The Development and Application of Strategies using Children's Science Verses in Elementary Science Teaching

초등학교 과학수업에서 과학동시를 활용하는 전략의 개발과 적용

  • Jeong, Shin-Ae (Gyeongin National University of Education, Department of Science Education) ;
  • Kwon, Nan-Joo (Gyeongin National University of Education, Department of Science Education)
  • 정신애 (경인교육대학교 과학교육과) ;
  • 권난주 (경인교육대학교 과학교육과)
  • Published : 2008.12.30

Abstract

This study plans to develop strategies using children's verse in science education and investigate the effects of instruction using children's verses on the attitude toward science. The study tried to determine strategies using children's science verse in order to find out their value. For the purpose of this, two classes of the 6th grade were selected in an elementary school for tests. The results from this research showed that strategies using children's verse in science education were developed and applied in teaching/learning purposes as well as in the area of literature. A strategy for remembering was applied widely. A strategy for understanding scientific principles and for quest methods, writing children's science verses directly helped in scientific conceptual formation. Instruction using children's science verses had a positive effect on the attitudes toward science. Students maintained positive attitudes throughout instruction that used children's science verses. In conclusion, instruction using children's science verses can be applied to science education, and the attitudes toward science and learning achievements can be improved.

Keywords

References

  1. 교육부(1995). 문학적 접근에 의한 유아과학. 교육부
  2. 교육부(1997). 제 7차 과학과 교육과정(교육부 고시 제1997-15호). 대한교과서주식회사
  3. 권난주(2005a). 과학교과에서 교수학습 전략으로서 과학동시의 활용방안과 적용 효과. '2005년도 과학교육 자 종합 학술대회-국가경쟁력 제고를 위한 과학교육' 자료집. 한국과학교육단체총연합회, 한국과학교육학회, 한국초등과학교육학회, 한국생물교육학회, 한국생물교육학회 연합학술대회. 8월 11-13일, 서울교육대학교
  4. 권난주(2005b). 초등학생과 예비.현직 초등교사에 대한 과학 교수학습 전략으로서 과학동시의 활용. 초등과학교육, 24(5), 487-494
  5. 권재술(1991). 학문중심 과학교육의 문제점과 생활 소재의 과학 교재화 방안. 한국과학교육학회지, 11(1), 117-126
  6. 김해경(2005). 중등과학 교육기관에서의 과학교육 실태조사 및 분석-제7차 교육과정을 중심으로. 계명대학교 석사학위논문
  7. 서울특별시교육청(2005). 교과별 독서지도 매뉴얼. 서울특별시교육청
  8. 신재우(2002). 초등학교 5학년 학생들의 과학 관련 독서가 과학의 정의적 영역에 미치는 영향. 연세대학교 교육대학원 석사학위논문
  9. 안연주(2006). 초등학교 3학년 학생들의 과학도서 읽기가 과학관련 태도에 미치는 영향. 춘천교육대학교 교육대학원 석사학위논문
  10. 오정희(2002). FOSS형 초등과학 프로그램 적용에 따른 교사학생의 과학수업에 대한 태도. 경인교육대학교 석사학위논문
  11. 이경우, 장헤순, 조부경, 김정준(1998). 유아 과학교육의 문학적 접근. 창지사
  12. 이순덕(2004). 동화를 활용한 과학활동이 유아의 창의성과 문제해결력에 미치는 영향. 전남대학교 석사학위논문
  13. 이재용(2007). 영화자료를 활용한 수업이 초등학생들의 과학에 대한 태도와 학업성취도에 미치는 효과. 경인교육대학교 석사학위논문
  14. 이지연(2007). 과학독서지도가 중학생의 과학개념 이해와 과학 및 과학독서에 대한 태도에 미치는 영향. 이화여자대학교 교육대학원 석사학위 논문
  15. 이해순(2001). 과학학습과 읽기자료 활용의 효과. 경인교육대학교 석사학위논문
  16. 조경상(2005). 자기수업분석을 활용한 문학 수업개선 방안 연구. 공주교육대학교 석사학위논문
  17. 차재현(2006). 동시창작 지도방안 연구-수용과 창작 협응을 중심으로. 춘천교육대학교 석사학위논문
  18. Arntson, W. W. (1975). The effect of an interdisciplinary course in futuristics on attitude toward science among students. University of Northern Colorado
  19. Butzow, C. M., & Butzow, J. W. (1989). Science through children's literature: An integrated approach. Englewood, CO: Teachers Idea Press
  20. Glazer, J. I. (1986). Literature for young children (2nd ed.). Chares E. Merrill Publishing Company
  21. Harms, J. M., & Lettow, l. J. (1996). Interacting with inner audiences to extend reading. Association for Childhood Education International, 72(4), 210 https://doi.org/10.1080/00094056.1996.10522655
  22. Munby, H. (1983). An investigation into the measurement of attitude in education. Ohio: SMEAC Information Reference Center of The Ohio State University. (ED 237-347)