The Proposal of the Creative Model for Educating the Engineering Design

공학설계 과목에서의 창의적 교육모델

  • Published : 2008.10.31

Abstract

The introduction of creative teaching and learning methods to foster critical thinking and creativity in engineering students has been a growing trend. In this paper, an creative pedagogical approach is discussed, and a practical model in line with this latest trend is proposed based on empirical evidence collected through survey of the study participants. The highly effective and mutually beneficial approach mainly entails two elements: The utilization of discussion and presentation following a diversity of assignment and project is maximized while the process of production in and of itself is highlighted as a process of developing creativity. The approach encourages and promotes active and meaningful participation of engineering students. The approach received a strong positive response from more than 90 percent of the participants, and this result apparently indicates a very high level of efficacy perceived by engineering students for this approach.

창의적 공학설계 기법을 이용한 교수학습방법을 도입해서 창의적인 공학도를 양성하는 것이 최근의 흐름이다. 본 논문에서는 이러한 시대적 요구에 부응하여 새로이 창의적 교육 방안을 제안하고, 이를 토대로 한 교육모델을 실증적으로 제시하였다. 학생들의 능동적이고 적극적인 참여를 유도하기 위해서 과제를 통한 토론과 발표는 물론이고 결과물의 제작과정을 통해서 창조적 성취도를 높였다. 그리고 이러한 교육에 대한 실효성을 검증하기 위하여 설문조사를 분석한 결과, 평균 90% 이상의 긍정적인 응답을 얻음으로서 본 교육에 대한 효율성을 입증하였다.

Keywords