Relationships among Children's Emotional Intelligence, Maternal Psychological Life Position and Children's Social Behavior

유아의 정서기능 및 어머니의 심리적 자세와 유아의 사회적 행동과의 관계

  • Yeom, Mi-Ae (Department of Child and Family Studies, The Catholic University of Korea) ;
  • Moon, Hyuk-Jun (Department of Child and Family Studies, The Catholic University of Korea)
  • 염미애 (가톨릭대학교 생활문화학과) ;
  • 문혁준 (가톨릭대학교 생활문화학과)
  • Published : 2007.05.30

Abstract

This study examined the relationships among children's emotional intelligence, maternal psychological life position and children's social behavior. The study subjects were 267 four and five-year-old children and their mothers from five childcare centers located in Seoul. The children's social behavior was assessed by the teacher rating scale developed by Lim(1999) and questionnaires were used to assess the maternal psychological life position and children's emotional intelligence. Data was analyzed by t-test, Pearson's correlation, and stepwise multiple regression. The results demonstrated that the children's social behavior differed according to their gender and age. The strongest predictor of children's social behavior was the children's emotional intelligence.

Keywords

References

  1. 곽윤정 (1997) . 정서지능의 발달 경향성과 구인타당성에 관한 연구, 서울대학교 대학원 석사학위 논문
  2. 권연희 (2002) 아동의 정서성과 대인간 문제해결 전략 및 어머니 행동이 아동의 사회적 유능성에 미치는 영향, 연세대학교 대학원 박사학위 논문
  3. 권옥자 (1987). 어머니의 양육태도유형에 따른 유아의 친사회적 행동 통기에 관한연구, 이화여자대학교 교육대학원 석사학위논문
  4. 기현주 (2003) . 어머니의 형제대우, 형제 상호작용, 그리고 또래 유능성의 관계, 이화여자대학교 대학원 박사학위 논문
  5. 김정화(2004) . 상호교류분석이론에 기초한 부모교육이 어머니의 심리적 자세. 자아 개념 및 유아의 자아개념에 미치는 영향. 유아교육연구, 24(2). 181-198
  6. 김경회 (1998). 교사용 유아정서 지능 평정척도 개발에 관한 연구, 연세대학교 대학원 박사학위 논문
  7. 김경희 (2000). 아버지의 심리적 자세 및 양육참여도와 유아의 사회적 능력과의 관계, 전북대학교 교육대학원 석사학위논문
  8. 김선주 (2002). 유아의 정서지능과 대인간 문제해결 능력간의 관계, 연세대학교 교육대학원 석사학위 논문
  9. 김연, 한태숙, 황혜정 (2004) . 유아의 정서지능. 인지능력. 기질과 문제행동의 관계성 및 영향력에 관한 연구. 유아교육연구, 24(6). 277-296
  10. 김예빈, 박성연 (2005). 남. 여 유아의 친사회적 행동에 대한 아버지와 어머니의 사회화 양육신념, 아동학회지, 26(6). 145-160
  11. 김현옥 (2002) 아버지의 심리적 자세 및 역할수행과 유아의 사회. 정서적 발달, 충북대학교 교육대학원 석사학위논문
  12. 문연심 (2004). 부모-자녀관계 유형이 유아의 공감과 조망수용 및 친사회적 행동에 미치는 영향, 성신여자대학교 대학원박사학위논문
  13. 박화윤, 안라리 (2005). 유아의 형제관계의 질과 또래유능성 및 정서능력간의 관계, 유아교육연구, 25(1). 91-108
  14. 서울대학교 사범대학 (1981) . 교육학 용어사전, 서울:서울대학교출판부
  15. 송미선 (2001) . 또래갈등상황에서의 유아의 전략, 사회적 행동특성, 그리고 또래수용도와의 관계, 아동학회지, 22(3). 49-61
  16. 신유림 (2004) . 유아의 친구관계 특성에 대한 연구, 유아교육연구, 24(6). 27-42
  17. 왕정희 (2001) . 초등학생의 정서지능과 사회적능력 및 대인문제해결력과의 관계, 부산대학교 교육대학원 석사학위논문
  18. 우수경, 최기영 (2002). 유아의 정서능력과 관련변인간의 구조 분석, 유아교육연구, 22(2). 29-55
  19. 이경숙(2002) . 어머니의 심리적 자세와 유아의 친사회적 행동과의 관계, 부산대학교 교육대학원 석사학위 논문
  20. 이미순(1995). 또래지위에 따른 이동의 사회적 행동과 귀인, 연세대학교 대학원 석사학위논문
  21. 이병래 (1997). 부모의 심리적 자세와 아동의 정서지능과의 관계. 중앙대학교 대학원박사위논문
  22. 이옥경, 이순형 (1996) . 과제의 부담과 종류에 따른 아동의 친사회적 도덕추론과 친사회적 행동, 아동학회지, 17(1). 275-288
  23. 이정화, 김보경(2005), 어머니의 심리적 자세에 대한 모-자간 일치정도와 유아의 사회 . 정서발달과의 관계, 미래유아교육학회지, 12(2). 97 - 119
  24. 임연진(1999) . 또래지위에 따른 아동의 사회적 정보처리 능력과 사회적 행동 특성, 연세대학교 대학원 박사학위논문
  25. 장영숙, 강경석, 김희정 (2003) . 유아의 연령 및 성별과 부모의 양육태도에 따른 유아의 친사회적 행동, 아동학회지, 24(4). 41-53
  26. 정현희, 오미경 (2000). 아동의 감각추구성향및 어머니 양육행동과 남녀 아동의 문제행동과의 관계. 대한가정학회지, 38(6). 171-183
  27. 정현희, 최경순(2001). 아동의 기질과 문제행동과의 관계, 한국가정관리학회지, 19(5). 1-14
  28. 조복희 (1999). 유아발달. 서울 : 교육과학사
