Teaching Orientations and Classroom Practices of Science Teachers Participating in Workshops for Constructivistic Science Teaching

구성주의적 수업을 위한 워크숍에 참여한 중등 과학 교사의 교수 지향과 수업 실행

  • Published : 2007.08.30

Abstract

The purpose of the study is to explore the science teaching orientations of secondary science teachers, and how they influence the planning and execution of reform-based lessons. Professional development workshop for constructivist teaching consisted of three different phases; five lectures, small group discussion, and preparing lesson plans. Four teachers who participated also executed their lesson plans in their own classroom. All workshops were videotape recorded. Classroom observations and interviews were conducted and recorded. Instructional materials were also collected for each science class. All data recorded were transcribed and analyzed. Based on the data collected from multiple sources, we identified each teacher's teaching orientations, and through this lens, we also tried to understand their classroom practices. We expected teacher-participants to implement constructivist science teaching. However, the differences among teachers in the course of actual planning and implementing activities for constructivist science was wider than we expected and even some teachers were unsuccessful. Teaching orientations can act as a filter for teachers when they decide whether to accept and apply new knowledge about teaching and learning to actual lessons or not. Even if a teacher plans a guided-inquiry lesson, her/his didactic teaching orientation could be revealed in actual classroom, and lead her/his class to other direction which is quite different from her/his original intention. Although the teachers participated in the same workshops in our study, they planned and executed differently and their own teaching orientations contribute substantially to their practice. Understanding the role of science teaching orientations could be an important step in addressing issues of diverse difficulties in supporting reform efforts in science.

구성주의적 수업의 구현은 교육 연구 및 현장 교사들이 당면하고 있는 중요한 교육적 과제이다. 본 연구에서는 구성주의적 수업을 위한 협력적 워크숍에 참여한 교사들의 실제 수업 실행에 관한 사례 연구를 진행하였다. 워크숍의 전 과정과 수업 계획 및 실행 과정을 녹화하여 전사하였고, 각 교사별로 심층 면담 및 설문을 실시하였다. 참여 교사들은 다양한 교수 지향을 가지고 있었고 이는 워크숍 과정 전반에 걸쳐 드러났다. 각 교사들은 자신의 교수 지향에 비추어 구성주의적 수업의 의미를 해석하였고, 그러한 이해 방식에 기초하여 수업을 계획하고 실행하였다. 각 교사의 교수 지향은 하나의 중요한 필터로 작용하면서 새로 접하게 되는 지식들을 수업에 적용하는 방식과, 우선적으로 고려 할 부분들을 결정하는 과정에서 각 교사들이 저마다 조금씩 다른 관점을 갖도록 하는 주요 배경이 되었다. 또한 각 교사들의 교수 지향은 실제 상황과 맥락에 따라 구성주의적 수업의 실행을 지지하거나 저해하는 요소로 작용하였다. 참여 교사들은 지식 구성 과정으로서의 과학 활동을 기존 수업의 혁신이 아닌, 추가적인 활동으로 이해하는 공통점을 보였으나 서로 다른 교수 지향의 영향으로 실제 수업은 매우 다양한 모습으로 전개되었다. 이처럼 교사가 새로운 지식을 받아들이고 수업에 도입하는 과정에 있어서 교수 지향의 역할과 다양성을 이해하는 일은 교사 교육의 중요한 출발점이 될 수 있을 것이다.

