Abstract
The competitiveness of Korean apple is lower than U.S. apple in terms of price, and lower than Japanese apple in terms of quality in the Taiwanese market. The higher production costs of Korean apple than those of U.S. and China mainly due to lower yield than U.S. and Chinese labor intensive production system respectively. Our measures to increase competitiveness are as follows. 1) It is recommended that high quality and big size apple production should be the main stream. 2) Post-harvest technology establishment for quality uniformity is needed. 3) Export avoidance due to higher domestic apple price should solve through “Purchase Agreement”. And 4) national level “Apple Producers Association” is essential for self-control of apple production, marketing, and etc.
주요 경쟁국별 kg당 생산비 분석 결과를 보면 중국은 우리 나라 생산비의 8% 수준에 불과하며, 미국의 경우는 43%로 우리나라 사과의 가격경쟁력이 열위에 있는 것으로 나타났다. 품질경쟁력을 대만에 형성되고 있는 외국산 사과의 시장가격 을 통해 살펴보면 일본산의 80% 수준으로 중저가의 미국산 사과와의 틈새에서 고전하고 있는 것으로 나타났다. 경쟁력 제고를 위한 전략을 SWOT분석을 통하여 제시하면 첫째, 장기적으로 고품질 대과 위주의 생산 전략이 필요하며, 비용우위를 점하기 위해서 체계적인 밀식재배 경영모델 개발 이 요구된다. 둘째, 품질 안정성 확보를 위한 재배기술 및 수 확 후 관리 기술체계 확립이 필요하다. 셋째, 품종 다양화 및 콜드체인시스템 구축을 통한 수출 가능기간 확대 및 안정적 수출을 위한 “수매약정제” 등의 전략이 요구된다. 넷째, 적정 한 가격 유지를 위한 생산량 및 수출량 조절이 필요하며, 이 를 스스로 통제할 전국단위의 사과 품목조직 결성이 이루어져 야 할 것이다.