A Study on the Determinants of Job Satisfaction of Social Workers in Social Service Agencies for the Elderly

노인복지시설 종사자의 직무만족도 결정요인에 관한 연구

  • 이홍직 (강남대학교 사회복지학부)
  • Published : 2008.12.30

Abstract

This study aims to explore the factors that affect the job satisfaction of social workers in social service agencies for the elderly. Especially, it attempted to explore how the individual characteristics of the social workers and their work conditions affect their level of job satisfaction. The subjects of this study were 368 social workers who were selected from the survey of the 2006 Korean National Association of Social Workers-Gyeonggi chapter. The level of job satisfaction were measured by the 12-item questionnaire (Cronbach's alpha=.914). This study conducted descriptive statistics analyses and multiple regression analyses to explore the determinants of job satisfaction of social workers in social service agencies for the elderly. Sex, level of education among the individual traits and major task, working hour, job title, salary, infringe benefit among work conditions were statistically significant predictors to the level of the job satisfaction, while only task traits such as working hour, job title, and salary were still remained as statistically significant determinants in the total model. The result of this study shows that social workers who were female, less educated, working more, lower job hierarchy, and less paid had a lower level of job satisfaction than their counterparts. Therefore, more policy and program considerations should be took for them to improve their levels of job satisfaction and finally enable them to better serve the elderly in our society.

본 연구는 노인복지시설에 종사하는 사회복지사의 직무만족에 영향을 미치는 요인을 그들의 개인적 특성과 그들이 담당하는 업무특성을 중심으로 고찰하였다. 이를 위해 본 연구는 2006년 경기도 사회복지사협회가 진행한 '경기도 사회복지사 실태조사'자료 중 노인복지시설에 종사하는 368명의 사회복지사의 직무만족수준, 개인적 특성, 업무특성을 추출하여 빈도분석, 기술통계, 평균비교, 회귀분석 등을 실시하였다. 연구 결과, 사회복지사의 개인적 특성에 있어서는 성별과 교육수준이 업무특성에 있어서는 주요담당업무, 근무시간, 직위, 연봉, 부가서비스 등이 노인복지 시설에 종사하는 사회복지사의 직무만족에 통계학적으로 유의한 영향을 미치는 요인으로 나타났다. 그러나, 개인적 특성과 업무특성을 동시한 고려한 회귀분석에 있어서는 근무시간, 직위, 연봉, 부가서비스 등의 업무특성 요인만이 통계학적으로 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구에서는 이러한 연구결과를 바탕으로 노인시설종사 사회복지사의 직무만족 수준의 증진을 위한 논의를 진행하였다.

Keywords