Analysis of High School Students' Conceptual Change in Model-Based Instruction for Blood Circulation

혈액 순환 모형 기반 수업에서 고등학생들의 개념 변화 분석

  • Published : 2007.08.30

Abstract

The purpose of this article is to analyze the conceptual change of nine 11th graders after implementing the model-based instruction of blood circulation by multidimensional framework, and to find some implications about teaching strategies for improving conceptual understanding. The model-based instruction consisted of 4 periods: (1) introduction for inducing students' interests using an episode in the science history of blood circulation, (2) vivisectional experiment on rats, (3) visual-linguistic model instruction using the videotape of heartbeat, and (4) modeling activity on the path of blood flow. Based on the data from pre-test, post-test and interviews, we classified students' models on the path of blood flow, and investigated their ontological features and the conceptual status of blood circulation. Most students could describe the path of blood flow and the changes of substances in blood precisely after the instructions. However, the modeling activity were not sufficient to improve students' understanding of the mechanisms of the blood distribution throughout various organs and the material exchanges between blood and tissues. From the interview of 9 students, we acquired informative results about conceptual status elements that were helpful to, preventing from, or not used for students' understanding. It was also found that conceptual status of students depended on the ontological categories into which students' conceptions of blood circulation fell. The results of this study can help design the effective teaching strategy for the understanding of concept of the equilibrium category.

이 논문의 목적은 혈액 순환 모형 기반 수업을 적용한 후에 11학년 학생들의 개념 변화를 다차원적 틀로 분석하는 것과 개념 이해를 향상시키기 위한 교수 전략에 대한 시사점을 찾아내는 것이다. 그 모형 기반 수업은 4차시로 구성되었다: (1) 혈액 순환에 관한 과학사를 적용하여 학생들의 흥미를 유도하는 도입 부분, (2) 쥐의 해부 실험, (3)심장의 자동 박동에 관한 비디오 자료, (4) 혈액 순환의 경로 모형 구성하기 활동. 사전 검사, 사후 검사, 면담 자료에 근거하여, 학생들의 혈액 순환 경로 모형을 구분하였고, 혈액 순환 개념에 관한 학생들의 존재론적 속성과 개념 지위를 조사하였다. 대부분의 학생들은 수업 후에 혈액 순환의 경로와 그 혈액 성분의 변화를 정확히 기술하였다. 그러나 그 모형 구성하기 활동은 심장에 연결된 각 기관으로의 혈류량 분배와 혈액과 조직세포 사이의 물질 교환 기작의 이해를 향상시키는데 충분하지 못했다. 면담에서 학생들이 언급한 개념 지위 요소 분석을 통해, 학생들의 개념 이해에 어떤 개념 지위 요소가 도움을 주는지, 잘못된 개념 지위 요소는 무엇인지, 잘 사용되지 않는 지위 요소는 무엇인지 등의 정보를 얻을 수 있었다. 또한 학생들의 각 개념 지위 획득은 혈액 순환 개념에 대한 어떤 존재론적 속성을 갖는가에 따라 달라짐을 발견하였다. 이런 연구 결과는 혈액 순환과 같은 평형 범주의 개념 변화률 촉진하기 위한 교수 전략을 고안하는데 도움을 줄 수 있을 것이다.

