DOI QR코드

DOI QR Code

The Effects of Small Group-Based Active-Cooperative Learning Program for Gifted Education

영재교육을 위한 능동적 소집단 협력학습 프로그램의 효과

  • Published : 2008.10.30

Abstract

There has been an amounting interest and subjects in gifted education in recent years as a number of studies dealt with the development of gifted education programs. However, earth science area remained as a low profile in developing educational programs and materials that meet the varying curiosities and needs of gifted students with a focus on their characteristic development. This study developed a small group-based active-cooperative learning program in middle school to investigate the effects of the program in terms of the creative problem solving ability in science and learning attitude of the gifted students. Then the study examined the conceptions of the students after the implementation of the small group-based active-cooperative learning program. Findings of the study showed that there was a significant increase in participated gifted students' creative problem solving skills and their learning attitude. In addition, the small group-based active-cooperative learning program apparently increased the participants' interests, satisfaction, and participation toward the instruction, and significantly influenced their affective domain. It implies that these findings were not caused by the lectures from the teachers, but by the variety of activities in which the gifted students discussed and debated with the classmates to derive a positive reciprocal action. In conclusion, a small group-based active-cooperative learning program promoted a reciprocal action among all the students who participated in a small group by sharing their opinions and respecting each other.

영재교육에 대한 관심과 대상의 증가로 영재교육 프로그램 개발에 관한 연구가 많이 진행되고 있지만 영재들의 다양한 흥미와 요구에 부합되고 인성측면을 강조할 수 있는 지구과학 영역의 교육활동 자료 개발은 부족한 실정이다. 이에 본 연구는 중학교 과학영재 학생들을 대상으로 지구과학 분야에 대한 능동적 소집단 협력학습 프로그램을 개발하고 개발된 프로그램이 과학영재들의 과학 창의적 문제해결력과 과학탐구능력 및 학습태도에 미치는 효과를 알아보았다. 그리고 능동적 소집단 협력학습 프로그램을 적용한 후 학생들의 수업프로그램에 대한 인식을 조사하였다. 본 연구의 결과 개발된 능동적 소집단 협력학습 프로그램은 영재들의 과학 창의적 문제해결력과 학습태도에 있어서 유의미한 증가를 보였다. 또한, 능동적 소집단 협력학습은 학생들의 수업에 대한 흥미도와 만족도 및 참여도를 높일 수 있고 정의적영역에도 많은 영향을 끼치는 것으로 나타났다. 이러한 결과는 교사 설명 위주의 수업이 아니라, 학생 중심의 다양한 활동적 수업이 진행되었고 긍정적 상호작용을 위한 급우들과의 토의 및 토론을 할 수 있었기 때문이다. 이는 능동적 소집단 협력학습을 통하여 다른 학생을 배려하고 서로 조화를 이루며 의견을 주고받을 수 있도록 소집단 구성원 사이의 상호작용을 촉진했기 때문으로 인식된다.

