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A Study on the Traffic Improvement at an Approach Area of Busan Harbor

부산항 제1항로 진입 해역의 통항 개선에 관한 연구

  • Lee, Yun-Sok (Training Center of Ship Operation, Korea Maritime University) ;
  • Jung, Min (Graduate School, Department of Marine Traffic Information, Korea Maritime University) ;
  • Song, Chae-Uk (Division of Navigation System Engineering, Korea Maritime University) ;
  • Park, Jin-Soo (Division of Navigation System Engineering, Korea Maritime University) ;
  • Park, Young-Soo (Training Center of Ship Operation, Korea Maritime University) ;
  • Cho, Ik-Soon (Marine Simulation Center, Korea Maritime University)
  • 이윤석 (한국해양대학교 운항훈련원) ;
  • 정민 (한국해양대학교 대학원) ;
  • 송재욱 (한국해양대학교 항해시스템공학부) ;
  • 박진수 (한국해양대학교 항해시스템공학부) ;
  • 박영수 (한국해양대학교 운항훈련원) ;
  • 조익순 (마린시뮬레이션센터)
  • Published : 2007.06.30

Abstract

In approaching sea area of Busan harbour, there are many traffic vessels and external forces such as strong seasonal wind and lateral flow are existed. Since the area caused the risk of navigation and ship operators feel hard to enter/depart on Busan port, we carried our the evaluation of traffic risk and propriety at Busan no.1 fairway. In order to assess the safety in the fairway, we analyzed ship's traffic stream based on the marine traffic survey and evaluated the traffic safety of present Traffic Separation Schemes(TSS) and suggest TSS in the research using full mission ship-handling simulators. As a result, the suggested TSS has an effect on improving the traffic safety. In addition, this paper was to suggest the dredging area of depth of water, the passage of towing vessels and control of warships for preventing of maritime accidents in the Busan no.1 fairway.

부산 북항 접근 수역은 입출항 선박의 교통량이 많고 바람으로 인한 풍압력과 조류의 영향으로 횡압류가 작용하여 선박 운항자 가항행에 큰 부담을 느끼는 해역이다. 해당 해역에 대한 통항 선박의 해상교통조사 실시 결과 다수의 선박이 협소한 방파제 사이를 안전하게 진입하기 위해서 입항 항로의 경계를 벗어나 항행하는 것으로 조사되었다. 따라서 본 연구에서는 부산항 제1항로 진입항로의 선박 통항 안전성을 증대시키기 위하여, 교통조사를 통한 통항선박의 항적 분석 및 진입항로에 대한 통항 개선을 위한 선박조종시뮬레이션을 실시하였다. 선박조종 시뮬레이션은 현행 통항분리대 방식과 진입 선박의 통항 개선을 위해 도출된 두 가지 통항분리대 개선안에 대해 각각 실시하여, 그 결과를 분석 평가함으로써 항로 개선안의 타당성을 검증하였다. 또한 부산항 제1항로 접근 해역에서의 통항안전과 해양사고 예방을 위한 방안으로 수심 준설 구간, 예인선 및 예부선의 통항 확보 방안 및 해군 함정에 대한 관제 강화 등을 제안한다.

Keywords

References

  1. 박영수, 정재용, 박진수, 井上欣三(2003), "해상교통류 시뮬레이션을 이용한 통항분리제도의 정량적 효과평가", 대한 교통학회지 21권 제1호, pp.41-49
  2. 박진수(2001), "해상교통공학", pp.38-43
  3. 이윤석, 김철승, 공길영(2004), "부산항과 감천항 방파제의 인접 항로에서 선체에 작용하는 횡압류 현상에 관한 연구", 한국항해항만학회 04 춘계학술대회 논문집, pp.311-316
  4. 정민, 김대희, 송재욱(2007), "AIS 및 전자해도 기반 해상 교통량 분석시스템 개발에 관한 연구", 한국항해항만학회지 31권 제1호, pp.43-48 https://doi.org/10.5394/KINPR.2007.31.1.043
  5. 정재용, 김철승, 정중식(2005), "여수해만 특정해역의 해상 교통시스템 설정에 관한 연구", 한국항해항만학회지 29권 제8호, pp.653-660 https://doi.org/10.5394/KINPR.2005.29.8.653