 요인이 학교생활 적응에 미치는 영향. 대구대학교 석사학위논문
  40. 이혜경. (2003). 청소년의 학교생활 적응에 영향을 미치는 요인. 한림대학교 석사학위논문
  41. 전상신. (2001). 비학업 자아개념과 정신건강 및 학교작용의 관계. 홍익대학교 석사학위논문
  42. 전시홍. (2002). 공업교육에 대한 학생들의 의식구조 분석과 효율적인 지도방안. 조선대학교 석사학위논문
  43. 전재호. (2006). 공업계 고등학생이 지각한 사회적 지지와 자기효능감 및 학교적응과의 관계. 대구대학교 석사학위논문
  44. 정유진. (2000). 청소년 학교생활 적응의 관련 변인. 연세대학교 석사학위논문
  45. 정인숙. (2007). 적응유연성 증진 집단상담 프로그램이 고등학생의 학교적응 및 스트레스 대처능력에 미치는 효과. 한국교원대학교 석사학위논문
  46. 조상은. (1999). 고등학생의 학급내 사회성 지위에 따른 학교생활 적응과 일탈행동연구. 숙명여자대학교 석사학위논문
  47. 조임국. (2004). 고등학생이 지각하는 사회적 지지정도와 학교생활적응 정도간의 관계. 경상대학교 석사학위논문
  48. 주현정. (1998). 고등학교의 학교생활 적응에 영향을 미치는 요인에 관한 연구. 이화여자대학교 석사학위논문
  49. 한광윤. (2002). 공업고등학교 학생들의 학교생활과 직업관에 대한 조사 연구. 연세대학교 석사학위논문
  50. 한국교육심리학회. (2000). 교육심리학 용어사전. 학지사
  51. 황교갑. (1997). 가족대화와 환경요인이 자기만족도와 학교생활 적응과의 관계. 건국대학교 석사학위논문
  52. Chartrand, J. M. (1999). An empirical test of a model of nontraditional student adjustment. Journal of Counseling Psychology, 39(2), 193-202 https://doi.org/10.1037/0022-0167.39.2.193
  53. Datta, L., Schaefer, E., & Davis, M. (1968). Sex and scholastic aptitude as variables in teachers' ratings of the adjustment and classroom behavior of negro and other seventh-grade students. Journal of Educational Psychology, 59(2) 94-101 https://doi.org/10.1037/h0025642
  54. Davis, J. A. (1971). Elementary survey analysis. Englewood, NJ: Prentice-Hall