A Case Study of "Engineering Design" Education with Emphasize on Hands-on Experience

기계공학과에서 제시하는 Hands-on Experience 중심의 "엔지니어링 디자인" 교과목의 강의사례

  • Published : 2007.06.30

Abstract

The present investigation is concerned chiefly with new curriculum development at the Department of Mechanical System & Design Engineering at Hongik University with the aim of enhancing creativity, team working and communication capability which modern engineering education is emphasizing on. 'Mechanical System & Design Engineering' department equipped with new curriculum emphasizing engineering design is new name for mechanical engineering department in Hongik University. To meet radically changing environment and demands of industries toward engineering education, the department has shifted its focus from analog-based and machine-centered hard approach to digital-based and human-centered soft approach. Three new programs of Introduction to Mechanical System & Design Engineering, Creative Engineering Design and Product Design emphasize hands-on experiences through project-based team working. Sketch model and prototype making process is strongly emphasized and cardboard, poly styrene foam and foam core plate are provided as working material instead of traditional hard engineering material such as metals material because these three programs focus more on creative idea generation and dynamic communication among team members rather than the end results. With generative, visual and concrete experiences that can compensate existing engineering classes with traditional focus on analytic, mathematical and reasoning, hands-on experiences can play a significant role for engineering students to develop creative thinking and engineering sense needed to face ill-defined real-world design problems they are expected to encounter upon graduation.

본 논문은 공학 교육에서 강조하고 있는 창의력, 협업 능력 및 의사소통능력의 함양을 주 목적으로 홍익대학교 기계 시스템디자인공학과에서 새로이 개발한 교과목에 관하여 소개하고자 한다. '기계 시스템 디자인공학과'는 엔지니어링 디자인을 강조하는 새로운 교과목을 갖춘, 기존 홍익대학교 기계공학과의 새로운 이름이다. 급변하는 교육환경과 산업계의 요구에 부응하기위해서 기계공학과는 아날로그 기반, 산업중심의 하드한 관점에서 디지털 기반, 인간 중심의 소프트한 가치 중심으로 그 교육 접근방식을 전환하였다. 이러한 관점에서 새로이 개설된 세 가지 학과목인 기계 시스템디자인 개론, 창의적 공학 설계, 제품디자인은 공통적으로 팀 프로젝트를 통해서 손으로 직접 만들고 대화하고 표현하는(이하 Hands-on experience)경험을 중요시 하고 있다. 또한 이들 과정에서는 브레인스토밍(Brain Storming)과 스케치를 통한 시제작(Prototyping) 과정을 강조하고 있으며, 전통적으로 다루기 힘들고 무거운 금속 소재 대신에 폴리스티렌 블록이나 카드보드와 같은 가볍고 유연성 있는 소재를 사용하여 가능한 다양하고 창의적인 원형(Prototype)을 만들고, 팀원들간의 활발한 의사소통을 체험 할 수 있도록 유도하였다. Hands-on experience 중심 프로그램들은 학생들로 하여금 협업능력을 강조한 학과목들을 통해 시각적이며 구체적인 체험을 하게 하여 전통적으로 분석적이고 수학적이며 추상적인 사고에 초점을 맞춘 공학과목들을 균형적으로 보완하는 역할을 할 것으로 보이며, 졸업 후 그들이 산업현장에서 접하게 될 복잡하고 구체적인 엔지니어링 과제들을 해결하는 엔지니어링 감각과 창의력을 개발하는데 중요한 역할을 할 수 있을 것으로 예상된다.

Keywords

References

  1. Cross, N.(1982). Designerly way of knowing, Design Studies 3, No.4
  2. Dreyfuss, H.(2003). Designing for people, Allworth Press
  3. Design Institute at Stanford("d.school"), http://dschool.stanford.edu
  4. Fulton Suri, J.(2005). Thoughtless acts?, Chronicle Books, San Francisco
  5. Kaufman, J.(2003). "Design for non-designer", Proceedings of National IDSA Education Conference
  6. Kelly, T.(2001). The Art of Innovation, Currency Book, NY
  7. Mckim, R.(1980). Thinking Visually, Dale Seymour Publications
  8. Middleton, H.(2005). "Creative thinking, values and Design and Technology Education", International Journal of Technology and Design Education 15
  9. Moggridge, B. "Design by storytelling", Applied Ergonomics Vol.24, No.1
  10. Owen, C.(1998). "Design knowledge", Design Studies 19, No.1 https://doi.org/10.1016/S0142-694X(97)00036-7
  11. Phal,G.(1997). Beitz, W. "Engineering Design : Systematic approach, Springer, UK
  12. Tovey, M.(1986). "Thinking style and modeling systems", Design Studies 7, No.1
  13. Ulrich, K.(2000). Eppinger, S., Product design and development, 2nd, McGraw-Hill
  14. Weiss, L.(2002). "Developing tangible strategy", Design Management Journal Vo.13 No.1
  15. IDEA League, http://www.idealeague.org
  16. Research at IDE(Delft University of Technology), http://www.tudelft.nl
  17. Product Design Engineering at University of Glasgow, http://www.gla.ac.uk
  18. Industrial Design Engineering at Imperial College, http://www.designcreate.info/
  19. 김지훈, 김명석 (2006). 엔지니어를 위한 디자인 사고 교육 모델의 개발, 한국디자인학회 2006년 봄 학술대회논문집, 184-185