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Fish-trait Simulator for Constructing Virtual Aquarium System

가상수족관 시스템 구축을 위한 어류 생태 시뮬레이터

  • 정승문 (동신대학교 디지털콘텐츠학과) ;
  • 이현철 (동신대학교 디지털콘텐츠학과) ;
  • 김은석 (동신대학교 디지털콘텐츠학과) ;
  • 허기택 (동신대학교 디지털콘텐츠학과) ;
  • 강경헌 (동신대학교 디지털콘텐츠학과)
  • Published : 2007.03.28

Abstract

In a virtual aquarium, the behavior of fish objects is the most important factor in respect of visual effects. In addition to the individual behavior of fish object, the interactions between objects due to their attributes, can improve the dynamics and reality of the virtual world. In this paper, we analyze the principal habits of fish objects such as the vitality, the range of movement, the maximum depth of water they can live, and the cycle of eating. Then, we suggest a method for simulating the stable marine ecosystem with controlling the behaviors, the interaction with other species, the average span of life, and all that sort of thing based on the result of analysis. Because we can freely modify the behavior of fish object by altering the values of attributes, it can be utilized in the dynamic virtual aquarium, the 3D aquarium screen saver, and the virtual fish game, and so on.

가상수족관을 구성하는 요소들 중 어류 객체의 행동방식은 사용자의 시각적인 측면에서 가장 중요한 요소이다. 어류 객체의 개별 동작이나 행동뿐 아니라 객체의 속성을 통한 객체들 간의 상호작용은 가상세계의 역동성 및 사실성을 증대시킬 수 있다. 본 논문은 어류 객체들의 생명력, 이동량, 분포 가능한 최대 수심 및 식성 주기 등의 주요 습성들을 분석하고, 이에 따른 움직임과 다른 어류 객체들과의 상호작용, 평균 수명 데이터를 조정함으로써 해저 생태계의 균형을 시뮬레이션 하는 방법을 제안한다. 제안 방법은 어류 객체의 고유 속성값을 자유롭게 변경하여, 다양한 해저환경을 표현하는 가상수족관, 수족관 화면 보호기, 물고기 육성 게임 등에 활용되어질 수 있다.

Keywords

References

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