The Effect of Beach Selection Attributes on Overall Satisfaction and Behavior Intentions : Focused on Busan Beaches

해수욕장 이용객의 선택속성이 전반적 만족도 및 행동의도에 미치는 영향 -부산지역 해수욕장을 중심으로-

  • 전재균 (부경대학교 경영학부 관광경영학전공) ;
  • 최도석 (부산발전연구원) ;
  • 심미숙 (부산발전연구원)
  • Published : 2008.10.30

Abstract

This study was one of the first attempts to understand beach selection. Despite the importance of the beach segment in tourism, little research has been conducted into what selection attributes are important to bathing guests. A self-completion questionnaire was used to measure beach selection attribute and behavior intentions. The factor analysis identified seven underlying dimensions: security/hygiene, food, activity program, service, price, scenery, accessibility. The results indicated that security/hygiene and accessibility were significant factors influencing overall satisfaction. In addition, security/hygiene, price and accessibility were positively related to behavior intentions. The most important reason for selecting beach was security. Marketers need to adopt marketing strategy based on accessibility. In addition, differentiated food and special product are required to attract bathing guests. The findings of this study were based on one area-Busan city. The geographic setting of the region and the beaches' location limit the generalizability of the findings.

본 연구는 해수욕장 이용객을 대상으로 해수욕장 선택속성 개발하며, 이를 기초로 해수욕장 이용객의 만족도 및 행동의도에 미치는 영향을 분석하고자 한다. 일반 관광지 선택속성에 대한 연구는 많이 수행되었으나, 상대적으로 해수욕장을 대상으로 한 연구를 미흡하였다. 선행연구를 토대로 26개의 선택속성 측정항목을 개발하였으며, 이에 대한 요인분석 결과 해수욕장 선택속성은 안전/위생, 먹거리/특산물, 체험프로그램, 운영서비스, 가격, 주변경관, 접근성의 7개 요인으로 추출되었다. 이들 요인과 만족도 및 행동의도와의 관계에 대한 분석결과, 안전/위생과 접근성이 전반적 만족도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 안전/위생, 가격, 접근성의 3개 요인이 재방문의도 및 추천의사에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 그리고 해수욕장의 전반적 만족도는 재방문의도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구결과를 기초로 해수욕장 관리에 있어서 안전성 확보가 매우 중요함을 알 수 있고, 또한 해수욕장의 접근성을 고려한 마케팅 전략의 수립하는 것이 필요하며, 차별화된 먹거리, 특산물을 제공하는 것이 요구됨을 알 수 있다. 특정 지역을 대상으로 수행한 본 연구는 일반화에 있어서 한계점을 가질 수 있다.

Keywords