A Case Study on Improvement of Field Training Coursework for Engineering Education - Comparison Korea with France

한국과 프랑스의 현장 실습 중심의 공학 교육 운영에 관한 사례 분석

  • Kim, Hyeon-A (Bangmok College of Basic Studies, Myongji University) ;
  • Hong, Chol-Ho (Department of Information and Control Engineering, Hoseo University) ;
  • Kim, Byeong-Sam (Department of Automotive Engineering, Hoseo University)
  • 김현아 (명지대학교 방목기초교육대학) ;
  • 홍철호 (호서대학교 정보제어공학과) ;
  • 김병삼 (호서대학교 자동차공학과)
  • Published : 2007.06.30

Abstract

This paper presents a concept of training coursework for engineers in cooperation with the industry combining system, comparing Korea with France. The students, after first two years in a university for the foundation/basic courses, will be centered in the industry, rather than at an academic institution, where field training engineering coursework will be offered in structured or capstone design(problem based learning) formats through the industry. This study on the improvement of the concept has several advantages including the followings ; 1) Industry hiring local-area students who have the potential to be long-term employees; 2) Industry's immediate access to employees with developing engineering skills; 3) On-the-job training reduced industry training costs after graduation; 4) More effective learning through observing complex operations; 5) Students and industry input for continuous improvement of the curriculum; 6) Greater amenability on the part of industry to actively participate in research and development; 7) Increasing in the flow of real research problems for engineering. Finally, the implications for student quality, accreditation, assessment of partnership, academic freedom, and fundraising for scholarships and researches are discussed briefly.

현장 실습의 목적을 달성하기 위한 가장 큰 주체는 공학교육과 관련된 학과임에도 불구하고, 공학교육의 주체들은 실제 시행 시 제반 문제점들을 이유로 현장실습의 필요성과 교육적 기대효과(성취동기 유발)의 중요성을 받아들이지 못하고 있는 실정이다. 본 연구는 한국과 프랑스의 현장실습의 수행제도를 비교 연구하고 그 문제점을 파악하여 한국 실정에 맞는 순환형 현장실습 제도를 위한 기본 틀을 제시 하고자 한다. 또한 실무능력에 맞는 단계적 기본 모형을 몇 가지 기본 단계로 제시하여 산업 현장에서 재교육 기간을 단축하여 현장으로 투입 될 수 있는 적응력을 갖춘 우수한 인력을 제공 받을 수 있는 현실적이며 미래지향적인 우수 인력을 양성할 수 있는 현장실습 체계를 마련 하고자 하였다. 이에 따라 본 연구에서는 13가지 개선을 위한 실천 체크리스트를 제시하고 순황형 시스템에 맞는 기본 실습 모형을 제시하였다.

Keywords

References

  1. 임영희(1995). 프랑스 교육, 교육제도와 페다고지(Pedagogie)차원.교육과학사
  2. 이병기(1998). 공학교육 혁신의 $ \pi$(파이)형 교육체계. 화학공학회 심포지움, 19-32
  3. 국가균형위원위(2004). 한국의 지역전략 산업. 폴리테이아
  4. 산업자원부(2002). 산업의 세계일류화를 위한 산업인력 수급 종합대책. 연구보고서
  5. 이종기(1999).산업체 연구소에서 본 공학교육의 문제점 및 개선방향 제언. LG경제연구소 연구 보고서
  6. 조벽(2001). 미국 기계공학 교육 현황 및 산학협동사례 소개.21세기 기계공학의 비젼과 기계공 학교육을 위한 공동심포지움
  7. 조벽(2004). Designing a Sustainable Capstone Design Experience, Michigan Technological University
  8. 서울산업대학 Capstone Design 사업단 자료
  9. 전국경제인연합회(2004). 기업에서 본 한국교육의 문제점과 과제, 조사결과.전경련보고서
  10. 이부련(2003), 교육지역화를 위한 프랑스의 교육정책과 교육실천. 프랑스학 연구, 제26권, 415- 446
  11. 김병삼(2005). Capstone Design의 선진 사례분석 및 정책 연구. 산업기술재단 연구보고서
  12. Ecole Nat.Superieure des Telecommun(2000). International Engineering Education: a French Example. Engineering Science and Education Journal, 9(3): 99-104 https://doi.org/10.1049/esej:20000301
  13. 박종렬(2002). 대학교육에 대한 산업체 만족도 조사 및 조사결과 Feedback 체제화 방안 연구. 교육인적자원부 교육정책연구