A Study on the Determinants of Customers' Behavioral Intention of Incheon Port Hinterland Service

인천항 배후단지 서비스의 고객행동의도 결정요인에 관한 연구

  • Published : 2008.12.30

Abstract

The present study purposed to derive the major attributes of the service quality of port hinterlands from previous research and interviews with specialists, to examine causal relations among the service quality of hinterlands, customer satisfaction, switching barrier and customers' behavior, and to suggest strategic implications. According to the results, the service quality of port hinterlands was divided into 'interaction quality', 'physical environment quality' and 'service delivery quality,' and among the three dimensions of quality, 'physical environment quality' and 'service delivery quality' had a significant effect on customer satisfaction but 'interaction quality' did not. These results suggest directions for what dimensions of quality should be controlled in order to improve the service quality of port hinterlands with limited management resources, and thus they are expected to contribute to more strategic marketing activities upon customers.

본 연구는 선행연구와 전문가 인터뷰를 통하여 배후단지의 서비스품질 차원을 구성하는 주요속성들을 추출하고, 이 속성들을 토대로 배후단지 서비스품질 차원과 만족, 전환장벽, 고객행동간에 어떠한 인과관계가 있는지를 파악하여 전략적인 시사점을 제시하고자 하였다. 연구결과 인천항의 배후단지 서비스품질은 '상호작용품질', '물리적환경품질', '서비스전달품질'의 3차원으로 구분됨을 확인하였고, 이들 3차원중 '상호작용품질'을 제외한 '물리적 환경품질' 및 '서비스전달품질'이 만족에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이는 한정된 경영자원으로 배후단지 서비스품질을 향상시키려 할 때 어떠한 차원의 품질을 관리해야 할 것인지에 관한 방향을 제시하고 있으며, 이를 통해 고객들에 대한 보다 전략적인 마케팅 활동이 가능해질 것으로 보인다.

Keywords