A Study on Actual Conditions of Outdoor Facilities Safety in Kindergarten Playground

유아교육기관 실외놀이 시설 설비 실태와 안전평가에 관한 연구

  • Published : 2007.12.30

Abstract

This study examined the actual conditions of outdoor facilities and evaluated safety evaluations levels in playgrounds based on types of kindergartens. The samples for the survey were 100 kindergartens in Seongnam city Gyeonggi-Do province. Most outdoor facilities consisted of playgrounds with sand area and complex playing equipments, while wood-working area, sensory playing area, and mud playing area were less equipped than other facilities. In the case of outdoor playing facilities there were meaningful environmental differences within kindergartens. The public has less diversity in play areas and equipments and providing safety guidelines in playgrounds than privates. The score for the safety evaluations in the outdoor play environment was higher than average. As the range outdoor playing facilities increased, safety was dually considered, while kindergartens with a higher ratio of child-teacher numbers exhibited less consideration to playground safety.

Keywords

References

  1. 고미경, 류숙희, 나정(2006). 유아교육기관의 실외놀이 시설과 설비 실태에 대한 평가 분석. 한국생활과학회지, 15(4), 675-689
  2. 고영자(1998). 어린이집 실외놀이 공간에 대한 실태조사: 구립/민간 어린이집을 중심으로. 성신여자대학교 교육대학원 석사학위 청구논문
  3. 교육인적자원부(2006). 유치원 시설 안전관리 매뉴얼. 서울: 교육인적자원부
  4. 구자옥(1992). 유아교육시설에 관한 연구. 건국대학교 대학원 석사학위 청구논문
  5. 김수경(2000). 유아교육기관의 실외놀이 실태에 관한 양적 . 질적 분석. 부산대학교 교육대학원 석사학위 청구논문
  6. 김아연(1997). 어린이집 실외놀이 공간 설계모형 개발 및 적용에 관한 연구. 서울대학교 대학원 석사학위 청구논문
  7. 김은미(2005). 영유아교육기관의 실외놀이 운영실태 및 교사의 인식. 아동교육, 14(2), 271-286
  8. 김정수(2002). 유아교육기관 실외놀이의 시설 및 운영실태. 연세대학교 대학원 석사학위 청구논문
  9. 김형미(1998). 유아기질에 따른 실외놀이 형태. 이화여자대학교 대학원 석사학위 청구논문
  10. 김혜숙(1998). 유아교육기관 실외놀이 시설의 안전실태조사 및 연구. 경원대학교 대학원 석사학위 청구논문
  11. 나옥인(2000). 유아교육기관 실외놀이 시설의 안전실태에 관한 연구. 호남대학교 대학원 석사학위 청구논문
  12. 노인숙(2001). 산본지역 유아교육기관의 실외놀이 활용 실태 조사. 중앙대학교 대학원 석사학위 청구논문
  13. 노현주(1994). 실외놀이 유형에 따른 유아의 놀이형태. 이화여자대학교 대학원 석사학위 청구논문
  14. 류경화(2005). 유아교육기관의 실외놀이 시설 및 설비에 관한 조사연구. 유아교육논집, 14(1), 85-100
  15. 박수경(1997). 유아교육기관 실외놀이 환경에 관한 조사 연구. 덕성여자대학교 대학원 석사학위 청구논문
  16. 변혜령, 최목화(2006). 서울지역 어린이집의 실외놀이 환경 구성과 개선방향에 관한 연구. 한국생활과학회지, 15(2), 209-225
  17. 소애선(2000). 유아교육기관 실외놀이 환경의 질적 수준에 관한 연구. 서원대학교 대학원 석사학위 청구논문
  18. 신동주(1996). 유아교육기관 실외놀이 환경의 질에 관한 연구. 한국영유아보육학, 8, 53-70
  19. 신동주(2004). 유아교육기관의 실외놀이활동 실태 및 교사의 실외놀이에 대한 인식. 유아교육연구, 24(6), 299-324
  20. 심운숙(1994). 유아교육기관의 실외환경에 관한 조사 연구. 원광대학교 교육대학원 석사학위 청구논문
  21. 유정선, 엄정애(2004). 서울시 사립유아교육기관의 실외놀이 실태와 교사의 인식. 교육과학연구, 35(1), 39-57
  22. 이숙재(1999). 유아를 위한 놀이의 이론과 실제. 서울: 창지사
  23. 이숙재, 이봉선(2007). 어린이집 실외놀이 공간 구성에 대한 영아와 교사의 바램. 유아교육연구, 27(2), 77-98
  24. 이영환, 임옥희, 원은실(2004). 유아교사의 안전인식과 유아 교육기관의 안전교육 실태. 한국가정과학회지, 7(3), 59-71
  25. 이은숙, 김정남(2003). 도시지역 어린이집 및 유아교육기관 어린이의 안전사고 발생실태. 한국보건간호학회지, 15(2), 88-101
