Abstract
This study evaluates the relative efficiency of the "life-long learning policy" in the 16 local governments and suggests policy implications by sequentially employing the data envelope analysis (DEA) and post-DEA methods. The DEA finds that 50% of the decision making units (DMU) under study was efficient. Compared with the least efficient local government (Daejeon [0.68], Gyeonggi-do [9.57]) the highest ones (Gyeonggi-do and Seoul) were almost 14 times more efficient in the life-long learning policy. The empirical result from the post-DEA indicated that the highest group (Gyeonggi-do and Seoul) and the lowest group (Chungcheongnam-do and Daejeon) show statistically significant differences in service qualities. The factors affecting the service quality of the highest group were "Expertise" and "Responsiveness", while virtues such as "Kind Attitude", "Expertise", and "Convenience in Facilities" are associated with the service quality of the lowest group. According to the results from the in-depth interview, the local governments that had a "good relationship with the local ministries of education", "residents' willingness to participate in the program", and "democratic network governance" were more likely to run the life-long learning program efficiently.
본 연구는 16개 광역자치단체가 실시하고 있는 평생학습정책의 상대적 효율성을 평가하고 정책대안을 마련하고자 자료포락분석(DEA)과 사후분석(Post-DEA)을 연계적으로 실시하였다. 자료포락분석(DEA) 결과, 분석대상의 50%가 효율적인 것으로 나타났다. 상대적으로 가장 효율적인 경기도(9.57)는 상대적으로 가장 비효율적인 대전(0.68)과 비교할 때 약 14배 이상의 격차가 발생하여 상대적으로 효율적이지 못한 광역자치단체들의 효율성 향상방안에 대한 대책마련이 시급한 것으로 나타났다. Post-DEA(탐색적 요인분석) 결과, 서비스 품질의 면에서 최상위 집단(경기도, 서울)과 최하위 집단(대전, 충남) 간 통계적으로 유의미한 차이가 발생하였으며, 상대적으로 효율적 집단에서 가장 큰 영향을 미치는 요인은 ‘전문역량성’과 ‘대응성’ 이었고 비효율적 집단에서는 ‘친절성’, ‘전문역량성’ ‘시설편리성’의 영향력이 큰 것으로 나타났다. 이어서 이루어진 Post-DEA(심층면접)결과, 본 연구팀은 ‘교육청과 지자체의 관계’, ‘지역・참여의지’와 ‘네트워크 협력’이 활발히 이뤄진 광역자치단체에서 보다 효율적인 프로그램 운영의 경향성을 확인할 수 있었다. 본 연구의 정책적・이론적 의의는 이론적으로 국내의 평생학습정책의 상대적 효율성을 객관적으로 측정하고, DEA과 Post-DEA을 통합한 효율성 측정방법의 다각화를 마련했다는 점과, 양적 방법과 질적 방법을 함께 연구했다는 점에서 학술적 의미를 지닌다는 점을 들 수 있겠다. 또한 정책적 의의로 본 연구는 실제 평생학습정책에 있어서 활용할 수 있는 심층적인 평가인 점, 포괄적인 정책성격을 지닌다는 점, 정책에 대한 현재의 정보를 객관적으로 제공하고 효율적인 운영방안을 제시하였다는 점, 향후 미래의 평생학습정책의 장단기 계획을 세우는데 중요한 정책자료로 활용될 수 있다는 점을 들 수 있다.