A Suggestion for Adaptation of U-Learning in Inclusive Education

U-러닝시스템의 통합교육에의 적용을 위한 제언

  • 김윤 (한국재활복지대학 컴퓨터정보보안과)
  • Published : 2007.07.31

Abstract

The environment of education has been undergoing dramatic developments in recent years with the development of information technology such as digital information transfer, storage and communication methods. Education and training technology is constantly evolving and growing. Because we continually meet the new and interesting advances in our world. The evolution in education and training at a distance can be characterized as a move from traditional learning to u-learning. This paper concerns with the application of u-based education methodology for people with disabilities targeting to empower them. Instead of the classic educational support such as extended time to take exams, a reader and/or scribe to assist with exams and note taking services. In this paper, we introduce the definition of inclusion and disabilities which does not been fully understood what they mean and then possible implementing materials which can empower the students with disabilities with accomplishments. We would like to point out that we concentrate on the aspects of instructional science particularly related with inclusive classes.

최근 들어 디지털 정보전송, 저장 및 통신방식과 같은 정보기술의 발달과 더불어 교육환경 또한 비약적인 향상을 거듭해오고 있다. 기존의 E-Learning학습을 넘어서 현재는 언제 어디서나 원하는 학습을 할 수 있는 유비쿼터스 러닝(U-Learning)이 차츰 그 무게를 더하고 있다 유비쿼터스의 기술을 이용한 U-Learning의 핵심은 일상생활을 하면서 빈 시간을 활용, 장소에 구애 받지 않고 학습할 수 있게 함으로써 학습자들의 학습 효율성 및 효과성을 극대화할 수 있다는 데 있다. 특히 장애 학생들의 경우 그 장애의 형태에 따라 다소 다를 수는 있지만 일반 학생들에 비해 교육환경에 접근하기가 상대적으로 어려운 것이 현실이다. 이들 장애학생들을 일반 학생과 함께 수용하는 교육환경 즉, 통합교육의 경우 이러한 U-Learning 학습 환경을 조성하여 교육함으로써 훨씬 효율적인 교육이 이루어질 수 있을 것으로 판단된다. 이 논문에서는 이러한 U-Learning 시스템을 적용하기 위하여 요구되는 기자재, 교육 컨텐츠 및 통신 인프라 등의 제반 여건들을 살펴보고, 보다 나은 결과를 얻기 위한 교수자의 현실적인 자기관리 방법 등도 사례를 가정하여 함께 제시해 보고자 한다.

Keywords