Analysis of Social Factors Affecting Gender Differences in Science-Related Attitudes

과학 관련 태도의 성차와 관련된 사회적 요인 분석

  • Published : 2007.10.30

Abstract

This study investigated gender differences in science-related attitude and to analyze association patterns among social factors affecting the differences. The relationships between student's science-related attitude and four variables - schools, teachers, friends and parents influencing the attitude were analysed. The questionnaire, which identifies whether the four variables influence students' science-related attitudes, were specially constructed and simultaneously administered with test of science-related attitudes (TOSRA) to 603 subjects: junior high, and high school students. Both boys and girls were not significantly different at TOSRA scores; however, by multiple regression analysis, the boys' TOSRA scores were influenced by the variable of parents and the girls' scores were influenced by teachers and friends. Social factors evoking gender differences on science-related attitude do not influence equally at everyday life of boys and girls. As the gender differences in science-related attitude decrease, perceptual changes of parents and teachers, the two most influential factors to make the differences should be important to drag females in science-related work as a desired occupation for women.

이 연구는 남학생과 여학생의 과학 관련 태도와 그에 영향을 주는 요인을 조사하여 과학 영역의 성차를 조사하였다. 과학 관련 태도 검사지(TOSRA)와 이에 영향을 주는 변인으로 학교, 교사, 친구, 부모 네 가지 요인에 대하여 개발한 검사지를 13개 학교에 투입하여 분석하였다. 연구 결과 남학생과 여학생의 과학에 대한 태도의 차이는 없었으나 과학에 대한 태도가 남학생은 부모에게 영향을 많이 받고 여학생은 교사와 친구에게서 영향을 많이 받는 것으로 나타났다. 이 결과는 현재 과학에 대한 태도의 성차를 발생시키는 요인이 남학생과 여학생에서 다르다는 것을 말해 준다. 과학 영역의 전반적인 성차를 줄이기 위해서는 부모와 교사 등 학생들의 과학에 대한 태도에 영향을 주는 요인들을 자극하는 프로그램이 뒷받침 되어야 한다.

