DOI QR코드

DOI QR Code

The Effect of High School Earth Science Instruction Using Mind Map

마인드 맵을 활용한 고등학교 지구과학 수업의 효과

  • 김상달 (부산대학교 지구과학교육과) ;
  • 김은정 (부산대학교 지구과학교육과) ;
  • 주국영 (성수여자고등학교) ;
  • 최성봉 (부산대학교 지구과학교육과) ;
  • 홍동균 (민족사관고등학교)
  • Published : 2008.12.30

Abstract

The purpose of this study was to identify the effect that using mind map instruction has on the students' scientific inquiry skill and science-related attitudes in 11th grade in the earth science instruction. The objects of this study were consisted of two classes with 11th graders at K public high school in Kimhea city. The experimental group using mind map was lessoned 2 hours a week for 10 weeks. On the other hand, the controlled group was traditionally taught. Each group was consisted of 34 students. Student's science inquiry skills and science-related attitudes were assessed in pre-test, and then each group was instructed. The post-test was conducted after the instruction. Findings were as follows: First, As for the scientific inquiry skill, the result revealed that there was a statistically significant difference between the two groups. This finding means that the mind map instruction was more effectiveto improve students' scientific inquiry skills. Second, Regarding the science-related attitudes, the t-test analysis showed that there was a statistically significant difference between the two groups. This result implies that the mind map instruction was more effective in promoting students' attitudes toward science. In conclusion, the earth science instruction using mind map showed more effectiveness on the high school students' improvement of their science inquiry skills and science-related attitudes.

본 연구의 목적은 11학년 지구과학 수업에서 마인드 맵을 활용한 수업이 학생들의 과학 탐구 능력과 과학에 관련된 태도에 미치는 효과를 알아보는데 있다. 연구의 대상은 김해시에 소재한 공립 K고등학교 11학년 2개반을 대상으로 하였으며 1주에 2시간씩 10주 동안, 실험집단에는 마인드 맵을 활용한 수업을 진행하였고, 통제집단은 전통적 수업으로 진행하였으며 각 집단은 34명으로 구성되어 있다. 학생들의 과학 탐구 능력과 과학에 관련된 태도에 대하여 사전검사를 실시한 후 수업을 진행하였으며 수업후에 사후검사를 통한 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 1검증을 통해 학생들의 과학 탐구 능력에 미치는 영향에 대해 분석한 결과 실험집단과 통제집단간에 유의미한 차이가 있었다. 이것은 마인드 맵 활용 수업이 학생들의 과학 탐구 능력 향상에 효과적임을 의미한다. 둘째, t-검증을 통해 학생들의 과학에 관련된 태도에 미치는 영향에 대해 분석한 결과 실험집단과 통제집단 간에 유의미한 차이가 있었다. 이것은 마인드 맵 활용 수업이 학생들의 과학에 관련된 태도에 효과적임을 의미한다 결과적으로 마인드 맵을 활용한 지구과학 수업은 학생들의 과학 탐구 능력과 과학에 관련된 태도를 향상시키는데 더욱 효과적이다.

Keywords

References

  1. 강호감, 김남일, 하정원, 1996, 창의력 계발을 위한 자연과 학습에서의 마인드 맵의 활용. 한국초등과학교육학회지, 15, 293-303
  2. 곽서은, 2004, 뇌 친화적 학습 원리 적용한 과학 수업의 효과. 서울교육대학교 교육대학원 석사학위논문, 72 p
  3. 김윤성, 2001, 자연과 수업에서 마인드 맵 활동이 과학탐구 능력 및 태도에 미치는 효과. 서울교육대학교 교육대학원 석사학위논문, 59 p
  4. 김찬종, 이수정, 2002, 포트폴리오를 적용한 과학 수업이 학생의 과학 개념의 조직과 양에 미치는 효과. 한국지구과학회지, 23, 659-665
  5. 라민호, 1996, 마인드 맵 활동이 아동의 창의성에 미치는 영향. 한국교원대학교 석사학위논문, 77 p
  6. 성만도, 2003, 마인드 맵 활용 학습이 초등학교 아동의 창의적인지 능력과 성향에 미치는 효과. 한국교원대학교 석사학위 논문, 83 p
  7. 심규철, 소금현, 이현욱, 장남기, 1999, 중학교 과학 영재와 일반 학생의 과학적 태도에 관한 연구. 한국생물교육학회지, 27, 368-375
  8. 양관승, 2004, 마인드맵을 활용한 과학 수업이 중학생들의 탐구능력과 학습태도에 미치는 영향. 한국교원대학교 석사학위논문, 96 p
  9. 양선희, 1999, 마인드 맵 활용 교수법이 아동의 학습 및 학업 성취에 미치는 효과. 한국교원대학교 석사학위 논문, 69 p
  10. 유경순, 2005, 초등학교 4학년 과학과 수업에서 마인드 맵 활동이 학생들의 과학 탐구능력과 과학적 태도에 미치는 효과. 한국교원대학교 석사학위논문, 57 p
  11. 정영숙, 2001, 마인드 맵을 활용한 과학과 학습 활동이 아동의 과학적 창의성에 미치는 영향. 진주교육대학교 석사학위논문, 54 p
  12. 최은순, 2001, 마인드 맵 활용이 자연과 학업성취도와 과학적 태도에 미치는 영향. 인천교육대학교 석사학위논문, 68 p
  13. 최은순, 노석구, 2001, 마인드 맵 활용이 자연과 학업성취도와 과학적 태도에 미치는 영향. 초등과학교육, 20, 281-291
  14. 허명, 채혜숙, 1997, 일반계 고등학생과 실업계 고등학생의 과학에 관련되 sxo도 조사 연구. 한국생물교육학회지, 25, 25-34
  15. Burn, J.C., Okay, J.R., and Wise, K.C., 1983, Integrated Process Skill Test II. Journal of Research in Science Teaching, 22, 169-177 https://doi.org/10.1002/tea.3660220208
  16. Buzan, T., 1994, The Mind Map Book. BBC Active, UK, 288 p
  17. Fraser, B.J., 1981, TOSRA Test of Science-Related Attitudes Handbook. Australian Council for Educational Research, Macquarie University, Australia, 11 p

Cited by

  1. The Development of Inquiry Teaching Strategy for the Enhancement of Divergent and Convergent Thinking Skills and the Effects of Its Applications vol.59, pp.1, 2015, https://doi.org/10.5012/jkcs.2015.59.1.54