The Passenger Evacuation Simulation Using Fluent and EXODUS

Fluent와 EXODUS를 이용한 승객피난 시뮬레이션

  • 장용준 (한국철도기술연구원 환경화재연구팀) ;
  • 이창현 (한국철도기술연구원 환경화재연구팀) ;
  • 박원희 (한국철도기술연구원 환경화재연구팀) ;
  • 정우성 (한국철도기술연구원 환경화재연구팀)
  • Published : 2008.02.29

Abstract

The simulation analysis of fire-driven flow and passenger evacuation in Daegu subway station, Chung-Ang, have been performed. The first location of outbreak of fire is inside passenger car in the third basement in Chung-Aug station, The smoke flow in the second and third basement has been analyzed using FLUENT 6.2. The CO (carbon monoxide) and temperature distribution in the train units and station platform have been obtained and transferred to input data for evacuation simulation. The highest temperature in the train units was 1500k. For the simulation of passenger evacuation, EXODUS has been used for whole basements (level 1${\sim}$level 3) in the station. Total number of people was assumed to be one thousand and 640 were placed inside train and 360 were placed outside train. In evacuation simulation, an average of 135 passengers were killed and an average time to evacuate takes 10min 19sec. The main evacuation routes used by passengers were investigated and the cause of death was identified by evacuation simulation.

2003년 대구지하철 중앙역에서 화재사고로 인한 화재 유동 및 승객 피난시뮬레이션을 수행하였다. 화재의 발화 지점은 지하 3층의 객차 내이며, 지하 3층 및 2층의 화재 유동이 FLUENT 6.2를 이용하여 수행되었다. 객차 내 및 역사 내의 CO (이산화탄소) 및 온도의 분포가 분석되었으며, 이의 data가 피난 시뮬례이션 data로 사용되었다. 해석된 온도장중 가장 높은 온도는 1500k 이다. 승객 피난 시뮬레이션을 인하여 EXODUS가 사용되었으며, 객차 내에 640명, 역사 내에 360명의 승객이 분포하고 있는 것으로 가정하고 시뮬레이션을 수행하였다. 시뮬레이션 결과 층 135명이 사망하고, 평균 피난 시간은 10분 19초로 계산되었으며, 피난 경로들이 분석이 되었다.

Keywords

References

  1. 홍원화(2004), "2.18 대구지하철 화재조사 연구백서", 경북대학교 건축학과 도시환경설비연구실
  2. 장용준, 박원희(2007), "철도터널 화재 유동에 사용되는 FDS code의 적용성 분석", 한국철도학회논문집, 제10권, 제2호, pp.224-230
  3. Galea, E. R., Gwynne, S., Lawrence, P.J., Filippidis, L., Blackshields, D. and Cooney, D. (2004), "buildingExodus V4.0 user guide technical manual". University of Greenwich
  4. FLUENT Inc. (2005), "FLUENT 6.2 user's Guide"
  5. 이덕희(2005), "서울 지하철 전동차 내장재 교체에 따른 화재안전도 평가", 한국철도기술연구원
  6. 현성호, 김영수, 김정환, 오규형, 이창우, 조 경(2001), "화재원론", 도서출판 동화기술