  29. 최미숙, 김미숙(2005) . 유아의 기질과 사회적 능력 및 어머니의 심리적 자세간의 관계분석, 미래유아교육학회지, 12(2). 153-172
  30. 최혜순(1993) . 유아의 사회성 발달과 지도, 서울:학문사
  31. Asher, S., & Coie, J. D. (1990). Peer rejection in childhood. New York: Cambridge University Press
  32. Bar-Tal, D., & Raviv, A (1982). A cognitive-learning model of helping behavior development: Possible Implications and applications. In N. Eisenberg(Ed.), The development of prosocial behavior (pp. 199-217). New York: Academic Press
  33. Behar, L, & Stringfield, S. (1974). A behavioral rating scale for the preschool children. Developmental psychology, 10, 601-610 https://doi.org/10.1037/h0037058
  34. Berne, E. (1972). What do you say after say hello? New York: Grove Press
  35. Brody, G. H., Stoneman, Z., & MacKinnon, C. E. (1986). Contributions of maternal childrearing practices and interactional contexts to sibling interactions. Journal of Applied Developmental Psychology, 7, 225-236 https://doi.org/10.1016/0193-3973(86)90031-6
  36. Cassidy, J, Parke, R, Butkovsky, L., & Braungart, J. M. (1992). Family-peer connections. The roles of emotional expressiveness within the family and children's understanding of emotions. Child Development, 63, 603-618 https://doi.org/10.2307/1131349
  37. Coie, J. D. (1990). Toward a theory of peer rejection. In S. R. Asher & J. D. Coie(Eds.), Peer rejection in childhood(pp. 365-402). New York: Cambridge University Press
  38. Coie, J. D., & Dodge, K A (1988). Multiple sources of data on social behabior and social status in the school: A cross-age comparison. Child Development, 59, 815-829 https://doi.org/10.2307/1130578
  39. Coie, J. D., Dodge, K A, & Coppotelli, H. (1982). Dimensions and types of social status: A cross age perspective. Developmental Psychology, 18, 557-570 https://doi.org/10.1037/0012-1649.18.4.557
  40. Coie, J. D., Dodge, KA, & Kupersmidt, J. B. (1990). Peer group behavior and social status. In S. RAsher & J. D. Coie(Eds.), Peer rejection in childhood(pp. 17-59). New York: Cambridge University Press
  41. Coie. J. D., & Grillesse, A H. (1993). Peer rejection: Origins and effects on children's development. Current Directions in Psychological Science, 2, 89-92 https://doi.org/10.1111/1467-8721.ep10770946
  42. Coie, J. D., & Kupersmidt, J. B. (1983). A behavioral analysis of emerging social status in boys' groups. Child Development, 54,1400-1416 https://doi.org/10.2307/1129803
  43. Cooper, D. H., & Farran, D. C. (1988). Behavioral risk factors in kindergarten. Early Childhood Research Quarterly, 3, 1-19 https://doi.org/10.1016/0885-2006(88)90026-9
  44. Crick, N. R. (1996). The role of overt aggression, relational aggression, and prosocial behavior in the prediction of children's future social adjustment. Child Development, 67, 2317-2327 https://doi.org/10.2307/1131625
  45. Denham, S. A (1994). Preschooler's affect and cognition about challenging peer situations. Child Study Journal, 24(1)
  46. Denham, S. A (2001). Dealing with feelings: Foundations and consequences of young children's emotional competence. Early Education & Development, 12(1), 5-10 https://doi.org/10.1207/s15566935eed1201_1
  47. Denham, S. A, & Burton, R. (1996). A social-emotional intervention for at-risk 4-year-olds. Journal of School Psychology, 34, 225-245 https://doi.org/10.1016/0022-4405(96)00013-1
