A Case Study on Comparison Between Korea and America in Accreditation System of Engineering Education

미국과 한국의 공학교육인증 체제 비교에 대한 사례 연구

  • Han, Ji-Young (Inha University, Innovation Center for Engineering Education)
  • 한지영 (인하대학교 공학교육혁신센터)
  • Published : 2008.03.31

Abstract

The purpose of the study was to analyze system of accreditation for mechanical engineering education between A university in Korea and M university in U.S.A. which were evaluated in 2007 under EC2000. Literature review through self-study report and homepage of two programs was used to accomplish objectives of the study. Strengths of U.S.A for accreditation evaluation system were systematic curriculum operation, design education with cooperation system, course-based evaluation system for program outcome, supportive circumstances for research of faculty and guidance to students. On the other hands, strengths of Korea were likely to use quantitative data for educational improvement and were able to systematic guide to students with portfolio. In the future, plan and research for design education, curriculum operation and program outcome evaluation are needed to establish ABEEK evaluation.

본 연구에서는 EC2000 시스템하에서 2007년도에 공학교육 인증평가를 받은 한국의 A대학과 미국의 M 대학의 공학교육인증 체제를 비교, 분석하고자 한다. 연구의 목적을 달성하기 위해 해당 프로그램의 자체평가보고서 분석 및 홈페이지 검색을 실시하였다.한국과 미국의 공학교육인증 기준은 거의 대동소이하나 한국의 인증기준이 행정적인 지원 체제나 각 평가기준별 자율순환체제를 강조하고 있음을 알 수 있었다. 인증평가별 체제를 살펴보았을 때 미국의 장점을 꼽아보면 체계적인 교육과정 운영과 설계교육, 교과목 중심의 프로그램 학습성과 평가 체제, 교수들의 연구 및 학생지도에의 지원 체제이다. 한국의 장점은 다원적인 지원 체제를 기반으로 하고 평가에서의 정량적인 지표 활용이 많기 때문에 이를 교육개선에 활용하기 쉬운 면이 있고, 학생포트폴리오의 활용을 통한 체계적인 학생 지도가 가능하다는 점이다.

Keywords

References

  1. 변창진 외 (1998). 교육평가. 서울; 학지사
  2. 아주대학교 (2007). 기계공학 프로그램 자체평가보 고서. 아주대학교
  3. 한국공학교육인증원. (2007). 공학인증기준 2005(KEC 2005). http://abeek.or.kr
  4. ABET(2007). Criteria for Accrediting Engineering Programs. http://www.abet.org
  5. University of Minnesota (2007). Program Self- Study Report - Mechanical Engineering. University of Minnesota