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Customer Satisfaction and Loyalty of Academic Library Users Based on Their Perceptions of Library Service Quality

서비스품질지각에 기반한 대학도서관 이용자 만족도와 충성도 분석

  • Park, Sang-Hoo (Department of Library and Information Science, Keimyung University) ;
  • Oh, Dong-Geun (Department of Library and Information Science, Keimyung University)
  • 박상후 (계명대학교 대학원 문헌정보학과) ;
  • 오동근 (계명대학교 문헌정보학과)
  • Published : 2007.06.30

Abstract

This study investigates the influences of the perceptions on the dimensions of the library service quality (library staff, supports for the service, library materials and information resources, and facilities and equipments) of academic library users on the customer satisfaction, importance of the services, and the loyalty (reuse intentions). Based on the questionnaires surveyed from 403 undergraduate students of the K University, it analyzed the data using SPSS 12.0. All four dimensions of the service quality influenced statistically on the customer satisfaction. The dimension of the support for the service, importance of the service, and customer satisfaction influenced statistically on the loyalty.

이 연구는 대학도서관의 서비스품질차원(도서관 직원, 서비스지원, 자료 및 정보자원, 시설 및 장비)에 대한 지각이 이용자의 전반적인 만족도, 서비스의 중요성, 충성도(재이용의도)에 미치는 영향을 밝히기 위한 것이다. 이를 위해 이 연구에서는 K대학교 도서관을 이용하는 학부생 403명을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 선행연구에 대한 분석을 통해 제시한 인과적 모델을 설문데이터를 바탕으로 SPSS 12.0을 사용하여 경로분석(path analysis) 등을 통해 검증하였다. 분석결과 각 서비스품질차원은 모두 이용자의 전반적인 만족도에 통계적으로 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 1개 서비스품질(서비스지원)과 서비스 중요성, 전반적인 만족도는 충성도(재이용의도)에 통계적으로 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다.

Keywords

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