DOI QR코드

DOI QR Code

A Study of Success Factors for Information System Outsourcing

정보시스템 아웃소싱 성공 요인에 관한 연구

  • Published : 2008.10.31

Abstract

The information system outsourcing has been received considerable attentions in recent years. Despite it great potential, the execution of the outsourcing need to be guided to avoid any possible failure. This study shows how the difference in the resources and capabilities between the customer company and the service provider affects the quality of partnership, finally the success of information system outsourcing. From the hypotheses testings, it is found that If the financial ability of the customer company is higher than that of the service provider, the partnership is good. In addition, If the IT resource of the service provider is higher than that of the customer company, the qualify of partnership is high. As a conclusion, the partnership quality has an effects on the success of outsourcing. Especially, the trust has an greater effect on the success of outsourcing than cooperation does.

최근 기업들은 기술적, 경제적, 전략적 요인들을 고려하여 정보시스템 개발에 있어 아웃소싱을 하는 경향이 두드러지고 있다. 그러나 성공적인 아웃소싱을 위하여 아웃소싱은 적절하게 관리되어야 한다. 본 연구는 정보시스템 아웃소싱에서 서비스사와 고객사의 자원과 능력의 차이가 파트너십의 질에 영향을 미치게 되며, 최종적으로 아웃소싱의 성공에 영향을 끼치게 된다는 사실을 검증하였다. 가설 검증을 통하여 고객사의 재무능력이 서비스사의 재무능력보다 높을 때 그리고 서비스사의 IT 자원이 고객사의 IT 자원보다 우수할 때 파트너십의 질이 좋아지는 것이 판명되었다. 또한 파트너십의 질은 아웃소싱의 성공에 영향을 주며 특히 신뢰도가 아웃소싱의 성공에 크게 영향을 미치는 것으로 나타났다.

Keywords

References

  1. 구자현, "정보시스템 아웃소싱을 통한 경쟁력 제고 : Resource-Based View(R. B. V.) 접근", 경영정보학연구, 제13권 제3호, 2003, pp. 215-235.
  2. 김영주, 정보시스템 아웃소싱의 관리 측면에서의 성공요인에 관한 연구, 단국대학교 박사학위 논문, 2000.
  3. 유지나, 김병수, 최민석, 오정석, "소프트웨어 유지보수 아웃소싱 벤더의 비용에 관한 연구", 경영정보학연구, 제16권 제2호, 2006년 6월, pp. 143-157
  4. 이민화, "데이터 처리 서비스의 아웃소싱에 영향을 미치는 요인", 정보시스템연구, Vol. 6, No.12, 1997, pp. 35-38.
  5. 이재남, 김 영걸, “정보시스템 아웃소싱의 성공을 위한 인과모형에 관한 연구: 구조방정식 모형 접근 방법", 경영학연구, 제28권 제3호, 1999, pp. 799-822.
  6. 이종남, 남기찬, 김용진, “정보시스템 아웃소싱: 상황 관점에서 본 계약과 신뢰의 통합적 분석", 경영정보학연구, 제17권 제4호, 2007, pp. 133-160.
  7. Ang, S., and Straub, D.W., "Production and Transaction Economies and IS Outsourcing: A Study of the US Banking Industry," MIS Quarterly, Dec. 1998, pp. 535-553.
  8. Cheon, M. J., Outsourcing of Information Systems Functions: A Contingency Model, Doctoral Dissertation, University of South Carolina, 1992.
  9. DiRomualdo A., and Gurbazaxni, V., "Strategic Intent for IT Outsourcing", Sloan Management Review, Summer, 1998 pp. 67-81.
  10. Dyer, J. and Singh, H., "The Relational View: Cooperative Strategy and Sources of Interorganizational Competitive Advantage", Academy of Management Review, Vol. 23, 1998, pp. 660-679. https://doi.org/10.2307/259056
  11. Fitzgerald, G. and Willcocks, L. P,, "Contracts and Partnership in the Outsourcing of IT", Proceeding of International Conference Information Systems, 1994, pp. 91-98.
  12. Grover, V., Cheon M. J. and Teng., T. C., "A Descriptive Study on the Outsourcing of Information Systems Functions", Information and Management, Vol. 27 No. 1, 1994, pp. 78-114. https://doi.org/10.1016/0378-7206(94)90100-7
  13. Grover, V., Cheon M. J. and Teng., T. C., "The Effect of Service Quality and Partnership on the Outsourcing of Information Systems Functions", Journal of Management Information Systems, Vol. 13, Spring 1996, pp. 89-115. https://doi.org/10.1080/10580539608906995
  14. Henderson, J. C., "Plugging into Strategic Partnerships: The Critical IS Connection", Sloan Management Review, Vol. 30 No. 3. 1990, pp. 7-18.
  15. Klepper, R. J., "The Management of Partnering Development in I/S Outsourcing", Journal of Information Technology, Vol. 10 No. 4, 1995, pp.249-258. https://doi.org/10.1057/jit.1995.28
  16. Lacity M. C., Hirschheim, R. and Willcocks, L. P., "Realizing Outsourcing Expectations : Incredible Expectations, Credible Outcomes", Information Systems Management, Fall, 1994, 64-76.
  17. Loh, L. and N. Venkatraman, N., "Determinants of Information Technology Outsourcing : A Cross-Sectional Analysis," Journal of Management Information Systems, Vol. 9, Summer 1992, pp. 7-24.
  18. McFaran, F. W., and Nolan, R. L., "How to Manage an IT Alliance", Sloan Management Review, Winter 1995, pp. 9-23.