Keywords

References

  1. 노태희, 차정호, 임희준, 노석구, 권은주, 1997, 협동학습전략의 교수 효과: 고등학교 화학수업에 STAD 모델의 적용. 한국과학교육학회지, 17, 251-260
  2. 서혜애, 손연아, 김경진, 2003, 영재교육기관 교수-학습 실태 분석. 한국교육개발원 수탁연구 CR2003-26, 302 p
  3. 신현숙, 1995, GEIK 영재교육 프로그램이 노리적 사고와 창의성에 미치는 효과. 건국대학교 석사학위 논문, 100 p
  4. 오윤재, 1999, 열린 초등학교에서 협동학습이 아동의 학업성취 및 학습태도에 미치는 효과. 광주교육대학교 석사학위 논문, 79 p
  5. 우종옥, 김종일, 1993, 고등학생의 인지수준과 과학탐구능력과의 관계분석. 한국과학교육학회지, 13, 296-307
  6. 조석희, 1997, 과학 영재 판별 도구 개발 연구(II). 한국교육개발원 연구보고 CR, 46 p
  7. 한국교육개발원, 2003a, 영재성의 발굴 및 계발에 영향을 미치는 요인 분석 연구. 한국교육개발원 수탁연구 CR2003-28, 414 p
  8. 한국교육개발원, 2003b, 초등 영재학생의 지적정의적 행동 특성 및 지도 방안 연구. 한국교육개발원 수탁연구 CR2003-25, 292 p
  9. 한재영, 노태희, 2002, 과학 수업에서의 소집단 활동에 대한 학생들의 인식 및 인성과의 관계. 한국과학교육학회지, 22, 499-507
  10. Adolf, J., 1982, Creative thinking through science. ED 232785, 6 p
  11. Cohen, E., 1982, Expectation states and interracial interaction in school setting. Annual Review of Sociology, 8, 209-235 https://doi.org/10.1146/annurev.so.08.080182.001233
  12. Davidson, N., 1990, Cooperative learning in mathematics: A handbook for teachers. Addison-Wesley Publishing Company, CA, USA, 57 p
  13. Good, T.L., Muiryan, C., and McCaslin, M., 1992, Grouping for instruction in mathematics: A call for programmatic research on small-group progresses. In Grouws, D.A. (ed.), Handbook of research on mathematics teaching and Learning. Macmillan Publishing Company, NY, USA, 165-194
  14. Good, T. and Biddle, B., 1988, Research and the improvement of mathematics instruction: The need for observational resources. In Grouws, D. and Coony, T. (eds.), Perspectives on research on effective mathematics teaching. Lawrence Erlbaum, NJ, USA, 114-142
  15. Johnson, D.W. and Johnson, R.T., 1974, Instructional goal structure: Cooperative, competitive, or individualistic. Review of Educational Research, 44, 213-240 https://doi.org/10.3102/00346543044002213
  16. Johnson, D.W. and Johnson, R.T., 1989, Cooperation and competition: Theory and Research. Interaction Book Company, MN, USA, 265 p
  17. Kagan, S., 1994, Cooperative Learning. Kagan Publishing, CA, USA, 2 p
  18. Lewis, K. and Woodward, P., 1984, What really happens in large university classes? A paper presented at the annual AERA(68th, New orleans, LA), 41 p
  19. Menges, R., 1988, Research on teaching and learning: The relevant and the redundant. Review of Higher Education, 11, 259-268 https://doi.org/10.1353/rhe.1988.0019
  20. NCTM, 1989, Curriculum and Evaluation Standards for School Mathematics. The National Council for Teachers of Mathematics, VA, USA, 5 p
  21. Pepitone, E., 1985, Children in cooperation and competition: Antecedents and consequences of self-orientation. In Slavin, R., Sharan, S., Kagan, S., Lazarowitz, R., Webb, C., and Schmuk, R. (eds.), Learning to cooperate, cooperating to learn. Springer, NY, USA, 17-67
  22. Sawyer, K., 2008, Group Genius: The Creative Power of Collaboration. Basic Books, MA, USA, 288 p
  23. Sharan, S., 1980, Cooperative learning in small groups: Recent method and effects on achievement, attitudes, and ethnic relations. Review of Educational Research, 50, 241-271 https://doi.org/10.3102/00346543050002241
  24. Slavin, R.E., 1989, Cooperative Learning and achievement: Six theoretical perspectives. In Ames, C. and Maehr, M.L. (eds.), Advances in motivation and achievement. JAI Press, CT, USA, 161-177
  25. Wilkinson, L.C., 1988, Grouping children for learning. In Rothkopf, E. (ed.), Review of research in education, 15. American Educational Research Association, Washington, DC, USA, 203-223

Cited by

  1. Exploring the Effects of Grouping by Learning Style of Gifted-Student in Science on the Verbal Interaction vol.58, pp.4, 2014, https://doi.org/10.5012/jkcs.2014.58.4.406