DOI QR코드

DOI QR Code

A Design of Digital Portfolio Assessment System in Ubiquitous Computing

유비쿼터스 컴퓨팅 환경에서 디지털 포트폴리오 평가 시스템 설계

  • Published : 2008.02.28

Abstract

This study aims to design a digital portfolio assessment system in ubiquitous computing(DPASUbi). To achieve that goal, the following issues were worked: Review of various theoretical discussions on portfolio and an analysis of existing programs to select elements to be included in the DPASUbi. Educational evaluation scenarios for the DPASUbi were developed based on the elements. The system was designed on reflecting these elements, that is, learning activities, assessment and usage of portfolio, ubiquitous technology and database. This system will provide guidance on what methods and assessment procedures should be applied in the ubiquitous computing environment totally different from the conventional one. Also, The new system will be helpful in indicating what kind of techniques should be required in the real educational evaluation.

본 연구는 유비쿼터스 컴퓨팅 환경에서 디지털 포트폴리오를 평가하기 위한 시스템을 설계하려는 데 그 목적이 있다. 이러한 목적을 달성하기 위하여 포트폴리오에 관한 이론들을 고찰하고, 선행 프로그램들을 분석해서 시스템에 포함되어야 할 내용요소를 추출하였다. 추출된 내용요소를 바탕으로 유비쿼터스 컴퓨팅 환경에서 디지털 포트폴리오 평가를 위한 교육평가 시나리오를 개발하였으며, 개발된 시나리오를 바탕으로 디지털 포트폴리오 평가 체제의 요소 즉, 학습활동, 포트폴리오 평가, 포트폴리오 활용, 유비쿼터스 기술, 데이터베이스 영역을 반영하여 시스템 설계를 수행하였다. 이러한 설계는 기존의 포트폴리오 평가 방법과 달리 우리 생활 속에 내재해 있는 컴퓨터 즉, 유비쿼터스 컴퓨팅 환경에서 평가가 어떠한 과정과 방법으로 이루어져야 하는지에 대한 안내를 제공할 것이다. 또한 새로운 시스템은 실제 교육평가에서 활용될 수 있는 유비쿼터스 기술이 무엇인지를 알고자 하는 이들에게 도움이 될 것이다.

Keywords

References

  1. 박도순(1999). 수행평가 정책의 방향. 수행평가 어떻게 할 것인가?. 한국교원대학교종합교원연수원 99학년도 제5차 교육개혁대토론회.
  2. 박정환(2001). 온라인 디지털 포트폴리오 평가를 위한 시스템 개발 연구. 한국교원대학교 대학원 박사학위 논문.
  3. 배호순(1997). 포트폴리오 평가에 관한 분석적 고찰. 수행 평가의 이론과 실제. 한국교육평가연구회(편)학술세미나발표논문집.
  4. 백순근(1999). 수행평가 정착을 위한 교육평가 실천 방안. 수행평가 현장 정착을 위한 세미나, 한국교육과정평가원.
  5. 백영균․박정환(2000). 디지털 폴트폴리오 개발 모형 연구. 한국교육과정연구. 한국교원대학교 한국학교교육과정학회.
  6. 백영균 등(2006). 유비쿼터스 시대의 교육방법 및 교육공학. 서울: 학지사.
  7. 유인영(2000). 가정교과 교사의 수행평가에 대한 태도와 실시 현황. 한국교원대학교 대학원 석사학위논문.
  8. 전자신문사(2005). 2005 유비쿼터스 백서. 서울: 전자신문사.
  9. 조한무(1998). 수행평가를 위한 포트폴리오 평가. 서울 : 교육 과학사.
  10. 홍성일 등(2006). 유비쿼터스 전문가 1․2급. 서울: 내하출판사.
  11. 황숙희(1997). 포트폴리오 평가 체제 개발을 위한 기초연구(유아의 언어 발달 평가를 중심으로). 부산대학교 대학원 석사학위 논문.
  12. 황정규(1998). 학교학습과 교육평가. 서울: 교육과학사.
  13. Barrett, H. (1998). Strategic questions-What to consider when planning for electronic portfolios. [Online]. Available: http://transition.alaska.edu/www/portfolios/LLTOct98.html.
  14. Boulware, Z. (1997). Developing professional portfolios using CD-ROM technology as a teaching-learning tool. [Online]. Available: http://www.unf.edu/-tbratina/cdrom.htm.
  15. Calkins, C. (1986). The art of teaching writing. Portsmouth: NH: Heineman.
  16. Danielson, C. and Abrutyn, L. (1997). An introduction to using portfolio in the classroom. Alexandria, VA: Association for Supervision and Curriculum Development.
  17. Graves, D. H. (1983). Writing: Teachers and children at work. Portsmouth, NH: Heinemann.
  18. Kranz, R. (1994). Portfolio assessment across the curriculum. Trol Associates Inc., USA.
  19. Miller, S. (1999). Using HyperStudio to create electronic portfolios: A beginner's guide to using HyperStudio 3.0. [Online]. Available: http://www2.kpbsd.k12.ak.us/schools/northstar/EP.F/EP.HOW.TO.
  20. Murphy, J. (1999). Portfolios: students, teachers, & electronic. [Online]. Available: http://www.lacoe.edu/pdc/second/portfolio.html.
  21. Niguidula, D. (1993). The digital portfolio: A richer picture of student performance. [Online]. Available: http://www.essentialschools.org/ pubs/exhib_schdes/dp.html.
  22. Tierney, R. J., Carter, M. A., & Desai, L. E. (1991). Portfolio assessment in the reading-writing classroom. Norwood, MA: Christopher- Gordon.
  23. Ward, A. W. & Murray-Ward, M. (1999). Assessment in the classroom. NY: Wadsworth Publishing Company.