An International Comparative Study of 'Experiment' Presentation of Science Textbooks of Korea, Japan, and China

한국, 일본, 중국 과학교과서의 '실험' 내용 비교 분석 연구

  • Received : 2008.08.28
  • Accepted : 2008.11.10
  • Published : 2008.12.31

Abstract

This study was to compare 'experiment' presentation types of middle school science textbooks of Korea, Japan, and China and to draw some implication for the improvement of Korean science textbooks. It analyzed the experiments from the unit 'Light' of science textbooks which is common content in all three different science textbooks. The researchers analyzed the experiments with two questions. First, how is the experiment organized? Second, what role does each element of the experiment is playing in the experiment setting? The findings of international comparative analysis of experiment presentation types of middle school science textbooks of three countries were as follows. First, the Korean and Chinese textbooks tended to present the experiments without enough information for the experimental process and method, whereas the Japanese textbook tended to present the experiment with detailed information for the experimental method and process. Second, whereas the Korean and Chinese textbooks tended to have a loosened relationship among pre-experimental content, experiment, after-experiment content, the Japanese textbook tended to have an organic relationship among pre-experimental content, experiment, after-experiment content.

Keywords

References

  1. 강지영(2005). 한국과 외국의 교육과정 및 물리교과 내용 비교.분석(중.고등학교 과정을 중심으로). 석사학위논문. 성균관대학교 교육대학원
  2. 교육부(1997). 중학교 교육과정. 교육부 고시 제1997-15호[별책 3]
  3. 교육부(2000). 과학과 교육과정. 대한교과서주식회사
  4. 김광명(2005). 한.미 초등학교 과학교과서의 비교 분석: 날씨 개념을 중심으로. 과학교육연구. 28(1). 51-75
  5. 김영도(2004). 한국과 중국의 중학교 과학교과서 화학영역 비교. 석사학위논문. 신라대학교 교육대학원
  6. 김재춘(2008). 한국, 일본, 중국 중학교 과학 교과서 내용 조직 방식 비교 분석 : '빛 단원'을 중심으로. 교육과학연구. 39(2)
  7. 김태일.이재봉.신광문.박종찬.김동훈.이성묵(2007). 한국과 싱가포르의 중학교 과학 교과서의 물리영역 탐구 활동의 특징 비교. 한국과학교육학회지. 27(7), 547-558
  8. 박소연(2007). 한국과 일본의 중.고등학교 과학 교과서 예시적 비교연구: 지구과학영역을 중심으로. 석사학위논문. 이화여자대학교 교육대학원
  9. 박인근.정양선(2005). 한국.일본.대만의 중등학교 과학교과서 생물학 용어의 비교. 한국생물교육학회지, 33(1), 33-54
  10. 배광성(2002). 탐구학습에 대한 인식 및 과학에 관련된 태도 조사. 석사학위논문. 경상대학교 교육대학원
  11. 백은진(2007). 한국과 일본의 중학교 과학교과서의 탐구학습 비교: 교육과정 개정에 따른 생물영역 식물단원을 중심으로. 석사학위논문. 계명대학교 교육대학원
  12. 신정임(2004). 중학교 3학년 과학교과서의 탐구영역 분석. 석사학위논문. 강원대학교 교육대학원
  13. 심소진.최영준(2005). 한국과 일본의 초.중.고등학교 과학 교과서 비교 연구 - 물리 영역을 중심으로 -. 한국과학교육학회지, 25(4), 480-493
  14. 이광만 외 16인(2007). 중학교 과학1. (주)지학사
  15. 이광만 외 16인(2007). 과학 교사용지도서. (주)지학사
  16. 이미경.곽영순.민경석.채선희.최성연.최미숙.나귀수(2004). PISA 2003 결과 분석 연구. 한국교육과정평가원 연구보고 RRE 2004-2-1
  17. 이미경.손원숙.노언정(2007). PISA 2006 결과 분석 연구. 한국교육과정평가원 연구보고 RRE 2007-1
  18. 이양락.박재근.이봉우.박순경.정영근(2004). 과학과 교육내용 적정성 분석 및 평가. 한국교육과정평가원 연구보고 RRC 2004-1-6
  19. 전성은(2007). 한국.미국.일본 과학교과서 기상분야 개념들의 연계성 비교분석. 석사학위논문. 부산대학교 교육대학원
  20. 조부겸.곽향림.이정욱(2007). 교육부 고시 제7차 유치원교육과정 탐구생활영역 시안 개발 연구. 유아교육연구. 27(1). 167-198
  21. 주경미(2006). 한국과 미국의 중학 과학 교과서에 있어서 식물 단원의 분석 비교. 석사학위논문. 창원대학교 교육대학원
  22. 한국교과서연구재단(2007). 2008학년도 1학기 교과용도서 정가 안내. 공개자료실 2007. 12. 10.
  23. 浙江教育出版社(2006a). 科學 敎學參考書 7年級下
  24. 浙江教育出版社(2006b). 科學 7年級下
  25. 黄爱坚(2006). 初中科学教材比较. 硕士學位論文. 华中师范大学
  26. 文部科學省 http://www.mext.go.jp
  27. 中华人民共和国敎育部 http://www.moe.edu.cn
  28. 東京書籍(2007). 新編 新しい 科學 1分野 上