A Study on Inter-agency Fare Allocation Methods under the Integrated Distance-based Fare System in Seoul

서울시의 대중교통 통합거리비례요금제 하에서 운영기관 간 요금정산방안에 관한 연구

  • 윤지현 (서울대학교 환경대학원 교통관리전공) ;
  • 김성수 (서울대학교 환경대학원 교통관리전공)
  • Published : 2007.02.28

Abstract

The Integrated Public Transport Reforms of the Seoul Metropolitan Government, which were implemented on the $1^{st}$ of July. 2004, launched a new fare allocation method. However, when a Private transit operator or a new transport system is introduced into the existing system, it will cause an allocation problem. Therefore, this study aims to Propose a rational fare allocation method which can be applicable regardless of the number of Public transportation modes or operators. To create alternatives, this study has adopted a fundamental principle of revenue allocation methods for the transit or communications sectors, and has applied it to the current transit system of Seoul. This study kas analyzed results of the cost recovery ratios and characteristics of each alternative through case studies. This study kas Presented an assessment criterion Z in order to select an optimal alternative. The criterion consists of the sum of the cost recovery ratio of each operator and the difference of the cost recovery ratio for each agency in inter-agency transit. Using the assessment criterion. the results showed that Alternative 1 is superior to the others : Alternative 1 is considering passenger-km of each operator and unit cost of passenger-km for each operator.

서울시는 2004년 7월 대중교통체계를 개편함과 동시에 "통합요금제 정산 배분기준"을 마련하여 운영기관 간에 요금수입금을 배분하고 있다. 그러나 이는 향후 민자 노선 및 신교통수단의 도입 시 기본요금이 높은 운영기관에 수입금이 편중될 우려와 수도권 지역으로 확대 시행될 경우 각 운영기관 또는 지자체 간 갈등으로 인해 복잡한 문제로 발전될 수 있다. 본 연구에서는 교통수단 및 운영기관이 다양화될 경우에도 보편적으로 적용 가능한 합리적인 요금수입금 정산방안을 제시하기 위하여 국내 외 대중교통 및 통신 분야 수입금 정산방안의 기본 원칙을 고찰한 다음, 이를 현 서울시 대중교통체계에 맞게 응용하여 정산대안을 설정하였다. 또한 대중교통체계 개편 이후 정류장 기반 O-D 를 표본으로 구축하여 사례 연구를 수행하였다. 평가기준인 Z값을 제시하여 대안별로 분석한 결과 운영기관별 비용회수율의 합을 최대화하고 운영기관 간 비용회수율 격차를 최소화하는 대안 1이 최적 대안으로 나타났다. 이는 운영기관에게 합리적으로 요금수입금을 배분하기 위해서는 운영기관의 승객 운송실적인 인 km와 승객을 운송하는데 소요된 운송비용을 함께 고려하는 것이 바람직함을 의미한다.

Keywords

References

  1. 국토연구원(1987), '수도권 전철․지하철 연락운임 정산을 위한 조사연구', 최종보고서
  2. 김성수․박진경(2003), '서울 지하철서비스 공급 비용과 적정 요금수준 추정', 환경논총 제41권, pp.49-78
  3. 김태승(1999), '陸上貨物運送業 費用特性과 脫規 制의 經濟的 效果', 서울대학교 경제학부 박사학위 논문
  4. 서울시정개발연구원(2005), '서울시 버스체계개편 에 따른 버스 운행실태 및 서비스수준 모니터링' 최종보고서
  5. 서울시정개발연구원(2006), '대중교통체계 개편 성과 분석 및 버스관리 기구 설립․운영방안', 최 종보고서
  6. 신성일․이종규(2005), '대중교통체계 개편에 따 른 서울시 도시철도 수입금 정산모형 개발', 서울 시정개발연구원
  7. 정보통신정책연구원(1999), '한국의 실정에 적합 한 접속료 산정방식 연구'
  8. 한국경영개발연구원(2001), '서울지하철공사 2001 지하철 정기 교통량조사'
  9. 한국교통연구원(1995), '수도권 전철과 지하철의 운임제도 개선 및 연락운임 정산방안 연구', 최종 보고서
  10. 한국교통연구원(1998), '수도권 전철 3개 운영기관 간 연락운송에 따른 운임정산을 위한 정산금액 산출'
  11. 한국교통연구원(2005), '인천국제공항철도와 서울 시 지하철9호선의 직결운행 세부시행방안 연구', 최종보고서
  12. 한국산업관계연구원(2001), '서울특별시 마을버스 업체 운송원가 조사'
  13. 한국전자통신연구소(1995), '통신망간 접속료 산 정방법 연구', 최종보고서
  14. 한국철도공사(2005), '경영성적보고서'
  15. Interplan Corporation(1973), Integration of Transit Systems, Vol. I: Concepts, Status, and Criteria and Vol II: Integrated European Transit Systems, Urban Mass Transportation Administration, Washington, D. C
  16. Rinks, D. B.(1986), 'Revenue Allocation Methods For Integrated Transit Systems', Transportation Research A, Vol. 20A, No. 1, pp.39-50