Keywords

References

  1. 김미영 (2002). 생식과 유전 개념 학습에 대한 고등 학생의 개념 생태 분석. 한국교원대학교 대학원 석사학위 논문
  2. 김미영, 김희백(2006). 혈액 순환 요소별 학생들의 개념 분석: 횡단적 연구. 한국과학교육학회지, 26(6), 753-764
  3. 김희백, 김성하, 이선경, 김형련 (2001). 호르몬 작용 이해를 위한 동적 비유 모형 수업의 효과. 한국생물 교육학회지, 29(1), 57-64
  4. 김희백, 김영수, 김재근, 이준규, 전상학, 김병인, 동효관, 문용준, 이원경, 민진선 (2004) 영재교육 교수학습 자료 - 중학교 2학년 과학(생물) -. 서울, 서울특별시 교육과학연구원 영재교육지원센터
  5. 민진선 (2004) 유전과 진화에 관한 학생들의 대안 개념 분석. 서울대학교 대학원 석사학위 논문
  6. 박승재, 조희형 (200l) . 과학론과 과학교육, 제2판. 서울: 교육과학사
  7. Arnaudin, M W., & Mintzes, J. J. (1985). Students' alternative conceptions of the human circulatory system: A cross-age study. Science Education, 69(5), 721-733 https://doi.org/10.1002/sce.3730690513
  8. Bishop, B. A., & Anderson, C. W. (1990). Students conceptions of natural selection and its role in evolution. Journal of Research in Science Teaching, 27(5), 415-427 https://doi.org/10.1002/tea.3660270503
  9. Buckley, B. C. (2000). Interactive multimedia and model-based learning in biology. International Journal of Science Education, 22(9), 895-935 https://doi.org/10.1080/095006900416848
  10. Buckley, B. C, & Boulter, C. J. (2000). Investigating the role of representations and expressed models in building mental models. In J. K Gilbert & C. J. Boulter (Eds.) , Developing models in science education (pp. 105-122). Dordrecht, The Netherlands: Kluwer Academic Publishers
  11. Chi, M T. H. (2000). Self-explaining: The dual processes of generating inferences and repairing mental models. In R. Glaser (Ed.), Advances in instructional psychology (pp. 161-238). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates
  12. Chi, M T. H. (2005). Commonsense conceptions of emergent processes: Why some misconceptions are robust. Journal of the Learning Science, 14(2), pp.161-199 https://doi.org/10.1207/s15327809jls1402_1
  13. Chi, M. T. H., & Roscoe, R. D. (2002). The processes and challenges of conceptual change. M Limon & L. Mason (Eds.), Reconsidering conceptual change (pp. 3-27). Issues in theory and practice. Dordrecht, The Netherlands: Kluwer Academic Publishers
  14. Chi, M T. H, de Leeuw, N., Chiu, M H, & LaVancher, C. (1994a). Eliciting self-explanations improves understanding. Cognitive Science, 18(3), 439-477
  15. Chi, M T. H, Siotta, J. D., & de Leeuw, N. (1994b). From things to processes: A theory of conceptual change for learning science concepts. Learning and Instruction, 4(1), 27-43 https://doi.org/10.1016/0959-4752(94)90017-5
  16. Harrison, A G., & Treagust, D. F. (1996). Secondary students' mental models of atoms and molecules: Implications for teaching chemistry. Science Education, 80(5), 509-534 https://doi.org/10.1002/(SICI)1098-237X(199609)80:5<509::AID-SCE2>3.0.CO;2-F
  17. Hewson, P., & Lemberger, J. (2000). Status as the hallmark of conceptual learning. In R. Millar, J. Leach, & J. Osborne (Eds.), Improving science education: The contribution of research (pp. 110-125). Buckingham, UK: Open University Press
  18. Simpson, W. D., & Marek, E. A (1988). Understandings and misconceptions of biology concepts held by students attending small high schools and students attending large high schools. Journal of Research in Science Teaching, 25(5), 361-374 https://doi.org/10.1002/tea.3660250504
  19. Taylor, I., Baker, M, & Jones, A (2003). Promoting mental model building in astronomy education. International Journal of Science Education, 25(10), 1205-1225 https://doi.org/10.1080/0950069022000017270a
  20. Thagard, P. (1992). Conceptual revolutions. Princeton, New Jersey: Princeton University Press
  21. Thorley, N. R. (1990). The role of the conceptual change model in the interpretation of classroom interactions. Unpublished doctoral dissertation, University of Wisconsin -Madison, Wisconsin, WI
  22. Tsui, C.-Y., & Treagust, D. F. (2007). Understanding genetics: Analysis of secondary students' conceptual status. Journal of Research in Science Teaching, 44(2), 205-235 https://doi.org/10.1002/tea.20116
  23. Venville, G. J., & Treagust, D. F. (1998). Exploring conceptual change in genetics using a multidimensional interpretive framework. Journal of Research in Science Teaching, 35(9), 1031-1055 https://doi.org/10.1002/(SICI)1098-2736(199811)35:9<1031::AID-TEA5>3.0.CO;2-E