Keywords

References

  1. 권치순, 박도영 (1990). 국민학생들의 과학에 대한 태도 조사연구. 한국과학교육학회지, 10(2), 39-47
  2. 권치순, 허명, 양일호, 김영신 (2004). 초.중.고 학생들의 과학태도 변화에 대한 학습환경의 원인 분석. 한국과학교육학회지, 24(6), 1256-1271
  3. 김효남, 정완호, 정진우 (1998) 국가수준의 과학에 관련된 정의적 특성의 평가 체제 개발, 한국과학교육학회지, 18(3), 357-369
  4. 김효남, 정완호, 정진우, 양일호, 김영신 (1999) 초.중.고 학생들의 과학 정의적 특성 추이 분석을 위한 종단적 연구. 과학교육학회지, 19(2), 194-230
  5. 노태희, 최용남 (1996). 초.중.고 학생들의 과학 수업환경 인식 및 태도와의 관계성 조사. 한국과학교육학회지, 16(2), 217-225
  6. 박성준 (2004). 이공계 기피현상에 대한 원인 분석. 노동경제논집, 27(1), 55-76
  7. 신영준 (2000). 과학 학습 배경의 성차 분석에 근거한 여학생 친화적 과학 수엽 전략 개발. 한국교원대학교 대학원 박사학위 논문
  8. 이경훈 (1998). 고등학생의 과학에 관련된 태도와 과학 성취도와의 관계. 한국과학교육학회지, 18(3), 415-425
  9. 이미경, 곽영순, 민경석, 채선희, 최성연 (2004). PISA 2003 결과 분석 연구-수학적 소양, 읽기 소양, 과학적 소양 수준 및 배경변인 분석. 한국교육과정평가원 연구보고 RRE 2004-2-1
  10. 이범홍, 김영민 (1984). 학습 부진아의 과학적 태도 조사 연구. 한국교육개발원
  11. 정은영 (2005). TIMSS 2003에서 우리나라 중학생들의 생물 영역 성취도 분석. 한국생물교육학회지, 33(3), 277-290
  12. 최성연, 김성연, 김성원 (2007). 학생과 부모의 과학에 대한 태도 측정 도구의 개발. 한국과학교육학회지, 27(3), 272-284
  13. 허명 (1993). 초.중.고 학생의 과학 및 과학교과에 대한 태도연구. 한국과학교육학회지, 13(3), 334-341
  14. American Association for the Advancement of Science. (2001). Atlas of science Literacy, Washington. DC: Project 2061
  15. Benbow, C. P., & Stanley, J. C. (1980). Sex differences in mathematical reasoning ability : More facts. Science, 222, 1029-1031 https://doi.org/10.1126/science.6648516
  16. Ebenezer, J. V., & Zoller, U. (1993). Grade 10 students' perceptions of and attitudes toward science teaching and school science. Journal of Research in Science Teaching, 30(2), 175-186 https://doi.org/10.1002/tea.3660300205
  17. Fleer, M., & Rillero, P. (1999). Family involvement in science education: what are the outcomes for parents and students? Studies in Science Education, 34, 93-114 https://doi.org/10.1080/03057269908560150
  18. Fraser, B. J. (1978). Development of a Test of Science-Related Attitudes. Science Education, 62(4), 509-515 https://doi.org/10.1002/sce.3730620411
  19. Greenfield, T. A. (1996). Gender, ethnicity, science achievement, and attitude. Journal of Research in Science Teaching, 33(8), 901-933 https://doi.org/10.1002/(SICI)1098-2736(199610)33:8<901::AID-TEA5>3.0.CO;2-#
  20. Greenfield, T. A. (1996). Gender, ethnicity, science achievement, and attitudes. Journal of Research in Science Teaching, 33(8), 901-933 https://doi.org/10.1002/(SICI)1098-2736(199610)33:8<901::AID-TEA5>3.0.CO;2-#
  21. Hill, O., Pettus, W. & Hedin, B. (1990). Three studies of factors affecting the attitudes of blacks and females toward the pursuit of science and science-related careers. Journal of Research in Science Teaching, 27(4), 289-314 https://doi.org/10.1002/tea.3660270403
  22. Kahle, J. B., & Danzl-Tauer, I. (1991). The underutilized majority: The participation of women in science. In Majumdar, S. K., Rosenfeld, I. M., Rubba, P. A., Mller, E. W., & Schalz, R. E.(eds.), Science education in the United States: Issues, crisis, and priorities. Philadelphia: Pemmsylvania Academy Science Press
  23. Kahle, J. B., & Lakes, M. L. (1983). The myth of equality in science classroom Journal of Research in Science Teaching, 20(2), 131-140 https://doi.org/10.1002/tea.3660200205
  24. Kelly, A. (1987). Why girls don't do science. In Kelly, A.(ed.). Science for girls? Open University Press
  25. Kimura, D. (1992). Sex difference in the brain. Scientific American, 267, 18-25
  26. Kremer, B. K., & Walberg, H. J. (1981). A synthesis of social and psychological influences on science learning. Science Education, 65(1), 11-23 https://doi.org/10.1002/sce.3730650104
  27. Laforgia, J. (1988). The affective domain related to science education and its evaluation. Science Education, 72(4)
  28. Linn, M. C., & Peterson, A. C. (1985). Facts and assumptions about the nature of sex differences. In Klein, S. S.(ed.). Handbook for achieving sex equity through education 53-77. Haltimore; Johns Hopkins University Press
  29. Norris, S. P., & Philips, L. M. (2003). How literacy in its fundamental sense is central to scientific literacy. Science Education, 87, 224-240 https://doi.org/10.1002/sce.10066
  30. Pell, T., & Jarvis, T. (2001). Developing attitude to science scales for use with children of ages from five to eleven years. International Journal of Science Education, 23(8), 847-862 https://doi.org/10.1080/09500690010016111
  31. Peltz, W. H.(1990). Can girls + science - stereotypes = success? Science Teacher, 57(9), 44-49
  32. Schibeci, R. A., & Riley, J. P.(1986). Influence of students' background and perceptions on science attitudes and achievement. Journal of Research in Science Teaching, 23(3), 177-187 https://doi.org/10.1002/tea.3660230302
  33. Talton, E. L., & Simpson, R. D. (1986). Relationships of attitudes toward self, family, and school with attitude toward science among adolescents. Science Education, 70(4), 365-374 https://doi.org/10.1002/sce.3730700403
  34. Walding, R., Foglianl, C. Over, R., & Bain, J. (1994) Gender differences in response to the australian national chemistry quiz. Journal of Research in Science Teaching, 31(8), 833-846 https://doi.org/10.1002/tea.3660310806