Key Factors of Talented Scientists' Growth and ExpeI1ise Development

과학인재의 성장 및 전문성 발달과정에서의 영향 요인에 관한 연구

  • Published : 2007.12.30

Abstract

This study was conducted to explore key factors of expertise development of talented scientists who achieved outstanding research performance according to the stages of expertise development and dimensions of individual-domain-field. To fulfill the research purpose, 31 domestic scientists who were awarded major prizes in the field of science were interviewed in-depth from March to September, 2007. Stages of expertise development were analyzed in light of Csikszentmihalyi's IDFI (individual-domain-field interaction) model. Self-directed learning, multiple interests and finding strength, academic and liberal home environment, and meaningful encounter were major factors affecting expertise development in the exploration stage. In the beginner stage, independence, basic knowledge on major, and thirst for knowledge at university affected expertise development. Task commitment, finding flow, finding their field of interest and lifelong research topic, and mentor in formal education were the affecting factors in the competent stage. Finally, placing priority, communication skills, pioneering new domain, expansion of the domain, and evaluation and support system affected talented scientists' expertise development in the leading stage. The meaning of major patterns of expertise development were analyzed and described. Based on these analyses, educational implications for nurturing scientists were suggested.

본 연구의 목적은 뛰어난 연구 성과를 이룩한 과학 인재들의 성장과 전문성 개발과정에 영향을 미친 주요 요인을 밝히는 것이다. 이러한 연구 목적을 달성하기 위해서,2007년 3월부터 9월까지 과학 분야에서 권위있는 상을 수상한 국내 과학자 31명을 대상으로 심층 면담을 통한 질적 사례연구를 수행하였다. 면담내용은 전관성 발달 단계별로 Csikszentmihalyi의 개인-영역-환경 상호작용(IDF) 모형의 이론적 틀에 맞추어 분석하였다. 우선 탐색기에서는 자기주도적 학습태도,다양한 관심 및 강점의 발견,학구적이며 자유로운 가정환경,의미 있는 만남이,입문기에서는 독립적인 성격특성,전공분야에 대한 지식습득, 대학에서의 학문적 갈증과 지적탐구가 과학인재의 전문성 발달에 중요한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 성장기에서는 과제집착력,몰입의 경험,관심분야 및 평생 연구주제의 발견,형식교육에서의 멘토와의 만남이,주도기에서는 우선 순위정하기,의사소통능력,창조적 연구 성과와 사명감,또 다른 재능과의 만남,평가 및 지원 체계가 영향을 미치는 주요 요인으로 나타났다. 결론에서는 면담 내용을 통해 나타나는 주요 요인의 의미를 해석하고,보다많은 과학 인재의 양성을 위해 필요한 교육적 시사점을 논의하였다.

