Advancement in Mobile Service and Successful Model for Mobile Contents

모바일 서비스의 진화와 성공적인 모바일 콘텐츠 모델

  • 서병문 (단국대학교 멀티미디어공학)
  • Published : 2008.12.30

Abstract

The study aims to anticipate evolution direction of mobile content business in the future, and derive successful strategies at the same time with multiple and composite analysis of evolution process and environmental change of mobile business. In conclusion, Firstly, it should strengthen customer approach performance, secondly, approaches with sensitively, and needs opened business model. Fourthly, it needs planning and production of contents which reflects the need of customers, and fifthly, it requires development of mobile platform leading contents group and multiplication of CP business model. In the aspect of industrial policy, sustainable and future-oriented policy should be arranged rather than short-term and simple police, for the continual development of mobile content industry. To establish healthy and active mobile contents industry, the government and regulatory institutes are more preferable to devote to the role of circumstance builder rather than the leader of mobile content market. In other words, they are recommended to focus on establishing basic regulation and order for smooth operation of the market and its management.

이 연구는 모바일 비즈니스의 진화과정과 환경변화를 다각적이고 복합적으로 분석하여 향후 모바일콘텐츠 비즈니스의 진화방향을 예측함과 동시에 성공적인 전략을 도출하는데 그 목적이 있다. 결론적으로 모바일콘텐츠(MC) 비즈니스 모델은 세대를 거듭해가면서 영역이 확대되고, 그에 따른 사업자의 진출도 늘어남에 따라 복합적이고 다각적으로 변해 가면서 새로운 비즈니스 전략과제를 제시하고 있는데, 첫째, 고객접근성을 강화해야 하며, 둘째, 감성적으로 접근해야 하며, 개방적인 비즈니스 모델이 필요하다. 넷째, 소비자의 니즈를 반영한 콘텐츠의 기획 및 제작이 필요하며, 다섯째, 모바일플랫폼 선도형 콘텐츠군의 개발과 CP의 비즈니스모델 다양화가 요구된다. 산업정책 차원에서는 모바일콘텐츠 산업의 지속적인 발전을 위해서 단기적이고 단면적인 정책이 아닌, 지속가능한 미래 지향적인 정책이 마련되어야 한다. 건전하고 활기찬 모바일콘텐츠 생태계 조성을 위해서 정부와 규제기구는 모바일콘텐츠 시장의 주도자이기보다는 환경 조성자 역할에 충실하는 것이 바람직하다. 즉, 시장의 원활한 작동을 위한 기본적인 제도와 질서를 형성하고 관리하는데 주력해야 할 것이다.

Keywords