The Research on Pedagogical Content Knowledge in Mathematics Teaching

수학과 내용 교수 지식(PCK)의 의미 및 분석틀 개발에 관한 연구

  • Published : 2008.12.30

Abstract

Since 2005 KICE-TLC has focused on the development of supporting programs for teaching consultation and pedagogical content knowledge(PCK). The purpose of this year's research was to explore types of pedagogical content knowledge(PCK, hereafter) for effective teaching mathematics topics drawn from the amended national mathematics curriculum announced in February, 2007. Based on this year's PCK research, we will develop mathematics teaching consulting program from 2009 research by field testing of developed mathematics PCK. The major source of data for this study was transcripts of audiotapes of the group discussions that took place during the regular weekly meetings where we compared and analyzed three teachers' classes. We also conducted open-ended interviews with the three teachers and collected reflective notes written by participants. This research provided teachers with an opportunity to think about what is important in the teaching of a topic and why, and to consider possibilities for future development. This research highlights the importance of teacher meetings where teachers share their expertises and insights through reflection and dialogue. By introducing the concept of PCK, examining, analyzing and modelling it in pre-service and in-service teacher education practice, we can contribute to extend teachers' professional learning. Finally, just like quality student learning, quality teaching and teacher education practices require critical reflection and careful scaffolding.

학교 교육의 질 개선을 위한 교실 수업 살리기의 핵심에는 교사가 있다는 인식에 따라 교수 활동에 전문성을 부여함으로써 전문가로서의 교사의 능력을 신장시킬 수 있는 지원방안에 대한 관심이 날로 높아지고 있다. 특히 내용 교수 지식(PCK)은 Shulman(1986)에 의해 교수 활동의 기반 지식으로 제기된 이래 교사의 전문성 논의에서 핵심으로 자리 잡고 있다. 이러한 취지하에 한국교육과정평가원의 교수학습연구센터(KICE-TLC)에서는 2007년부터 내용 교수 지식 및 수업 컨설팅 지원에 관한 3개년에 걸친 중장기 연구 계획을 수립하고 KICE-TLC 고유의 PCK 연구 방법과 PCK에 대한 관점을 정립하고자 하였다. 일차년도인 2007년도 연구에서는 모든 교과가 공유할 수 있는 기본 연구의 틀을 마련하여 이를 토대로 참여 교과별로 구체적인 PCK의 구성 영역이나 접근 방법을 차별화하는 방식을 취하였다. 수학 교과의 경우, 국내 외 PCK 관련 연구 동향을 분석하여 2007년 개정 교육과정에 따른 수학과 PCK의 의미를 정립하고, 이를 기반으로 수학과 PCK 분석틀을 설정함으로써 다양한 유형의 PCK를 개발하고자 하였다. 단, 본 고에서는 지면 관계상 일차적으로 PCK 분석틀을 설정하는 과정과 절차까지를 다루었다.

Keywords