Analysis of Emotion and Consumption Sensibility on Character T-Shirt

캐릭터 티셔츠에 대한 감정과 소비감성 분석

  • Lee, Kyoung-Hee (Dept. of Clothing & Textiles, Pusan National University) ;
  • Son, Sei-Young (Dept. of Clothing & Textiles, Pusan National University)
  • Received : 2006.11.14
  • Published : 2007.04.30

Abstract

The purpose of this study is to understand consumer needs through emotion on character T-shirts. Study results suggest the basis for planning effective designs of character T-shirts. The results were summarized as follows: Emotion factors such as complex and arousal occupied 64.0% of the total. The types of the character T-shirts were clustered as four groups. The four types showed significant differences in all emotion factors. Complex emotion indicated its highest and lowest scores in types 4 and 2, respectively; and arousal emotion in types 2 and 3, respectively. As for the relation of consumption sensibility to emotions, three consumption sensibilities were related to all eight emotional adjectives. In the demographical aspect of emotions and consumption sensibilities, significant differences were found in age, gender, job and education. Therefore, the results of this study can be used as criteria improving emotions and consumption sensibility of character T-shirts. Especially, enhanced comsumption sensibility can be expected by the elimination of texts and the use of preferred character actions and vivid warm colors.

Keywords

References

  1. 권영아 (2004) 아동용 니트제품 개발 방안 -아동 내의에 선호되는 캐릭터의 감성 특정에 관한 연구. 복식문화연구, 12(4), 628-637
  2. 김덕남 (2002) 애니메이션 캐릭터를 활용한 부가가치 향상에 관한 연구. 삼척대학교 논문집, 35, 39-62
  3. 김미영 (2005) 타투 패션에 따른 패션감성과 감정 연구. 부산대학교 대학원 석사학위논문
  4. 김시나 (2003) 우리 문화 컨텐츠를 활용한 캐릭터 디자인 개발에 관한 연구. 이화여자대학교 대학원 석사학위논문
  5. 김애경 (2003) 패션 컬렉션에 나타난 Head Image 연구. 부산대학교 대학원 석사학위논문
  6. 김유진 (2002) 패션감성과 감정에 대한 의복조형성 연구. 부산대학교 대학원 박사학위논문
  7. 김은정 (2005) 인터넷 쇼핑 사이트의 이미지 분석과 소비감성과의 관계-티셔츠 웹 페이지를 중심으로-. 부산대학교 대학원 석사학위논문
  8. 김재영 . 최은하 (2005) 캐릭터의 향수성과 경로모형 검증: 감정과 행동반응 중재 효과. 광고학연구, 16(7), 119-140
  9. 김칠순 . 조예진 (2001) 캐릭터를 의류상품에 응용하기 위한 신세대 소비자 정보 분석. 한국복식학회지, 51(4), 31-42
  10. 동아새국어사전연구회 (1998) '동아새국어사전'. 동아출판사, 서울
  11. 문경숙 (2001) 캐릭터 비즈니스의 실제와 캐릭터 패션 마케팅의 현황 연구. 건국대학교 대학원 석사학위논문
  12. 박소연 (2003) '캐릭터 마케팅'. 소담출판사, 서울, pp.17-19
  13. 백경실 . 유태순 (1999) 애니메이션 캐릭터를 이용한 국내 패션산업의 현황 분석. 한국의류산업학회지, 1(4), 326-334
  14. 백경실 . 유태순 (2002) 패션상품에 활용된 캐릭터에 대한 소비자의 선호도와 구매행동 분석. 한국의류학회지, 26(5), 561-572
  15. 백혜정 . 박영택 (2001) 개인화된 감정 캐릭터 에이전트의 설계. 정보처리학회논문지, 8(5), 485-492
  16. 성영신 . 이일호 . 정용기 (2004) 캐릭터에 대한 소비자 심리: 미키마우스, 쥐인가? 사람인가? 광고학연구, 15(3), 39-690
  17. 신내경 (2004) 광고에 나타난 캐릭터의 구조적 역할에 관한 연구. 정보디자인학연구, 7, 73-84
  18. 유지은 (2004) 'Hi 캐릭터 Hello 마케팅'. 미래의창, 서울, pp.30-4
  19. 이경재 (2000) 캐릭터의 제작기법에 관한 연구 -표정, 포즈, 동작 등 3요소의 연출기법을 중심으로-. 시각디자인학연구, 5, 60-65.3-21
  20. 이정희 (2001) 캐릭터 비즈니스의 성공사례를 통한 캐릭터 개발에 관한 연구. 홍익대학교 대학원 석사학위논문
  21. 최윤선 (2002) 국내외 캐릭터 디자인의 현황 및 발전방안에 관한 연구. 시각디자인학연구, 10, 159-165
  22. 홍찬석 . 김현민 (2003) 동화책 캐릭터에 있어서 어린이의 감성요인과 색채 선호도 추출에 관한 연구. 한국기초조형학회지, 4(1), 409-419
  23. 宮下眞 (2 000) '캐릭터 비즈니스, 감성체험을 팔아라'. 넥서스, 서울, pp.58-68
  24. 土屋新太郞 (2000) '캐릭터 비즈니스'. 문지사, 서울, pp.85-115