Keywords

References

  1. 김영천(2006). 질적연구방법론 I. 서울: 문음사
  2. 문용린(2004). 지력혁명. 서울: 비즈니스북스
  3. 문용린, 홍성훈, 류숙희(2004). 백범 김구의 형성과정 탐색: 한 위인의 다중지능 분석 보고서. 서울대학교 교육학과 도덕심리연구실
  4. 신종호, 이현주, 이태수, 임선영, 윤은희,황혜영(2007). 연기 전문성 발달 과정에 대한 사례 연구: 개인의 능력 계발 영향 요인 탐색. 교육심리연구, 21 (2), 401-421. 한국교육심리학회
  5. 오헌석(2006). 전문성 개발과정 및 핵심요인에 관한 연구. 직업능력개발연구, 9(2), 193-216. 한국직업능력개발원
  6. 오헌석, 김정아(2007). 전문성 연구의 주요 쟁점과 전망. 기업교육연구, 9(1), 143-168. 한국기업교육학회
  7. 조용환(1995). 일상세계의 복잡성에 대한 이해. 초등교육연구논총, 7, 13-22. 대구대학교 초등교육연구원
  8. 조용환(1999). 질적연구. 방법과 사례. 서울: 교육과학사
  9. 한국교육심리학회 편(2001). 교육심리학 용어사전. 서울: 학지사
  10. Bereiter, C., & Scardamalia, M. (1993). Surpassing ourselves: An inquiry into the nature and implications of expertise. IL: Open Court
  11. Bloom, B. (1985). Developing talent in young people. NY: Ballantine
  12. Butterworth, B. (2006). Mathernatical expertise. In K. A Ericsson, N. Charness, P. J. Feltovich, & R. R. Hoffman (Eds.), The cambridge handbook of expertise and expert performance, NY: Cambridge University Press
  13. Csikszentmihalyi, M.(1988). Society, culture, and person: A systems view of creativity. In R. J. Sternberg (Ed.), The nature of creativity. MA.: Cambridge University Press
  14. Csikszentmihalyi, M (1996). Creativity: Flow and the psychology of discovery and invention. NY: Harper Collins
  15. Csikszentmihalyi, M (1999). Implications of a systems perspective for the study of creativity. In R. J. Sternberg (Ed.), Handbook of creativity. UK: Cambridge University Press
  16. Csikszentmihalyi, M., Rathunde, K., & Vvbalen, S. (1993). Talented teenagers: The roots of success and failure. Cambridge: Cambridge University Press
  17. de Groot, A. (1978). Thought and choice in chess. The Netherlands: Mouton
  18. Dreyfus, H. L., Athanasiou, T., & Dreyfus, S. E. (1986). Mind over machine: The power of human intuition and expertise in the era of the computer. NY: Basil Blackwell
  19. Ericsson, K. A., Krampe, R. T., & Tesch-Romer, C (1993). The role of deliberate practice in the acquismon of expert performance, Psychological Review, 100, 363-406 https://doi.org/10.1037/0033-295X.100.3.363
  20. Ericsson, K. A., & Lehmann, A. C. (1996). Expert and exceptional perforrrance: Evidence of maximal adaptation to task constraints. Annual Review of Psychology, 47, 273-305 https://doi.org/10.1146/annurev.psych.47.1.273
  21. Ericsson, K. A, & Smith, J. (1991). Toward a general theory of expertise. MA.: Cambridge University Press
  22. Feldman, D. H. (1980). Beyond universals in child development. NJ: Ablex
  23. Feldman, D. H. (1995), Learning an development in nonuniversal theory, Human Development, 38, 315-321
  24. Feldman, D. H, Csikszentmihalyi, M., & Gardner, H (1994). Changing the world: A framework for the study of creativity. CT: Praeger
  25. Hebert, T. P., & Olenchak, F. R. (2000). Mentors for gifted underachieving males: Developing potential and realizing promise. Gifted Child Quarterly, 44(3), 196-207 https://doi.org/10.1177/001698620004400307
  26. Herling, R. E. (1998). Expertise: The development of an operational definition for human resource development. In R. J. Torraco (Ed.), Academy of Human Resource Developrnent Proceedings, Baton Rouge, LA: AHRD, 715-722
  27. Hodges, H. J., Starkes, J. L., & MacMahon, C. (2006). Expert performance in sport: A cognitive perspective. In K. A. Ericsson, N. Chamess, P. J. Feltovich, & R. R. Hoffman (Eds.), The cambridge handbook of expertise and expert performance. NY: Cambridge University Press
  28. Kaufman, F., Harrel, G., Milam, C., Woolverton, N. & Miler, J. (1986). The nature, role, and influerce of mentors in the lives of gifted adults. Journal of Counseling and Developrnent, 64, 576-577 https://doi.org/10.1002/j.1556-6676.1986.tb01208.x
  29. Lehrrann, A. c. & Gruber, H (2006). Music. In K.A Ericsson, N. Charness P. J. Feltovich, & R. R. Hoffman (Eds.), The came idge handbook of expertise and expert performance. NY: Cambridge University Press
  30. Norman, G., Eva, K., Brooks, L., Hamstra, S (2006).Expertise in medicine and surgery. In K. A. Ericsson, N. Charness, P. J. Feltovich, I,: R. R. Hoffman (Eds.), The cambridge handbook of exsertise and expert perforrrance. NY: Cambridge University Press
  31. Renzulli, J. (1978). What makes giftedness? Reexamining a definition. Phi Delta Kappan, 180-184
  32. Renzulli, J. (2003). Conceptions of giftedness and its relationship to the develoi ment of social capital, In N. Colangelo, & G. Davis (Eds.), Handbook of gifted education. NY: Allyn and Hacon
  33. Webster's New Work Dictionary (1968), OH: The World Publishing Company