DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on Influences of Academic Library Service Quality on the Satisfaction and the Loyalty of Users

대학도서관의 서비스 품질이 이용자 만족도와 충성도에 미치는 영향에 관한 연구

  • Published : 2007.06.30

Abstract

The purpose of this study is to analyze the casual relationships of the service qualify, the satisfaction of the users, and the loyalty of the users on the academic libraries. The study develops a model and a hypothesis based on the previous researches, and testifies through multiple regressions and path analysis using questionnaires from 266 academic library users(undergraduate students and graduate students) in the C University. The result of this study is summarized as the following: the service qualifies of e-service, contents, and librarians significantly influences the satisfaction of the users-undergraduate students on the qualifies of library space/environment and contents, and graduate students on the qualities of e-service and librarian. The satisfaction of the users and the quality of e-service are the variables that influence the loyalty of the users. The quality of e-service is an important variable that influence both the satisfaction and the loyalty of the users in academic libraries.

이 연구는 대학도서관 이용자를 대상으로 대학도서관의 이용자 만족도에 영향을 주는 서비스 품질 영향요인과 이런 서비스 품질과 이용자 만족도가 이용자 충성도에 미치는 영향을 실증적으로 분석하였다. 이를 위해 이론적 고찰을 통해 연구모형과 가설을 설정하였고, C대학도서관 학생이용자 266명의 설문데이터를 바탕으로 측정변인간의 영향관계를 다중회귀분석과 경로분석을 하였다. 분석결과, e-서비스 품질과 컨텐츠 품질, 도서관직원 품질이 만족도에 영향요인으로 나타났고, 학부생은 공간/환경 품질과 컨텐츠 품질이, 대학원생은 e-서비스 품질과 도서관직원 품질이 만족도에 중요한 영향요인으로 나타났다. 충성도의 경우는 이용자 만족도와 e-서비스 품질이 영향요인으로 나타났으며, 특히 e-서비스 품질의 경우 이용자 만족도와 충성도에 광범위한 영향을 주는 것으로 밝혀졌다.