  26. J. L. Frost, 이은해역(1997). 놀이환경: 놀이의 중요성과 창의적인 실외환경의 구성. 삼성복지재단 제5회 국제학술대회: 어린이와 환경, 46-52
  27. 정인자(1997). 보육시설 안전사고 실태 및 안전보육환경 평가. 숙명여자대학교 대학원 석사학위 청구논문
  28. 조경희(1999). 실내의 놀이환경에 따른 유아의 놀이형태에 관한 연구. 덕성여자대학교 대학원 석사학위 청구논문
  29. 조순희(2002). 어린이집의 안전사고 현황과 대책에 관한 조사 연구. 원광대학교 교육대학원 석사학위 청구논문
  30. 지혜련, 김온기(1990). 유아의 실외놀이의 이론과 실제. 서울: 교문사
  31. 차경순, 유연옥(2006). 공립유치원 교사의 유아안전 교육에 대한 실천. 아동교육, 15(2), 163-178
  32. 최명해(2001). 유치원 안전사고의 환경적인식과 안전교육애 대한 실현 분석. 가톨릭대학교 석사학위 청구논문
  33. 한국소비자보호원(1994). 영유아 보육시설 안전실태 조사결과. 서울: 한국소비자보호원
  34. 홍길회(2002). 유아교육기관 실외놀이 환경의 안전도에 관한 연구. 동남보건대학논문집, 20(2), 353-364
  35. 홍혜경, 지성애, 김영옥(1998). 영유아 보육시설의 안전사고 현황. 한국영유아보육학, 13, 315-340
  36. 황양선(2003). 유아교육기관 교사의 실외놀이에 대한 인식 및 운영실태. 성결대학교 교육대학원 석사학위 청구논문
  37. Baker, K. R.(1996). Let's play outdoors, Washington, DC.: NAEYC
  38. Bredekamp. S., & Copple. C.(1997). Developmental Appropriate Practice in Early Childhood Programs Revised Edition. New York: NAEYC
  39. Cullen, J.(1994). Preschool children's use and perceptions of outdoor play areas. Early Child Development and Care, 89,45-56 https://doi.org/10.1080/0300443930890104
  40. Fenson. L., & Ramsey. D. S.(1980). Decentration and Integration of the Child's Play in the Second Year. Child Development, 51, 171-178 https://doi.org/10.2307/1129604
  41. Frost. J. L.(1992). Play and Playscapes. New York: Delmar
  42. Frost, J. L.(1997). Nature and importance of play. Paper presented at the 5th International Conference of Samsung Welfare Foundation
  43. Frost, J., Shin, D., & Jacobs, P.(1998). Play environments and children's play. In O. Saracho & B. Spodek (Eds.), Multiple perspectives on plat in early childhood education. Albany, NY: State University of New York Press
  44. Frost, L. J. E. V., & Beach, D. M. (Eds.).(1997). Children and youth: An interdisciplinary perspective, Arlington, TX: University of Texas, 1997
  45. Gardner, D. B.(1965). Development in Early Childhood. New York: Harper & Row, 143
  46. Hart, C. H.(1993). Introduction toward a further understanding of children's development on playgrounds. In C. H. Hart, Children on playgrounds research perspectives and applications (pp. 1-12). Albany, NY: State University of New York
  47. Johnson, J. E., Christie, J. F., & Yawkey, T. D.(1999). Play and early childhood education. New York: Longman
  48. Shin, D. J., & Frost, J. L.(1995). Preschool children symbolic play indoors and outdoors. International Play Journal, 3, 131-142
  49. Wardle F.(1997). Outdoor play: Designing building and remodeling play grounds for young children. Early childhood News, 9(2), 32-36
  50. Wellhousen, K.(2002). Outdoor play everyday: Innovative play concepts for early childhood. Albany, New York: Delmar
  51. Wohlwillm, J., & Heft, A.(1987). The physical environment and development of the child In D. Stokols & I. Altman (Eds.), Handbook of environmental Psychology (pp. 281-328). New York: Plenum Press