DOI QR코드

DOI QR Code

Middle School Students' Understanding of the Earth Science Terms Written by Chinese Characters in Different Learning Styles and Attitudes toward Science

중학생들의 학습 양식과 과학에 대한 태도에 따른 한자기반 지구과학용어에 대한 이해

  • Jeong, Jin-Woo (Department of Earth Science Education, Korea National University of Education) ;
  • Chon, Hyun-Jun (Department of Earth Science Education, Korea National University of Education) ;
  • Park, Sook-Hee (Sungnamdong Middle School)
  • 정진우 (한국교원대학교 지구과학교육과) ;
  • 조현준 (한국교원대학교 지구과학교육과) ;
  • 박숙희 (성남동중학교)
  • Published : 2007.02.28

Abstract

The purpose of this study was to analyze 9th grade students' understanding about the earth science terms written by Chinese characters depending on their loaming style and attitudes toward science. The study selected the eight students with the middle level of science achievement and divided into four groups: verbal-high attitude toward science, verbal-low attitude toward science, visual-high attitude toward science, and visual-low attitude toward science learners. Three types of questionnaires including Korean characters type, a picture type, md Korean and Chinese characters type were developed to determine the students' understanding about the earth science terms written by Chinese characters. The results of data indicated that the 9th grade students' understanding showed no significant difference by their different teaming style, and yet demonstrated higher level of understanding in Korean and Chinese characters type questionnaire rather than Korean characters type only or a picture type. On the other hand, the level of students' understandings both in Korean characters type and a picture type was about equal. In conclusion, it seems more effective in students' teaming about the earth science terms written by Chinese characters when they were provided with both Korean and Chinese characters.

이 연구의 목적은 9학년 학생들의 학습 양식과 과학에 대한 태도에 따라 한자기반 지구과학용어에 대한 이해 수준을 알아보는데 있다 연구 목적을 위해, 과학과 성취수준이 중간 순위 학생 8명을 선발하였으며, 이들을 시각적 학습자이자 과학에 대해 높은 태도를 가진 학생, 시각적 학습자이자 과학에 대하여 낮은 태도를 가진 학생, 언어적 학습자이자 과학에 대해 높은 태도를 가진 학생, 언어적 학습자이자 과학에 대해 낮은 태도를 가진 학생 그룹으로 분류하였다. 이들의 한자기반 과학용어에 대한 이해수준을 확인하기 위해 한글 표기형, 그림 표현형, 한자 음 훈 병행 표기형의 형태로 세 가지 형태의 질문지가 개발되었다. 이 질문지들로 9학년 학생들의 응답 자료를 수집한 결과, 학습 양식에 따른 차이는 없었으며, 한글 표기형이나 그림 표현형 보다는 한자 음 훈 병행 표기형에서 높은 이해수준을 보였다 따라서 중학생들에게 한자기반 과학용어를 제시할 때 한자의 음과 훈을 동시에 제공한다면 학생들의 과학용어 이해에 효과적일 것이다.

Keywords

References

  1. 고은주, 1998, 공통과학 교과서의 한글표기, 한자표기 및 순우리말 과학 용어에 대한 이해도 연구. 숙명여자대학교 석사학위 논문, 78 p
  2. 고은주, 1999, 고교현장 한자교육 제언: 한자없는 과학교육은 가능한가?. 한국한자문화, 3, 130-134
  3. 김봉섭, 1999, 학습자의 특성에 따른 지구와 달의 운동 개념 형성. 한국교원대학교 대학원 박사학위 논문. 67 p
  4. 김은정, 1999, 학습양식 유형의 분류 동향. 연세교육연구, 12(1), 107-130
  5. 김해경, 고영구, 2003, 초등학교 과학 교과서에서 사용되는 지구영역 용어의 특성 분석. 초등과학교육, 22(2), 200-210
  6. 김효남, 정완호, 정진우, 1998, 국가수준의 과학에 관련된 정의적 특성의 평가체제 개발. 한국과학교육학회지, 18(3), 357-369
  7. 오대섭, 이선행, 이임숙, 김애란, 1990, 연상을 통한 과학용어의 분석. 한국과학교육학회지, 10(2), 67-72
  8. 이상현, 최규상, 2000, 중학교 과학교과서에 나타난 물리용어에 대한 선호도 및 이해도 조사. 새물리, 41(5), 279-286
  9. 이성호, 임청환, 정진우, 2001, 과학 용어 분류를 통한 초등학생들의 심리적 과학 영역 분석. 한국과학교육학회지,21(1), 30-37
  10. 이숙, 2002, 지구과학교과에 사용된 한자용어의 이해 수준에 관한 연구. 전남대학교 석사학위 논문, 36 p
  11. 임창재, 1996, 학습양식. 형설출판사, 서울, 250 p
  12. 정진우, 정재구, 박희무, 2004, 한자로 된 지구과학 용어에대한 고등학생들의 이해 수준. 한국지구과학회지, 25(5), 303-314
  13. 최성두, 1999, 한자어를 이용한 통합수업의 학습효과 증대 방안. 부산대학교 석사학위 논문, 86 p
  14. Blackmore, J., 1996, Pedagogy: Learning styles. Retrieved September 10 1997, from http://granite.cyg.net/~jblackmo/diglib/styl-a.html
  15. Cho, H., Kable, J.B., and Nordland, F.H., 1985, An investigation of high school biology textbooks as sources of misconceptions and difficulties and some suggestions for teaching genetics. Science Education, 69, 707-719 https://doi.org/10.1002/sce.3730690512
  16. Felder, R.M., 1993, Reaching the second tier: Learning and teaching styles in college science education. Journal of College Science Education, 23 (5), 286-290
  17. Felder, R.M., and Soloman, B., 1996, Index of learning styles. http://www.ncsu.edu/felder-public/ILSdir/styles.htm
  18. Gardner, P.L., 1974, Language difficulties of science students. The Australian Science Teachers Journal, 26, 63-76
  19. Mayerson, M.J., Ford, M.P., Jones, W.P., and Ward, M.A., 1991, Science vocabulary knowledge of third and fifth grade students. Science Education, 75 (4), 419-428 https://doi.org/10.1002/sce.3730750404
  20. Merzyn, G, 1987, The language of school science. International Journal of Science Education, 9 (4), 483-489 https://doi.org/10.1080/0950069870090406
  21. Oliver, J.S. and Simpson, R.D., 1988, Influences of attitude toward science, achievement motivation, and science self concept on achievement in science: A longitudinal study. Science Education, 72 (2), 143-155 https://doi.org/10.1002/sce.3730720204
  22. Reynolds, A.J. and Walberg, H.J., 1991, A structural model of science achievement. Journal of Educational Psychology, 83 (1), 97-107 https://doi.org/10.1037/0022-0663.83.1.97