School Library Information Services for Satisfying Academic High School Students' Information Needs

고등학생의 정보요구 해결을 위한 도서관서비스 방안

  • 이연옥 (부산대학교 문헌정보학과)
  • Published : 2007.03.30

Abstract

This study focused on the survey of academic high school students' information needs and their information seeking patterns. On the basis of its results, this study suggested school library services and programs. To do this, this study collected its data through survey and interviews. Specifically, this study discussed 1) the types of academic high school students' everyday concerns and the ways to deal with them. 2) the types and characteristics of their preferred information sources, 3) the school library services and programs for satisfying their information needs.

이 연구는 인문계고등학생의 정보요구와 그에 대한 대처양태를 조사하여, 학생들의 요구와 행태에 기반한 학교도서관서비스를 개발하는 것을 그 목적으로 한다. 이를 위해, 연구에 필요한 데이터는 인문계고등학생들을 대상으로 설문조사와 심층면담을 통하여 수집하였다. 이 연구에서는 구체적으로 1) 인문계고등학생의 주요관심과 그에 대한 대처방식, 2) 그러한 관심을 해결하기 위해 활용하는 정보원의 유형과 특성, 3) 인문계고등학생의 정보요구해결을 위한 도서관서비스 방안에 대해 논의하였다.

Keywords

References

  1. 권현진. '중학생의 정보요구와 이용행태에 관한 연구.' 석사학위논문, 부산대학교 교육대학원, 2003
  2. 구자경. '청소년의 심리사회적 특성과 정신건강과의 관계.' 청소년학연구, 제11권, 제2호(2004), pp.217-239
  3. 김봉환. '청소년 진로상담 정책의 현황과 과제' 청소년상담연구, 제18권, 제1호(2000). pp.146-169
  4. 김정근. '독서치료에서 '진정성'의 요소.' 도서관, 제60권, 제2호(2005.12), pp.163-186
  5. 김형모. '상담편지로 본 십대들의 고민.' 한국청소년연구, 창간호(1990 여름)
  6. 메리 파이퍼. 내 딸이 여자가 될 때, 김영혜, 김영재 역, 문학동네, 1994
  7. 문경숙. '학업스트레스가 청소년의 자살충동에 미치는 영향.' 아동학회지, 제27권, 제5호(2006), pp.143-157
  8. 박온자. '공공도서관의 청소년서비스에 관한 연구: 미국 공공도서관을 중심으로' 한국문헌정보학회지, 제39권, 제2호(2005. 6), pp.5-33
  9. 서미옥. '청소년의 정신건강 증진을 위한 독서치료에 활용될 수 있는 도서 탐색.' 아동학회지,제25권,제6호(2004), pp.89-103
  10. 이제환. 재일한인의 정보행태와 정보빈곤. 한울,2006
  11. 이제환, 이연옥, 장덕현. '소외집단에 대한 정보행태 연구의 방법론적 특성' 한국도서관.정보학회지, 제35권, 제2호 (2004), pp.273-295
  12. 이제환, 장덕현, 이연옥. '재일한인의 일상적 정보요구와 정보추구.' 한국문헌정보학회지, 제38권,제3호(2004), pp.221-248
  13. 장덕현. '도시 저소득층의 정보빈곤 양상과 정보격차 해소를 위한 공공도서관 봉사방안 연구' 한국도서관.정보학회지, 제36권 제1호(2005), pp.219-236
  14. 전영주, 이숙현. '청소년 자살충동에 영향을 미치는 예측요인.' 청소년학연구, 제10권, 제2호(2000),pp.221-246
  15. 한국도서관협회. 자아성장을 위한 체험형 독서대학(2006. 9 - 2007. 1)
  16. 한국청소년개발원. 청소년심리학. 교육과학사, 2004
  17. 한상철. 청소년학: 청소년 이해와 지도. 학지사, 2004
  18. 한윤옥. '청소년을 위한 도서관의 사명과 역할.' 어린이청소년도서관의 발전을 위한 방안모색(국립중앙도서관열린정책세미나자료집).2006. 4. 26. pp.33-46
  19. 황금숙. '학교도서관에서의 독서치료 활성화 방안 연구.' 한국비블리아, 제14권, 제2호(2003. 12), pp.41-57
  20. Agosto, Denise E. & Hughes-Hassell, Sandra. 'People, Place, and Questions: an Investigation of the Everyday Life Information-seeking Behaviors of Urban Young Adults." Library and Information Science Research, Vol.27(2005), pp.141-163 https://doi.org/10.1016/j.lisr.2005.01.002
  21. Bates, J. A.. 'Use of Narrative Interviewing in Everyday Information Behavior Research. 'Library and Information Science Research, Vol.26, pp.15-28 https://doi.org/10.1016/j.lisr.2003.11.003
  22. Bishop, Kay & Salveggi, Anthony. 'Responding to Developmental Stages in Reference Service to Children.' Public Libraries, Vol.40, NO.6(2001), pp.354-358
  23. Caywood, Carolyn. 'What's a teen?.' School Library Journal(February 1993)
  24. Jenkins, Christine A.. 'The History of Youth Services Librarianship: A Review of the Research Literature.' Libraries & Culture, Vol.35, No.1 (Winter 2000), pp.103-140
  25. Jone, Patrick. New Directions for Library Service to Young Adults, ALA, 2002
  26. Katz, Bill & Fraley, Ruth. Reference Services for Children and Young Adults, The Haworth Press, 1983
  27. Latrobe, Kathy & Havener, W. M.. 'The Information-seeking Behavior of High School Honers Students.' Journal of Youth Services in Libraries. Vol.10, No.2(1997), pp.188-200
  28. McKenzie, Pamela. 'A Model of Information Practices in Accounts of Everyday-life Information Seeking.' Journal of Documentation, Vol.59, No.1 (2003), pp.19-40 https://doi.org/10.1108/00220410310457993
  29. Shenton, Andrew. 'The Nature of Information Needs and Strategies for their Investigation in Youngsters.' Library and Information Science Research, Vol.26(2004), pp.296-310 https://doi.org/10.1016/j.lisr.2004.01.006
  30. Walter, Virginia. 'Public Library Service to Children and Teens: a Research Agenda.' , Vol.51, No.4 (2003), pp.571-589