DOI QR코드

DOI QR Code

A Proposal on an Edu-Game Mechanism for Effectively Knowledge by using Hierarchical Configuration

계층적 지식전달을 위한 효과적인 에듀게임 체계제안

  • 박은영 (숙명여자 대학교 멀티미디어과학) ;
  • 박영호 (숙명여자 대학교 멀티미디어과학) ;
  • 황신희 (숙명여자 대학교 멀티미디어과학)
  • Published : 2008.02.28

Abstract

An on-line game is growing of very fast through characters of the interactive Computing and internet environment. In addition, an edu-game combing the advantages of the game and the education increase gradually. The paper proposes an edu-game system for providing knowledge through the hierarchical structure. The system differs from existing ones that combine a game and an on-line education. There are three different goals as follows. First, the paper proposes three-level of knowledge hierarchies. The method enables users to understand more easy and systematic and interesting education. Second, the graphic interface of a puzzle type is able to contact more conveniently and it provides beauties and functionalities. Third, Among them, specifically the knowledge hierarchy is not forced to users and the method also can study in detail and users can enjoy systematically e-education by using the general type of a puzzle game.

네트워크의 발달은 인터넷을 통한 욕구 충족 대상을 확장시킴으로써 게임 산업의 발전에도 영향을 미치게 되었다. 이러한 네트워크로 연결된 온라인상의 게임은 상호 작용이라는 특성을 통해 빠르게 성장하고 있으며 이와 함께 흥미로운 요소를 지니고 있는 게임의 장점과 온라인 교육의 장점을 결합한 교육용 게임이 등장하고 있는 추세이다. 하지만 이러한 온라인 교육용 게임은 단지 게임과 교육을 결합 하는 것에만 치중하여 심층적인 학습이 이루어지지 못할 뿐만 아니라 인터페이스 또한 교육효과에 크게 영향을 미치지 못하고 있는 실정이다. 이에 본 논문은 이러한 문제점에 초점을 맞추고 이를 위해 새로운 방법을 제안하였다. 교육의 방법에 있어서 퍼즐이라는 게임의 형식을 통해 세 단계 계층구조를 통한 지식전달의 체계를 제안하고 있으며 누구나 쉽게 접근 가능한 인터페이스 방법 또한 함께 제안하였다. 본문에서는 이러한 지식의 체계를 강제적 방법이 아닌 게임의 형식을 통해 전체 계층 구조를 쉽고 자연스럽게 이해할 수 있으며 구체적이고 체계적인 학습을 가능하게 하는 장점을 지니고 있는 것으로 보인다.

Keywords

References

  1. 한국게임산업개발원, "교육용 게임시장 분석 및 개발전략", 도서출판 정일, p.21, 2003.
  2. KBS2 TV 무한지대큐 275회, "퍼즐의 효과", 2006.
  3. 이길동, "유아교육과 뇌 발달", Deagu child educare newsletter 보육정보지, 2003.
  4. 유승호, "에듀게임의 현황과 전망", 한국게임산업개발원, p.17, 2002.
  5. 전인식, "온라인교육시장", 한국교육개발원 교육개발지, 6월호, pp.54-59, 2001.
  6. 배수진, "온라인교육", 정보통신산업동향지, 8월 호, pp.155-172, 2001.
  7. 나일주, 임철일, "선진국의 사례를 통한 사이버교육 효과성 분석 연구", 한국교육학술정보원 연구보고서, 13호, pp.1-143, 2005.
  8. 위정현, 오나라, 김양은, "온라인 게임커뮤니티에 의한 학습 효과분석", 한국게임학회 하계 학술대회발표논문, 2005.
  9. 최인규, 김은정, "에듀테인먼트의 이론적 형성과정에 관한연구", 한국멀티미디어학회 추계학술발표논문집, 제5권, 제2호, pp.1-8, 2002.
  10. 김영준, "초등학생 정보보호 학습을 위한 에듀게임의 설계 및 개발", 한국교원대 대학원, 2006.
  11. 나용환, "인터넷 퍼즐게임을 이용한 학습법", 특허 출원번호 10-2000-0041616, 2000.
  12. http://en.wikipedia.org/wiki/Schema
  13. 김민수, "21세기 디자인 문화 탐사", 솔출판사, 서울, 1997.
  14. 이만재, 이상선, "멀티미디어교과서," 안그라픽스, p.187, 1998.
  15. http://en.wikipedia.org/wiki/Instance
  16. http://en.wikipedia.org/wiki/Atomic