A Study on the Perceived Risk and the Pre-Purchase Intention of Internet Shopping Mall Users according to Gender

인터넷 쇼핑몰 이용자의 성별에 따른 구매 전 지각된 위험과 구매의도에 관한 연구

  • 강영신 (국민대학교 정보기술연구소) ;
  • 안병태 (유한대학 경영정보과)
  • Published : 2007.07.31

Abstract

The aims of this study are to determine if the perceived risk of e commerce affect the Internet shopping mall users'decision to pre-purchase an item via e commerce, to find out if there are differences among the induced perceived risk according to gender, and to verify if the perceived risk according to gender have a correlation to a person's decision to pre-purchase an item via e commerce. It was found from the analysis of the collected data that there are five factors of perceived risk of e commerce: economic risk, the product performance risk, social risk, technology/time loss risk, and privacy risk. First, the collected data were analyzed to determine if the perceived risk of e commerce affect people's purchase intentions, and on the matter of whether there are differences among the pre-perceived risk according to sender, As regards the differences among the relationships between the pre-perceived risk of e commerce and the purchase intention of the Internet shopping mall users based on gender. It can thus be concluded that the pre-perceived risk of e commerce affect the Internet shopping mall users purchase intention. Different results were obtained, though, according to sender. This means e commerce purchasers can use these results to recognize the risk of e commerce.

본 논문은 인터넷 쇼핑몰 이용자의 성별에 따른 구매 전 지각된 위험과 구매의도에 관한 연구이다. 이를 위해서 인터넷 쇼핑몰 사이트에서의 지각된 위험이 구매의도에 영향을 미치는지 알아보고, 도출 되어진 구매 전 지각된 위험이 성별에 따라 차이가 있는지와 함께 성별에 따른 구매 전 지각된 위험과 구매의도의 관계에 영향력이 있는지를 검증하는 것이 본 연구의 목적이다. 분석 결과, 구매 전 지각된 위험은 경제적 위험, 제품성능위험, 사회적 위험, 기술/시간손실 위험 Privacy 위험의 5가지 요인으로 구성되었다. 먼저 구매 전 지각된 위험이 구매의도에 영향을 미치는지 분석 하였고, 구매 전 지각된 위험이 성별에 따라 차이가 있는지를 분석하였다. 마지막으로 성별에 따른 구매 전 지각된 위험과 구매 의도의 관계가 달라지는지를 분석하였다. 결국 인터넷 쇼핑몰 사이트의 구매 전 지각된 위험은 구매의도에 영향을 미치고 있고, 성별에 따라서도 구매 전 지각된 위험에 차이가 있다는 결과를 보여주고 있다. 이는 인터넷 쇼핑몰을 이용하여 구매하는 구매자들은 위험이라는 인식을 갖고 이용하고 있음을 의미하고 있다.

Keywords