A Survey on Commercial High School Male Students' Internet Game Addiction Tendency

실업계 고등학교 남학생들의 게임중독 정도에 따른 성향

  • Lee, Jeong-Hwa (Department of Psychology, Chonbuk National University) ;
  • Son, Chong-Nak (Department of Psychology, Chonbuk National University)
  • Published : 2008.12.30

Abstract

This study was to investigate commercial high school male students' game addiction tendency. The investigation results of the game addiction tendency from 939 high school male students were as follows, the addiction degree tends to be higher to the lower school year students, the students wanting family's interest, the students who game using time is longer, the students who purpose for internet using was game, the students who his favorite kind of game is Role-Playing Games and degree of selfawakening of his game addiction is higher more addictive.

본 연구는 J지역 실업계 고등학교 남학생들의 게임중독 정도에 따른 성향을 조사 하였다. 연구는 939명의 남자 고등학생들을 대상으로 Young KS(1996)의 인터넷 게임중독 검사와 학년별, 진로계획 유무, 가족지지 정도, 게임이용시간, 인터넷을 이용한 목적, 게임을 통해 추구하는 목적, 선호하는 게임, 게임 중독에 대한 자각정도를 묻는 설문지를 실시하였다. 인터넷 게임중독 경향은 학년이 낮을수록, 진로계획이 없을수록, 가족들로부터 보살핌을 적게 받을수록, 게임을 이용하는 시간이 많을수록, 인터넷을 이용하는 목적이 게임/오락일수록 중독 정도가 강했고, 중독이 심할수록 스스로 중독되었다고 자각하는 정도도 컸다.

Keywords