A Study on Quality Verification Techniques of Bus Information System

버스정보시스템의 품질평가 기법 연구

  • Published : 2007.04.30

Abstract

The objective of Bus Information System developed as a part of the ITS, provides the operation information of buses to passengers and managers. The system uses roadside antennas (reading electronic tags on board buses) to enable wireless communication each other and radio data communication to deliver information about buses and their locations. This information is used to estimate the arrival time of the bus which will be shown on the bus stop message board or via internet. Bus Information System or Bus Management System (BMS) is going ahead and set up in many local governments, and recently quality improvement of the BIS is considered as a very important element in expanding of business or management. Therefore this research wished to contribute rationalization of the system by maintaining optimum quality. An gang was chosen to apply overall quality control process and will be evaluated in terns of its propriety and performance. This study has led the improvement of service and promote the use of public transits, which is the best way to solve the city traffic problem by effective management of public transits.

버스정보시스템(BIS: Bus Information System) 이란 기존의 버스교통에 첨단의 정보 통신, 컴퓨터 전자, 제어등의 기술을 접목시켜, 실시간으로 버스위치를 파악하고, 수집된 정보를 가공하여, 버스 이용자 및 관리자에게 각각의 필요한 운행정보를 제공하는 시스템이다. 현재 국내의 버스정보시스템 또는 버스관리시스템(BMS)의 추진이 활발히 진행중이다. 이와 같이 각 자치단체 단위로 설치, 운영되고 있는 버스정보시스템(BIS)의 정보의 질적 향상은 향후화대 사업 및 운영관리 측면에 있어서 중요한 사안이다. 따라서 본 연구는 기 구축 운영중인 안양시 버스정보제공서비스를 대상으로, 버스정보시스템의 품질을 평가함으로서 시스템의 수준에 적합한 평가항목을 선정하고 평가함으로써 최적의 질(quality)을 유도하는데 기여하고자 하였다. 이는 궁극적으로 대중교통서비스의 질적 향상을 도모하고 대중교통 이용 활성화 및 보다 효율적인 대중교통운영에 이바지할 수 있을 것으로 판단된다.

Keywords