  48. Dodge, K A (1983). Behavioral antecedents of peer social status. Child Development, 54, 1386-1399 https://doi.org/10.2307/1129802
  49. Eisenberg-Berg, N. (1982). The development of prosocial behavior. New York: Academic Press
  50. Eisenberg, N., & Fabes, R. A (1998). Prosocial development. In D. Kuhn & R. S. Siegler(Eds.), Handbook of child psychology. (pp. 701-778). New York: John Wiley & sons
  51. Erwin, P. (2001). 아동기와 청소년기의 친구관계. (Friendship in Childhood and Adolescence.) (박영신 역), 서울: 시그마프레스. (원전은 1998년도에 출판)
  52. French, D. C, & Waas, G. A. (1985). Behavior problems of peer-neglected and peer-rejected elementaryage children: Parent and teacher perspectives. Child Development, 56, 246-252 https://doi.org/10.2307/1130191
  53. Golman, D. (1995). Emotional Intelligence. New York: Bantam Books
  54. Goodnow, J. J. (1988). Parents' ideas, actions, and feelings: Models and methods from developmental and social psychology. Child Development, 59, 286-320 https://doi.org/10.2307/1130312
  55. Grych, J. H., & Fincham, F. D. (1990). Martial conflict and children's adjustment: A cognitivecontextual framework. Psychological Bulletin, 108, 267-290 https://doi.org/10.1037/0033-2909.108.2.267
  56. Hartup, W. W. (1983). Peer relations. In P. H. Mussen (Series Ed.) & E. M. Hetherington (Vol. Ed.), Handbook of child psychology: Vol. 4. Socialization, personality, and social development(4th ed., pp. 103-196). New York: Wiley
  57. Howes, C. (1988). Peer interaction in young children. Monograph of the Society for Research in Child Development, 53
  58. Iannotti, R, J. (1978). Effect of role-taking experiences on role taking, empathy, altruism and aggression. Developmental Psychology, 14, 119-124 https://doi.org/10.1037/0012-1649.14.2.119
  59. Isley, S. L., O'Neil, R, Clatfelter, D., & Parke, R D. (1999). Parent and child expressed affect and children's social competence: modeling direct and indirect pathways. Developmental Psychological Bulletin, 35(2), 547-560 https://doi.org/10.1037/0012-1649.35.2.547
  60. Isley, S. L., O'Neil., R, & Parke, R D. (1996). The relations of parental affect and control behaviors to children's classroom acceptance: A concurrent and predictive analysis. Early Education and Development, 7, 7-23 https://doi.org/10.1207/s15566935eed0701_2
  61. Izard, C. E. (1971). The face of emotion. New York: Appleton
  62. James, M., & Jongeward, D. (1994). 아이는 성공하기 위해 태어난다 (Born to Win). (이원영 역). 서울: 샘터사
  63. Kim, Y. O., & Stevens, J. H (1987). The socialization of prosocial behavior in children. Childhood Education, 63(3), 200-206 https://doi.org/10.1080/00094056.1987.10520787
  64. Kostelnik, M. J., Stein, L. c., Whiren A. P., & Soderman, A. K (1993). Guiding children's social development. Delmar Publishers Inc
  65. Kupersmidt, J. B., & Coie, J. D.(1990). Preadolescent peer status, aggression, and school adjustment as predictors of externalizing problems in adolescence. Child Development, 61, 1350-1362 https://doi.org/10.2307/1130747
  66. LaFreniere, P. J., & Capuano, F. (1996). Preventive intervention as means of clarifying direction of effects in socializaion: Anxious-withdrawn preschoolers case. Development and Psychopathology, 9,551-564
