Comparison of a Point-Grid-Method and a Buffering-Method to Calculate Skidding Distance for Timber Harvest Planning

목재수확계획을 위한 집재거리 계산방법중 포인트그리드방법과 버퍼링방법의 비교분석

  • Park, Soo-Kyoo (Department of Forest Resources, Yeungnam University) ;
  • Kang, Gun-Uh (Department of Forest Resources, Yeungnam University)
  • 박수규 (영남대학교 산림자원학과) ;
  • 강건우 (영남대학교 산림자원학과)
  • Received : 2008.12.05
  • Accepted : 2008.09.01
  • Published : 2008.12.30

Abstract

The investigation was accomplished on the test area in Forest Practice Research Center in order to compare Point Grid method with Bufferring method in process of the calculation of the Actual Mean Skidding Distance with the GIS aided harvesting method. the investigation site amounted to 264.9 ha in area and 32.67 m in the road density, 306.1 m in road spacing. the Net Correction Factor (Kn) was 1.53 in both sides skidding. the theoretical mean skidding distance was 72.52 m. the shortest mean skidding distance amounted to 149.57 m with point grid method and 139.68 m with Buffering methode. skidding distance correction factor (Kr) was 2.15. actual mean skidding distance amounted to 251.51 m and factor of wood assortment skidding (Kg) was 3.29. when the tractor (Dongyang) and tower yader (Koller 303) are used on investigation site, the logging cost is calculated 11,808 Won with Tractor below 25% slope and 12,336 won with Tractor between 25~55% slope, 10,020 won with Tower Yarder more than 55% slope.

본 연구는 목재수확작업에서 GIS를 이용하여 실제 평균집재거리를 산출하기 위한 과정으로 최단 평균집재거리 계산방법 중에서 포인트그리드방법과 버퍼링방법을 비교분석하기 위하여 국립산림과학원 산림생산기술연구소의 시험림을 대상으로 조사하였다. 조사면적은 264.9 ha, 임도밀도는 32.67 m, 임도간격은 306.1 m였으며, 양방향집재일 경우 임도망보정계수(Kn)는 1.53이고, 이론적인 평균집재거리는 72.52 m로 조사되었다. 포인트그리드방법을 이용한 최단평균집재거리는 149.57 m, 버퍼링방법을 이용한 최단평균집재거리는 139.68 m이며, 집재거리보정계수(Kr)는 2.15, 전체보정계수(Kg)는 3.29이고, 실제평균집재거리는 251.51 m로 산출되었다. 경사도 55% 이하의 완 중경사지에 동양트랙터를 투입할 경우 집재경비는 경사도 25% 이하에서는 11,808원, 25~55%에서는 12,336원으로 계산되었으며, 급경사지역인 경사도 55% 이상에서 Koller 303을 투입할 경우 집재경비는 10,020원으로 계산되었다.

Keywords

Acknowledgement

Supported by : 영남대학교

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