Keywords

References

  1. 권홍진, 김찬종, 최승언 (2006). 초임 중등 과학 교사의 교수활동에 대한 지향과 실행 : 동기 유발과 학생 이해를 중심으로. 한국지구과학회지, 27(3), 289-301
  2. 김찬종, 맹승호, 차현정, 박영신, 오필석 (2006). 과학 교수활동에 대한 우선순위와 동기적 근접발달영역에 비추어 본 초임 과학 교사와 경력 교사와의 상호작용에 대한 사례 연구, 한국과학교육학회지, 26(3), 425-439
  3. 박정희, 김정률, 박예리 (2004). 탐구 학습에 관한 중등 과학 교사들의 인식. 한국지구과학회지, 25(8), 731-738
  4. 손민호 (2002). 교과내용으로서의 실천적 지식에 대한 이해와 오해-과학과 실험 수업의 경우의 관점의 시사, 교육과정 연구, 20(3), 243-269
  5. 안유민, 김찬종, 최승언 (2006). 초임 중등 과학 교사의 수업에서 과학 내용의 전개 방식과 내용 이해 전략. 한국과학교육학회지, 26(6), 691-702
  6. 팽애진, 백성혜 (2005). 과학 실험 수업에 대한 중등 과학 교사의 신념 사례 연구, 한국과학교육학회지, 25(2), 146-161
  7. Anderson, C. W. (2003). Teaching Science for Motivation and Understanding. Unpublished manusoipt, Michigan State University
  8. Anderson, C. W. (2004). Conceptual Framework for Knowles Analysis. Unpublished manuscript, Michigan State University
  9. Davis, K. S. (2003). 'Change is hard': What science teachers are telling us about reform and teacher learning of innovative practices, Science Education. 87(1), 3-30 https://doi.org/10.1002/sce.10037
  10. Duffee, L., & Aikenhead, G. (1992). Curriculum Change, Student Evaluation, and Teacher Practical Knowledge. Science Education, 76(5), 493-506 https://doi.org/10.1002/sce.3730760504
  11. Eick, C. J., & Reed, C. J. (2002). What makes an inquiry-oriented science teacher? The influence of learning histories on student teacher role identity and practice. Science Education, 86(3), 401-416 https://doi.org/10.1002/sce.10020
  12. Friedrichsen, P. M, & Dana, T. M (2005). Substantive-level theory of highly regarded secondary biology teachers' science teaching orientations. Journal of Research in Science Teaching, 42(2), 218-244 https://doi.org/10.1002/tea.20046
  13. Furtak, E. M (2006). The problem with answers: an exploration of guided scientific inquiry teaching. Science Education, 90(3), 453-467 https://doi.org/10.1002/sce.20130
  14. Guba, E. & Lincoln, Y. S. (2005). Paradigmatic controversies, contradictions, and emerging confluence. The Sage Handbook of Qualitative Research. Thousand Oaks, CA: Sage
  15. Luft, J. A (1999). Teachers' salient beliefs about a problem-solving demonstration classroom in-service program. Journal of Research in Science Teaching, 36(2), 141-158 https://doi.org/10.1002/(SICI)1098-2736(199902)36:2<141::AID-TEA3>3.0.CO;2-P
  16. Magnusson, S., Krajcik, J., & Broko, H. (1999). Nature, sources, and development of pedagogical content knowledge for science teaching. In J. Gess-Newsome & N. G. Lederman (Eds), Examining pedagogical content knowledge: the construct and its implications for science education. Dordrecht: Kluwer
  17. National Research Council (1996). National Science Education Standards. Washington, D.C.: National Academy Press
  18. Shulman, L. S. ( 1987). Knowledge and teaching: Foundations of the new reform. Harvard Educational Review, 57(1), 1-22 https://doi.org/10.17763/haer.57.1.j463w79r56455411
  19. Smith, D. C. (1999). Changing our teaching: The role of pedagogical content knowledge in elementary science. In J. Gess-Newsome & N. G. Lederman (Eels.), Examining pedagogical content knowledge: the construct and its implications for science education. Dordrecht: Kluwer
  20. van Oriel, J. H., Beijaard, D., & Verloop, N. (2001). Professional Levelopment and Reform in Science Education: The Role of Teachers' Practical Knowledge. Journal of Research in Science Teaching, 38(2), 137-158 https://doi.org/10.1002/1098-2736(200102)38:2<137::AID-TEA1001>3.0.CO;2-U
  21. Volkmann, M J., Abell, S. K., & Zgagacz, M (2005). The challenges of teaching physics to preservice elementary teachers: Orientations of the professor, teaching assistant, and students, Science Education. 89(5), 847-869 https://doi.org/10.1002/sce.20077
  22. Wallace, C. & Kang, N. (2004). An investigation of experienced secondary science teachers' beliefs about inquiry: an examination of competing belief sets, Joumal of Research in Science Teaching, 41(9), 936-960 https://doi.org/10.1002/tea.20032