  67. Lafreniere, P. J., & Dumas, J. E. (1992). A transactional analysis if earlychildhood anxiety and social withdrawal. Development and Psychopathology, 4(4),385-402 https://doi.org/10.1017/S0954579400000857
  68. MacDonald, K, & Parke, R D. (1984). Bridging the gap: Parent-child play interaction and peer interactive competence. Child Development, 55, 1265-1277 https://doi.org/10.2307/1129996
  69. Mayer, J. D., & Salovey, P.(1990). Emotional Intelligence. Cognition and Personality, 9, 185-210 https://doi.org/10.2190/DUGG-P24E-52WK-6CDG
  70. Mayer, J. D., & Salovey, P.(1997). What is emotional intelligence. In P. Salovey and D. J. Sluyter(Eds.), Emotional development and emotional intelligence: Educational implications. New York: Basic Books
  71. McClelland, M. M., Morrison, F. J., & Holmes, D. H. (2000). Children at-risk for early academic problems: The role of learning-related social skills. Early Childhood Research Quarterly, 15,307-329 https://doi.org/10.1016/S0885-2006(00)00069-7
  72. Miller, S. A. (1988). Parents' beliefs about their children's cognitive development. Child Development, 59, 259-285 https://doi.org/10.2307/1130311
  73. Mounts, N. S., & Roopnarine, J. L.(1987). Social cognitive play patterns in same-age and mixedage preschool classrooms, American Educational Research Journal, 24, 463-476 https://doi.org/10.3102/00028312024003463
  74. Parker, J. G., & Asher, S. R (1987). Peer acceptance and later personal adjustment : Are low accepted children 'at risk?' Psychological Developmental Bulletin, 102, 357-389 https://doi.org/10.1037/0033-2909.102.3.357
  75. Raver, C. C, & Zigler, E. F.(1997). Social competence: An untapped dimension in evaluating Head Start's success. Early Childhood Research Quarterly, 12, 363-385 https://doi.org/10.1016/S0885-2006(97)90017-X
  76. Rubin, K H., Burgess, K B., & Hastings, P. D. (2002). Stability and social-behavioral on sequences of toddlers' inhibited temperament and parenting behaviors. Child Development. 73(2).483-495 https://doi.org/10.1111/1467-8624.00419
  77. Rubin, K H., Hastings, P., Chen, X., Stewart, S., & McNichol, K(1998). Intrapersonal and maternal correlates of aggression, conflict, and externalizing problems in toddler. Child Development, 69(6). 1614-1629 https://doi.org/10.1111/j.1467-8624.1998.tb06180.x
  78. Rubin, K H, & Mills, R. S. L. (1991). Conceptualizing developmental pathways to internalizing disorders in childhood. Canadian Journal of Behavioral Science, 23,300-317 https://doi.org/10.1037/h0079019
  79. Salovey, P., & Sluyter, D. J. (1997). Emotional development and emotional intelligence: Educational implications. New York: Basic Books
  80. Sroufe, L. A., Schork, E., Motti, F., Lawroski, N., & LaFreniere, P. (1984). The role of affect in social competence. In C. E. Izard, J. Kagan, & R. Zajonc(Eds.), Emotions, cognition, and behavior(pp. 289-319). NY: Cambridge University Press
  81. Stewart, I., & Joines, B. (1987). TA today: A new introduction toTransactional analysis. Nottingham & Chapel Hill: Lifespace
  82. Underwood, B., & Moore, B. S. (1982). The Generality of altruism in children. In N. Eisenberg(Ed.), The development of prosocial Behavior(pp. 25-52). NY: Academic Press
  83. Wyckof, C. L., & Klein, H. A. (2000). Children who care. Childhood Education, 77(1),43-44 https://doi.org/10.1080/00094056.2000.10522139