Keywords

References

  1. 김동숙. 2005. 대학도서관 서비스 품질평가를 위한 라이브퀄 플러스(LibQUAL+) 적용연구. '한국정보관리학회 학술대회 논문집', 13: 41-48
  2. 김동숙. 2005. 라이브퀄 플러스(LibQUAL+)를 적용한 대학도서관 서비스 품질 평가 연구. 석사학위논문. 이화여자대학교 대학원. 문헌정보학과
  3. 김선애. 2006. 공공도서관 서비스 고객만족도 평가체계에 관한 연구. '한국도서관, 정보학회지', 37(3): 193-208
  4. 김윤실. 2002. 전문도서관의 서비스 품질평가에 관한 연구. '정보관리학회지', 19(3): 161- 188
  5. 김희전. 2003. 'SERVQUAL과 SERVPERF를 이용한 대학도서관 서비스 품질 평가에 관한 연구'. 석사학위논문. 중앙대학교 대학원. 문헌정보학과
  6. 박동진, 윤동원. 2000. 대학도서관 서비스 품질의 측정. '한국도서관,정보학회지', 30(4): 183-206
  7. 백항기. 2005. 대학도서관의 서비스 질 측정도구 개발을 위한 이론적 고찰. '한국비블리아발표논집', 4: 117-131
  8. 백항기, 이은철. 2000. 대학도서관 서비스 질의 구성요인 분석. '한국문헌정보학회지', 34(4): 5-26
  9. 오동근. 2005. 공공도서관의 서비스품질이 이용자만족도와 충성도에 미치는 영향. '정보관리학회지', 22(4): 61-78
  10. 오동근, 임영규, 여지숙. 2006. 이용자와 직원이 인식하는 도서관의 서비스품질과 만족도, 충성도: 국립중앙도서관 사례를 중심으로. '한국문헌정보학회지', 40(4): 165-181
  11. 오동근, 황일원. 2004. 서비스 품질평가모델에 관한 연구: LibQUAL+(TM)을 중심으로. '한국정보관리학회 학술대회 논문집', 11: 159-162
  12. 유양근. 2005. 대학도서관의 이용자 만족도에 관한 연구. '한국도서관,정보학회지', 36(3): 189-21
  13. 윤희윤. 2001. 국내 대학도서관의 평가모형 개발에 관한 연구. '한국도서관, 정보학회지', 32(4): 45-70
  14. 윤희윤. 2002. '대학도서관경영론'. 서울: 태일사
  15. 이두영, 김희전. 2003. SERVQUAL과 SERVPERF를 이용한 대학도서관 서비스 품질평가에 관한 연구. '정보관리학회지', 20(2): 73-91
  16. 이학식, 임지훈. 2005. 고객만족도측정: NCSI와 KCSI의 평가와 새로운 지수개발 방안. '마케팅 연구', 20(3): 137-160
  17. 한국도서관협회. 2006. '한국도서관연감'
  18. 홍현진. 2005. 도서관의 정보서비스 품질평가 연구에 관한 고찰. '한국도서관, 정보학회지', 36(2): 93-120
  19. Anne Martensen & Lors Gronholdt. 2003. 'Improving Library Users' Perceived Quality, Satisfaction and Loyalty: An Integrated Measurment and Management System.' The Journal of Academic Librarianship, 29(3): 140-147 https://doi.org/10.1016/S0099-1333(03)00020-X
  20. Abby Ghobadain Simon Speller, Matthew Jones. 1994. 'Service Quality: Concepts and Models.' International Journal of Quality & Reliability Management, 11(9): 43-66 https://doi.org/10.1108/02656719410074297
  21. A. Parasuraman, Valarie A. Zeithaml, and Leonard L. Berry. 1985. 'A Conceptual Model of Service Quality and Its Implications for Future Research.' Journal of Marketing, 49(1): 41-50 https://doi.org/10.2307/1251174
  22. A. Parasuraman, Valarie A. Zeithaml, and Leonard L. Berry. 1988. 'SERVQUAL: A Multiple-Item Scale for Measuring Consumer Perception of Service Quality.' Journal of Retailing, 64(1): 12-40
  23. A. Parasuraman, Valarie A. Zeithaml, and Leonard L. Berry. 1990. 'Delivering Quality Service: Balancing Customer Perceptions and Expectations'. New York: Free Press
  24. A. Parasuraman, Valarie A. Zeithaml, and Leonard L. Berry. 1991. Refinement and Reassessment of the SERVQUAL Scale.' Journal of Retailing, 67(4): 420-450
  25. Cullen, R. J.. 2001. 'Perspective on User Satisfaction Surveys.' Library Trends, 49(4): 662-686
  26. C. Cook & B. Thompson. 2000. 'Reliability and Validity of SERVQUAL Scores Used to Evaluate Perceptions of Library Service Quality.' Journal of Academic Librarianship, 26(4): 248-258 https://doi.org/10.1016/S0099-1333(00)00114-2
  27. C. Cook & B. Thompson. 2001. 'Psychometries of Scores from the Web-based Lib-QUAL+ Study of Perceptions of Library Service Quality.' Library Trends, 49(4): 585-604
  28. David A. Garvin. 1984. 'What Does Product Quality Really Mean.' Sloan Management Review, 26(1): 25-43
  29. Grὅnroos, Christian. 1984. 'A Service Quality Model and Its Marketing Implications.' European Journal of Marketing, 84(4): 36-44
  30. J. J. Cronin, Steven A. Taylor. 1992. 'Measuring Service Quality: A Reexamination and Extension.' Journal of Marketing, 56(3): 55-68 https://doi.org/10.2307/1252296
  31. J. C. Nunnally. 1967. 'Psychometric Theory'. McGraw-Hill, 2nd ed
  32. W. J. Kettinger, Choong C. L. 1997. 'Pragmatic Perspectives on the Measurement of Information Systems Service Quality.' MIS Quarterly, June: 229-241

Cited by

  1. A Study on Service Quality Measurement of Digital Libraries with DL-SQI Model vol.41, pp.3, 2010, https://doi.org/10.1633/JIM.2010.41.3.045
  2. Analysis of the factors affecting the quality of service in public libraries in Korea vol.47, pp.3, 2015, https://doi.org/10.1177/0961000614532483
  3. An Analysis of User Satisfaction of K University's Library Service vol.1, pp.1, 2011, https://doi.org/10.5865/IJKCT.2011.1.1.061
  4. An Empirical Study on the Word-of-mouth Marketing Effect by Managing Student Employees in University Libraries vol.48, pp.3, 2014, https://doi.org/10.4275/KSLIS.2014.48.3.217
  5. Service Quality Assessment of University Libraries in Korea using LibQUAL+ : A Case Study vol.30, pp.2, 2013, https://doi.org/10.3743/KOSIM.2013.30.2.245
  6. Analysis on the User Behaviors of Elementary School Students of Winter Vacation Programs of Public Libraries at Daegu Metropolitan City vol.48, pp.2, 2014, https://doi.org/10.4275/KSLIS.2014.48.2.137