A Formal Study on Game Character Preference through Game User Classification

게임 이용자의 특성 분류를 통한 게임 캐릭터 선호도에 관한 조형 연구

  • Noh, Kyung-Hee (Dept. of Software and Game, Graduate School, Hongik University) ;
  • Lee, Tae-Il (Dept. of Software and Game, Graduate School, Hongik University) ;
  • Cho, Sung-Hyun (Dept. of Software and Game, Graduate School, Hongik University)
  • 노경희 (홍익대학교 일반대학원 소프트웨어.게임학과) ;
  • 이태일 (홍익대학교 일반대학원 소프트웨어.게임학과) ;
  • 조성현 (홍익대학교 일반대학원 소프트웨어.게임학과)
  • Published : 2007.12.31

Abstract

The study is to explore the ways to design game characters according to the tendency of game users by classifying game users and analyzing the relation between user classes and their preferences towards game characters. The study examines various user classifications based on users' engagement levels, and designs a user questionnaire from them. Based on the result of questionnaire analysis, the study redefines user classes and applies the formal elements of character design to draw on the relationships between user classes and their preferences.

본 연구는 게임 이용자의 성향에 대한 분석을 통해 게임 이용자를 유형화하고, 게임 캐릭터 의 선호도를 중심으로 조형요소를 도출하여 이용자의 유형과 캐릭터 선호도 관계를 분석함으로서, 게임 이용자의 성향에 따른 게임 캐릭터 개발을 제안하는 것에 목적이 있다. 이를 위해 게임 이용자의 몰입도와 관련된 이용자 분류 방법을 조사하였으며, 이를 기초로 설문조사를 하였다. 설문조사 결과를 바탕으로 이용자 유형을 재정의 하였고, 게임 캐릭터 디자인 요소를 추출하여 이용자의 성향에 따른 캐릭터 선호도차이를 규명하였다.

Keywords